Status
Tråden går ej att kommentera.
Nilsson2 skrev:
Om vi vänder på det. Ponera att Hedared har rätt och väggarna inte läcker mer än specifikationen. Vad skulle fönstren få för egentligt U-värde?
Hej Nilsson2,
intressant fråga. Enligt BBR kan man ju flytta runt sina förluster fritt i de delar som utgör klimatskärmen.

Ett snabbt överslag ger att i vårt hus skulle fönstren läcka cirka 3,5 W/m2K - med hänsyn taget till den reduktion för solinstrålning som BBR tillåter.

må väl

per
 
Per,jag har kollat dina bilder lite och min tolkning av ditt problem är att det läcker i alla skarvar mellan elementen.
läckaget över konteforerna är ju en piss i atlanten jämnfört med tex. skarven mellan över och under våning.

Hedas bjälklag fäster ju rakt i betongen,vilket leder till att värmen hellre tar sig ut horisontellt från bjälklaget än vertikalt då
jag misstänker att ni har trägolv på övervåningen.

Så därför undrar jag,har ni isolerat i skarvarna mellan elementen? om inte,varför?
 
Nja,
om man räknar på konstruktionsritningarna ser man att ungefär 30 % av väggarna endast är isolerade med 5 cm cellplast (och 21 cm armerad betong). Det är 70 m2 det. Detta fördelas både på balkar och kontreforer. Att kanterna på elementen läcker mer beror på de ingjutna stående montageplåtarna som matar mycket värme in i kantkontreforerna (det är vår tolkning i alla fall).

Vi har trägolv endast i några rum på ÖP. Hela UP har klinkergolv.

Skarvarna mellan elementen är isolerade enligt leveransprotokollet. Det var Stefans firma som utförde detta som en del av leveransen.

må väl

per
 
Redigerat:
Fredstu

Jag tittade igenom den broschyr över Excellentväggens olika varianter på isolerskikt som Hedareds sålde 2003. Jag fann inga väggar med mer iso i än 190 mm. Hur kan du då ha 75 mm över kontreforerna? är dina väggar extratjocka? eller är dina kontreforer 25 mm slankare än våra?

vänligen

per
 
Intressant läsning i en stund, men jag undrar varför för du Per, för denna dialog över forumet här?

Det känns stundtals som det är en intern dialog som kanske hade varit smidigare att sköta direkt med mail. Om du nu ska upp i rätten så är det ju lätt att det går prestige i ett sådant här fall och positionerna låses om det varit en offentlig "smutskastning" innan.

Om jag hade varit Heda och hade gjort fel så skulle jag försöka lösa detta smidigt. Men om jag blir offentligt uthängd så hade jag nog gjort allt för att hålla mitt anseende fläckfritt.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig.
 
Havsutsikt skrev:
Intressant läsning i en stund, men jag undrar varför för du Per, för denna dialog över forumet här? QUOTE]

Haaller inte med, det är väl utmärkt om Per väljer att föra en diskussion här paa nätet, jag uppskattar att Per delar med sig av sina tankar och funderingar, sedan maaste alla själv bestämma vad dom tycker är rätt eller fel. Som jag har förstaatt det har Per sökt en lösning med HEDA, om detta inte nu fungerade, finns det inga andra alternativ om man anser sig blivit felbehandlad är att ta upp ärendet i rätten - eller vad skulle du har gjort? Sedan om det gaar prestige eller inte i en saadant ärende är egentligen ointressant, rätten kommer att pröva detta utifraan sakfraagan, inget annat!
 
Vet faktiskt inte varför det är så Per,men en sak är säkert,jag har byggt ett hus inte ett akvarium :)

Ju mer fönster,ju mer betong och tyvärr mindre isolering.Detta är slutsatsen och om man mäter rakt i en hel vägg så är säkert medel U-värdet det rätta.
Sen är det ju upp till var och en att rita sitt eget hus,men man bör nog veta vad fönster och dörrar har för påverkan på det totala energivärdet.
 
Sunemangs.

Rätten gör väl rätt, det tror jag med. Men hur samarbetsvillig är man från Heda i ett sådant här läge? Det är ju inte direkt någon gratisreklam....

Oavsett vem som har rätt eller fel så är ju Per en förlorare om han inte är nöjd med sitt hus. För övrigt så är hela historien en helt osannolik berättelse, vem får punktmögel på insidan av en yttervägg om huset är uppvärmt ordentligt och med ordentlig ventilation?
 
imported_fredstu skrev:
Vet faktiskt inte varför det är så Per,men en sak är säkert,jag har byggt ett hus inte ett akvarium :)

Ju mer fönster,ju mer betong och tyvärr mindre isolering.Detta är slutsatsen och om man mäter rakt i en hel vägg så är säkert medel U-värdet det rätta.
Sen är det ju upp till var och en att rita sitt eget hus,men man bör nog veta vad fönster och dörrar har för påverkan på det totala energivärdet.
Men Fredstu - hur var det med isoleringen i dina väggar? hade du 25 mm mer i hela väggen eller bara över kontreforerna?

mvh

per
 
I
Lite OT men ändå:


Om vi leker med tanken att vi har mer glas på ett hus än vad Per har på sitt och därför ska kompensera för energiförlusten, så låter det sig göras till absurdum. Vi kanske ska tänka oss det ultimata med en kvm vägg och resten glas. Då skulle antagligen denna kvm behöva X meter isolering för att teoretiskt komma upp till genomsnittligt energiläckage genom all ytterväggsyta. Därmed borde alla vara nöjda. Inte minst husägaren.

Verkligheten är helt en annan. Det skulle bli som att bo i ett växthus. Kanske i stil med Bergianska i Sthlm. Där finns t.o.m. medelhavsklimat året om i en mindre del. Dvs. en uppvärmningstemperatur runt +25C el. högre. Därtill stor luftfuktighet. Det är ganska behagligt att gå omkring därinne när snön ligger tjock utanför. Det är ju fortfarande +25C varmt, även om det är -25C utomhus. Men hur mycket energi går det då åt för att komma upp till denna temperatur?

Jag har inte forskat i det, men skulle tro att det blir åtskilliga kWh/år. Så det borde vara intressant att se om teori och praktik är två sidor av samma sak, som blir gemensamma någonstans, eller om det rent av är så att teorin är försumbar i förhållande till verkligheten.
___________________
Byggaren
 
Fel av mig!!

Jag har varit på vinden och kollat mina väggar,190mm cellplast och bara 50mm
över kontreforerna...Sorry!!
 
Helt OK. Ett misstag händer lätt.

per
 
imported_Byggaren skrev:
Lite OT men ändå:


Om vi leker med tanken att vi har mer glas på ett hus än vad Per har på sitt och därför ska kompensera för energiförlusten, så låter det sig göras till absurdum. Vi kanske ska tänka oss det ultimata med en kvm vägg och resten glas. Då skulle antagligen denna kvm behöva X meter isolering för att teoretiskt komma upp till genomsnittligt energiläckage genom all ytterväggsyta. Därmed borde alla vara nöjda. Inte minst husägaren.

Verkligheten är helt en annan. Det skulle bli som att bo i ett växthus. Kanske i stil med Bergianska i Sthlm. Där finns t.o.m. medelhavsklimat året om i en mindre del. Dvs. en uppvärmningstemperatur runt +25C el. högre. Därtill stor luftfuktighet. Det är ganska behagligt att gå omkring därinne när snön ligger tjock utanför. Det är ju fortfarande +25C varmt, även om det är -25C utomhus. Men hur mycket energi går det då åt för att komma upp till denna temperatur?

Jag har inte forskat i det, men skulle tro att det blir åtskilliga kWh/år. Så det borde vara intressant att se om teori och praktik är två sidor av samma sak, som blir gemensamma någonstans, eller om det rent av är så att teorin är försumbar i förhållande till verkligheten.
___________________
Byggaren
Det är väl inte alls helt OT. Frågan är ju både relevant och intressant. Det säger sig ju självt att man inte kan kompensera för 99% glaspartier genom att ha en liten väggbit som är oändligt väl isolerad. Man får ju anta att boverket i sina modeller utgår från ett relativt genomsnittligt hus när de säger att man kan kompensera dåligt isolerade byggnadsdelar (fönster) med mer välisolerade partier, den intressanta frågan blir ju bara i vilket läge det inte längre går att räkna enligt den enkla kompensationsmodellen och i vilket läge det inte överhuvudtaget är möjligt att kompensera.
 
BobbyEwing skrev:
Det är väl inte alls helt OT. Frågan är ju både relevant och intressant. Det säger sig ju självt att man inte kan kompensera för 99% glaspartier genom att ha en liten väggbit som är oändligt väl isolerad. Man får ju anta att boverket i sina modeller utgår från ett relativt genomsnittligt hus när de säger att man kan kompensera dåligt isolerade byggnadsdelar (fönster) med mer välisolerade partier, den intressanta frågan blir ju bara i vilket läge det inte längre går att räkna enligt den enkla kompensationsmodellen och i vilket läge det inte överhuvudtaget är möjligt att kompensera.
I vanliga fall när man räknar på skalets U-värde, gör man det genom att vikta U-värden med resp. area. 'Hemligheten' varför den förenklade modellen inte fungerar i extrema fall, är att hänsyn måste tas till faktorer som strålning och värmelagring.
Om jag inte minns helt fel, så tar Boverket inte hänsyn till vare sig strålning eller värmelagring. Möjligtvis har de något schablonmässigt avdrag för stora fönsterpartier på södra fasaden, men det är naturligtvis inte tänkt att användas i skal som består av 99% fönster.
 
Hoppar av tråden nu, känns som en privat sak mellan Per K och Heda.

Tack för mig:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.