ROT-avdragen kommer marginellt att mildra effekterna på kort sikt. De prisjusteringar vi hittills har sett har mer att göra med psykologi än med hushållens faktiska köpkraft.

På lite längre sikt kan byggsektorns kostnadsökningar stoppa större prisras på begagnade bostäder , givet att bygglönerna åtminstone inte sjunker, och givet att svensk materialindustri utsätts från minst samma konkurrens från import som hittills. (Det är bland annat därför valutakursen är så viktig).

Jag är övertygad om att de flesta lagda varsel kommer att träda i kraft. Detta påverkar marknaden negativt i större skala först om kanske ett halvår eller ett år.
 
P-G skrev:
Men för att återgå till grundfrågan, huspriser upp eller ner, så borde det väl ändå fortsätta nedåt, trots ROT-avdrag, skattelättnader och till synes fortsatt låg ränta. Tror personligen inte dessa faktorer kompenserar den skenande arbetslösheten.
Håller med. Arbetslösheten har historiskt haft stor påverkan på huspriser. Jag tror att arbetslösheten för gruppen 20-40-åringar är central då det är just denna grupp som sätter bo och som kommer in på marknaden.

När det gäller kronförsvagningen (ca 13%) så höjer detta köpkraften för Malmöregionens bropendlare (ca 8-10.000 personer). Regionalt kan detta ha en effekt på möjligheten finansiera ett hus/BR. Å andra sidan sjunker priserna i Danmark så danskarna är inte lika intresserade av Malmö längre. Även personer som kanske flyttar hem från utlandsjobb inom EU eller Schweiz får mer SEK att köpa hus för när de växlar in sin utländska valuta. Dessa grupper är dock inte särskilt stora om man ser till svenska totalmarknaden.
 
billy_baver skrev:
...
Jag är övertygad om att de flesta lagda varsel kommer att träda i kraft. Detta påverkar marknaden negativt i större skala först om kanske ett halvår eller ett år.
Jag tror som du att psykologiska effekter + varsel är de stora prisdämparna.

Däremot tro jag inte på att de varsel som lagts tar 6-12 mån att genomföra. Företag brukar försöka köra igenom sådana processer rätt fort - så fort som förhandlingar med fack etc tillåter.

Sen har förstås folk uppsägningstider osv - men om man väl är uppsagd så tror jag det skall mycket till om man köper hus även om man har ett par månadslöner kvar på uppsägningstiden - om man inte redan är inne i processen dvs...

/K
 
Lagda varsel leder till öppen arbetslöshet relativt snabbt. Men det tar ett antal månader innan kollektivet arbetslösa ändrar sammansättning och gradvis tappar köpkraft.
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Däremot tro jag inte på att de varsel som lagts tar 6-12 mån att genomföra. Företag brukar försöka köra igenom sådana processer rätt fort - så fort som förhandlingar med fack etc tillåter.
Jag tror det varierar, med hur framsynta företagen är.
En del ser orosmoln i horisonten och lägger varsel redan då, för säkerhets skull. Det kanske inte ens resulterar i uppsägningar till sist ...
Andra företag kör på så det ryker, kollar inget på omvärlden, och sen, helt plötsligt "Hoppsan, vi har visst för många anställda" ...
 
Arbetslöshet är ett bekymmer, men så länge man har rimliga lån och räntan hålls låg, så finns det ingen anledning för många att flytta.

Låt oss anta att Riksbanken sänker räntan igen, och att kort (rörlig/3-mån) hamnar på 2,5% så tror jag inte att jag glädjekalkylerar. Med ett lån på 1,5Mkr blir räntekostnaden efter skatt 2.200kr/mån och även om drift och underhåll går lös på 3.000kr/månaden så är det ungefär samma kostnad som hyran för en ordinär liten trea i allmännyttan.

Sitter man i storstad eller mellanstor stad med maximal belåning på 2,5 - 4Mkr (eller mer) så blir det jobbigare att behålla huset, men i rätt så stora delar av Sverige så spelar inte ökad arbetslöshet någon roll på kort sikt. På längre sikt är det naturligtvis så att man eventuellt kommer att få flytta på sig för att finna ett jobb, men den varselvåg vi sett hittills har ju varit relativt jämnt fördelad över landet, landsbygd och storstad.
 
Bor man i en storstad eller studentstad så finns ju å andra sidan marknad för att hyra ut nåt rum, tex om man har boyta i källaren.
 
Nyfniken skrev:
www.hemnet.se



Förlåt, jag var otydlig. mino har rätt. Det rör sig om bostadsrätter i Stockholms län, Stockholms kommun. Anledning är enkel, jag hoppas att utbudet är hyfsat korrelerat med småhusen samt att utbudet där är tillräckligt stort för att statistiken ska bli meningsfull. (I min hemkommun norr om Stockholm har husutbudet ökat ännu mer. Vilket borde visa på det orimliga i att titta på så begränsade marknader.)
Nyfniken - du skall vara väldigt försiktig med att jämföra just utbud på hemnet...

För förra året hade de inte alls lika mycket ickeexisterande hus (och bostadsrätter) under säljes - det dök upp under våren/sommaren 2008 - vilket gör att jämföra utbud måste göras väldigt noggrannt - genom att kolla annonsen innehåll för att se om det som säljs också existerar....
 
Angelven skrev:
Nyfniken - du skall vara väldigt försiktig med att jämföra just utbud på hemnet...

För förra året hade de inte alls lika mycket ickeexisterande hus (och bostadsrätter) under säljes - det dök upp under våren/sommaren 2008 - vilket gör att jämföra utbud måste göras väldigt noggrannt - genom att kolla annonsen innehåll för att se om det som säljs också existerar....
Jag håller med, man ska ta statistiken för vad den är.

Även om jag tror att effekten är marginell. Problemet med dubbelannonsering är större.
 
Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med - en snabb koll i min hemkommun (ekerö, eftersom jag vet vad som existerar där och var det byggs ;-) ) ger att 16 av 56 villor som är till salu inte existerar (och 3 av dessa 16 är dessutom inte villor utan bostadsrätter :-D )

Det skulle alltså ge ett äkta utbud på 40 villor och ett "utbudsfel" på 28% ;-)

Det är knappast marginellt - men kommer förstås variera väldigt per kommun. En annan stockholmskommun(stadsdel) som bygger häftigt är ju sundbyberg - i ursvik - 22 villor till salu - men 8 existerar inte och ett par stycken till är osäkra... 36% minst alltså...
 
Intressant! Men ska det bli meningsfullt så måste vi titta på bostadsrätter i Stockholm.

Efter att ha klickat mig igenom ett 50-tal slumpmässiga lägenheter hittade jag 1 som inte var byggd ännu, och 2 som var byggda 2008.

"Utbudsfelet" du talar om är imho inget utbudsfel. Det är ju hus till salu. Oavsett om de finns eller inte. Dessa hus fanns ju tidigare också, men hann aldrig ut på nätet innan de såldes.
 
Njae - jag vet inte om jag skulle kalla det för ett utbud om jag inte åtminstone teoretiskt kan flytta in nästa dag ?
 
en snabb titt på bostadsrätter i sundbyberg ger att det var 15 som inte existerar - av 97.

cirka 15% med andra ord.

Det jag menar är att dessa lägenheter INTE fanns under "till salu" förra året samma period - och att det inte var policy på hemnet då att ha det - så bara genom att lägga till all nyproduktion till "säljes" har man alltså ökat "utbudet".

Självklart varierar det med vilket område man tittar på - i centrala stockholm blir det förstås mindre, i expansiva förorter blir det extremt.
 
Vad kommer den nya policyn ifrån tror du?

(Sundbyberg ligger för övrigt inte heller i Stockholm)
 
Frågan är om inte hemnet såg att det började bli himla tomt i "säljes" samt att deras uppdragsgivare kroknade på att den som vill köpa inte tittar i "nyproduktion" - så man spammar "säljes" istället...

Det är väl av samma anledning som tomter finns där, och en del bostadsrätter - för att inte att tala om att jag klickar i "villa" men får "radhus"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.