bygga_bo skrev:
Många elverktyg är dubbelisolerade (illustreras med en "dubbelkvadrat" på typskylten) och då behövs ingen skyddsjord - 2 kablar alltså. Då får också stickproppen vara utformad så att den passar i ett jordat uttag, vilket syns på de två "utgröpningarna" som finns där jordblecket normalt sitter på en jordad stickpropp. Sådana kontakter finns mig veterligen inte att köpa lösa, utan sitter bara på färdiga sladdställ ("originalkabel"). Det går givetvis bra att sätta dit en vanlig jordad kontakt och strunta i att koppla in jorden ur funktionell synpunkt, men jag tror inte att det är tillåtet om man skall följa konstens alla regler...
Jag vet inte om det blev mer tillåtet men jag tog bort jordbläcket/plåten, eller vad det kan heta, från kontakterna.
 
Matix skrev:
Clas Olson har en "Brenenstuhl" reseadapter för 39 bagare. Har kört den på mina första 3 maskiner från UK och det har gått utmärkt.
[länk]

/Mattias
Kollade på den men den men den är bara på 7.5A så på gränsen till Boschen (GKS65) som är på 1600W... gillar att vara på säkra sidan; samt om jag köper ngt större senare (högst troligt) så är det bra med lite extra ;)
Elfas är på 13A för 5.66€ så inte så mycket mer :)

Tänkte att det kan vara bra med adapter i garantisynpunkt... antar att dom inte på Bosch gillar kapade kablar :D
 
Alltid skönt att vara på den säkra sidan ;)
Hur det kan stå en begränsning på 7.5A förstår jag inte riktigt. Den är ju helt passiv. Bara leder strömmen vidare.

/Mattias :)
 
Matix skrev:
Alltid skönt att vara på den säkra sidan ;)
Hur det kan stå en begränsning på 7.5A förstår jag inte riktigt. Den är ju helt passiv. Bara leder strömmen vidare.

/Mattias :)
Tunna ledare/bleck innanför höljet... (en vanlig kabel är också passiv).
 
Ja, det är väl så enkelt helt enkelt.

/Mattias :)
 
Har köpt på mig ett antal sådana Brennenstuhl rese adaptrar, så jag plockade fram en och läser på förpackningen. Max load 16A 250V. På kontakten i sig står det 13A 240V~ och då har man ju gott om marginal! ;)

/Mattias
 
Matix skrev:
Har köpt på mig ett antal sådana Brennenstuhl rese adaptrar, så jag plockade fram en och läser på förpackningen. Max load 16A 250V. På kontakten i sig står det 13A 240V~ och då har man ju gott om marginal! ;)

/Mattias
Nice :) Då duger den nog gott för det jag skall ha den till, bara att åka iväg och hämta en efter jobbet då...
 
Tänkte dela med mig av min första UK import. Beställde 3st Makita maskiner via http://www.ps-tools.com/catalog/index.php. En excenterslip, en sticksåg och en stor vinkelslip. Det gick riktigt smidigt! Fick grejerna på en vecka. Klipper in lite olika delar med data från beställning nedan.

Viktigt när man beställer via PS-Tools att ha kopplat sitt kontokort och fått detta (tror det är adress) konfirmerat av Paypal och det var ju fixat sen innan. Däremot stod det unconfirmed i order history för mig. Ringde och kollade med PS-tools och det var korrekt alltså inget problem. Slantarna drogs från paypal och kortet på en gång vid beställning.

Order history
01/07/2009 Preparing [PayPal IPN]
01/07/2009 Pending PayPal IPN Verified [Completed (Verified; £415.38),
Customer PayPal address: Förnamn Efternamn, Gatuadress, Stad, , Sweden, SE, unconfirmed]

Datum
Beställdes 7/1
Levererades från PS-tools 9/1
Schenker hörde av sig 16/1 och jag hämtade ut paketet 19/1.

Beställning
1 x Makita BO6040 6" Random Orbit Sander (MAKBO6040) = £170.20 + VAT £195.73 Inc VAT Voltage 240v
1 x MAKITA GA9020S 9"/230mm 2000w Angle Grinder Soft Start = £72.00 + VAT £82.80 Inc VAT Voltage 240v
1 x Makita 4351FCT 720w Orbital Jigsaw with Light (MAK4351FCT) = £95.00 + VAT £109.25 Inc VAT Voltage 240v

Pris
Betalade priset inklusive den Engelska momsen på 15%. Ingen Svensk moms alltså!
Sub-Total: £387.78
World Zone Rates (Shipping to Sweden: 14 kg(s)): £27.60
VAT 15.0%: £54.18
Total: £415.38
5045kr via confirmed Paypal. Ger en Paypalkurs inklusive deras avgift på 12.15kr/£.
Pundet låg i lite högre kurs än idag vid beställningen

Fraktlogg
09/01/2009 17:08:00 Exeter 326182 - Matt Gabbey Driver Collection Scan
09/01/2009 17:57:08 Exeter 3232 - EX Checkweigher Check Weighed
09/01/2009 17:57:09 Exeter 3232 - EX Checkweigher In Collecting Warehouse Scan
12/01/2009 18:30:34 WDM Online 870101 - Euroad via Parcelforce Added To
15/01/2009 00:53:00 DENMARK 870101 - Euroad via Parcelforce Transit Scan
15/01/2009 00:56:44 DENMARK 870101 - Euroad via Parcelforce Transit Scan
15/01/2009 01:53:00 DENMARK 870101 - Euroad via Parcelforce Transit Scan
15/01/2009 01:56:06 DENMARK 870101 - Euroad via Parcelforce Transit Scan
15/01/2009 18:39:14 SWEDEN 870101 - Euroad via Parcelforce Transit Scan
15/01/2009 19:49:01 SWEDEN 870101 - Euroad via Parcelforce Transit Scan
16/01/2009 04:33:00 SWEDEN 870101 - Euroad via Parcelforce Transit Scan

Skulle jag handlat tex via verktygsproffsen skulle bara excenterslipen kotat 4737kr, Nu fick jag två maskiner till för nästan nästan samma pengar ;)

Nu är jag ingen expert men grejerna för mig är riktigt bra! Exenterslipen är som en dröm :D och stickisen riktigt bra! :) Vinkelslipen har jag inte brukat än.

/Mattias
 
Någon som har provat att handla hos www.toolstop.co.uk och kan komma med lite kommentarer kring dem?
 
Redigerat:
Fick besked idag från svärföräldrarna att paketet från Axminster har kommit nu. Blev minst sagt förvånad, eftersom många här har sagt att de är mycket professionella, och jag hade inte sett minsta vink om att sakerna ens var skickade. De har inte mailat något leveransbesked, något Amazon alltid brukar skämma bort mig med, och igår när jag kollade status på beställningen så såg den inte ens ut att vara utlevererad. Nåväl, sakerna har kommit fram och om en vecka så är de hemma hos mig. Bara trist att pundet stack iväg uppåt igen i sista ögonblicket, förlorade några tior på det men får trösta mig med att det kostade ett par tusen mindre än hos den lokale handlaren. :)
 
Redigerat:
Berkan skrev:
Någon som har provat att handla hos www.toolstop.co.uk och kan komma med lite kommentarer kring dem?
Dom var billiga på Bosch 10,8v så jag undrar också om någon har köpt därifrån?
 
Springare skrev:
Dom var billiga på Bosch 10,8v så jag undrar också om någon har köpt därifrån?
Precis därför jag undrar också. :)
V-Li-2 + ficklampa eller V-Li-2 + GOP är de paket som lockar mest för mig.

Jag har slängt iväg en fråga om fraktkostnad till dem, har du eller någon annan koll på det också (de har nämligen inte svarat än)?
 
Berkan skrev:
Jag har slängt iväg en fråga om fraktkostnad till dem, har du eller någon annan koll på det också (de har nämligen inte svarat än)?
Svarar mig själv, då de mejlat tillbaka:
"The cost of shipping to Sweden is £34.75 for orders under £99 in value and
£28.75 for orders over £99 in value."

Dyrare frakt än ex Lawson His, men totalkostnaden kan nog ändå bli billigare. Jag glömde fråga om de kör med brittisk eller svensk moms, får skicka en fråga till...
 
Berkan skrev:
Svarar mig själv, då de mejlat tillbaka:
"The cost of shipping to Sweden is kr396 (£34.75) for orders under kr1,130 (£99) in value and
kr328 (£28.75) for orders over kr1,130 (£99) in value."

Dyrare frakt än ex Lawson His, men totalkostnaden kan nog ändå bli billigare. Jag glömde fråga om de kör med brittisk eller svensk moms, får skicka en fråga till...
Har jag missat något men varför skulle det vara svensk moms?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.