Status
Tråden går ej att kommentera.
Det hela är utformat som en skattereduktion med 50% av arbetskostnaden, dock är maximal reduktion 50.000kr, och maximal reduktionsgrundande arbetskostnad per delägare i huset är 100.000kr. Är man två som äger huset kan man få reduktion med 2x50.000kr maximalt.

Anlitar du hantverkare med en arbetskostand på 70.000kr, får du således 35.000kr i skattereduktion. Villkoret är att du betalar 35.000kr i skatt som man kan dra denna reduktion ifrån.
 
Man kanske skulle kalla det reduktion då? :)
 
-MH- skrev:
Man kanske skulle kalla det reduktion då? :)
Touché!

Det råder onekligen begreppsförvirring:
http://www.regeringen.se/sb/d/11257#item117026

"- Vad är ett ROT-skatteavdrag?
Ett ROT-skatteavdrag är en skattereduktion..."
 
Termsförvirring snarare. Själva begreppet har nog varit samma hela tiden. :)
 
Verkar aningen luddigt måste jag säga, vi bygger nytt hus på en delvis gammal grund.
Har mejlat förfrågan till kommunen utan att få svar.
Någon här som har svar angående detta, undrar bara om man kanske kan på något vis få tillbaka sina surt förvärvade skattepengar..:)
Mvh

Daniel
 
dansor: Vänd dig till Skatteverket med frågan, och se om de har något svar att ge dig. Kommunen har inget med detta att göra, så att de inte vet förstår jag.

I ditt fall så handlar det ju om var gränsen går för att vara nybygge respektive en renovering, så måhända får du lov att vänta ända tills lagtexten är färdig, och tills du eller någon annan rentav har fått dra ärendet den rättsliga vägen för att få ett avgörande.
 
jedwardh skrev:
Jag har en liten fråga. Jag har förstått att det bara gäller arbetskostnad osv. 50000 per person i hushållet. Det jag undrar över om det bara är ett avdrag på skatten. DVS slipper man betala skatt på 50000kr eller får man tillbaka 50000 när det är dags att få tillbaka på skatten.

Detta kan ju göra ganska stor skillnad. Särkilt om man inte har så hög inkomst och bara betala 32% skatt......

Tacksamför svar
Man kan begära jämkning så att man får ut det på sin lön under året, man behöver inte vänta till skatteåterbäringen året därpå. Dock är det väl sällan så att man betalar 100 000 på ett bräde till en hantverkare utan man betalar lite i taget (kanske även till olika hantverkare) och i så fall utgår jag i från att man bara kan jämka för det man redan har betalat. Man kan alltså inte jämka i förväg för förväntade arbetskostnader under året.
 
Det ges ingen möjlighet till jämkning förrän 1:a Juli är det sagt. Det man handlar upp tills dess får man vackert vänta på till skatteåterbäringen sommaren/hösten 2010 (om man inte fuljämkar med några våldsamt överdrivna räntekostnader eller arbetsresor).
 
Men, det är väl bar att ansöka om jämkning så fort man vet kostnaderna, både redan gjorda och kommande (om man är säker). Så får man tillbaka det under de resterande månaderna på året.
 
jag vet inte hur de resonerar i det här sammanhanget. Men jag antar att de vill ha någon sorts bekräftelse på utgifterna och att utgifterna verkligen kommer att ske i år, kanske ett avtal räcker. Det borde inte räcka med att bara säga att i år kommer jag att lägga ut 100 000 i arbetskostnad på mitt garage, detta skulle ju kunna användas av folk som behöver lite pengar akut och som sen blir skuldsatta när de inte fanns nåt bygge. Nån form av bekräftelse på att ett bygge verkligen pågår borde de rimligtvis vilja ha.
 
Får man göra avdrag för omlackning av kökluckor som man lämnar iväg?
 
Joachim: Nej, så som jag tolkar del hela är det bara hantverkstjänster i hemmet som är inkluderade. De hade ett tydligt exempel att köksluckor som inte bearbetas på plats inte skall inkluderas.
 
Swetrot skrev:
Om jag fattar det hela rätt så kommer inte nybyggnation av ett fristående garage (s.k. komplementsbyggnad) att vara avdragsgillt. Endast underhåll, eller utbyggnad av befintlig komplementsbyggnad omfattas enligt promemorian.

På radion hörde jag i veckan en man på Skatteverket uttala sig om att ROT inte bör vara tillämpligt på nya fastigheter som har helt eller delvis reducerad kommunal fastighetsavgift. Jag hittar ingenting om det i promemorian, så jag vet inte var han fick det ifrån.
Hur funkar det med friggebodar som man inte har bygglov för och därmed inte har redovisat? Säg att man hävdar att man satte upp ett "skal" förra året (befintlig byggnad!) och nu med ROT vill isolera, dra el, byta (läs: lägga) tak etc.

nåja, det kanske är en teknikalitet som man kan få komma undan med... Det är nåt med detta fåniga gränsdragande (bortalackade köksluckor!) som triggar en lust att vilja testa gränserna...;)
 
Förresten så skulle man kanske då kunna hävda att man har ett befintligt förråd (läs: friggebod) som man nu vill bygga ut till ett garage....
 
Om man vill stå till svars rättsligt efter att ha testat gränserna så är det fritt fram ;-) Ingen här kommer hindra dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.