Ja nu har jag också läst igenom hela tråden och vill veta mer! Åskar!
 
Pannan fungerar mycket bra, helt kanon! Den går mycket jämnt och fint nu när primärluften blåser in strax ovanför glödbädden. Inga puffar här inte..

Dock så har plåten som förbränningskammaren står på slagit sig kraftigt av värmen så där finns det mer att göra. Skall visst finnas något rostfritt som är värmetåligt.

Jag har nu också fått tag på färdigskurna plåtbitar (en bekant skar ut dem efter ett dataprogram) till turbulatorerna. Tänker svetsa ihop dem så att de får formen av en isborr. Dock har jag den sista tiden haft så mycket annat att göra och jag har för tillfället ingen tid att lägga på pannan.

mvh
 
Redigerat:
Jag har en Orlan 40 som har strulat (poffat och levt rövare) en del tidigare. Nu har jag dock lyckats justera in den så att den brinner fint och jämnt. Dessvärre tycks effekten vara lägre nu än den var tidigare. Det tar längre tid att värma tankarna. Förrut när det fungerade hyfsat så värmde jag mina 3740 l från 45 till 90 grader på ungefär 6 timmar och 1 1/2 inlägg. Nu tar det nog 9 timmar och ca 2 inlägg. Vad kan detta bero på?
Det är jättefin blå låga och keramiken i förbränningsrummet är helt röd av värmen så jag tycker att det borde utvecklas värme så att det ska räcka.
På laddomaten ser man även att temperaturskillnaden på mätarna är bara 1,5 - 2 grader. Tidigare var det ofta 3-4 grader.

Det du har gjort Åskar är jätteintressant och om du får till en plåtkonstruktion till förbränningsrummet som håller så kan du väl göra några till på en gång, jag köper en direkt. =)
 
På laddomaten ser man även att temperaturskillnaden på mätarna är bara 1,5 - 2 grader. Tidigare var det ofta 3-4 grader.
Är du säker på att termometrarna visar rätt? Är det bara 1,5-2 graders skillnad mellan det som kommer från panntoppen jämnfört med det som går in i pannan så är ju effekten väl så klen:confused:

Nog har jag minst 10 graders skillnad på mina termometrar. Jag kör laddomaten på läge 3.
 
_ap_
Johannor skrev:
Jag har en Orlan 40 som har strulat (poffat och levt rövare) en del tidigare. Nu har jag dock lyckats justera in den så att den brinner fint och jämnt. Dessvärre tycks effekten vara lägre nu än den var tidigare. Det tar längre tid att värma tankarna. Förrut när det fungerade hyfsat så värmde jag mina 3740 l från 45 till 90 grader på ungefär 6 timmar och 1 1/2 inlägg. Nu tar det nog 9 timmar och ca 2 inlägg. Vad kan detta bero på?
Det är jättefin blå låga och keramiken i förbränningsrummet är helt röd av värmen så jag tycker att det borde utvecklas värme så att det ska räcka.
På laddomaten ser man även att temperaturskillnaden på mätarna är bara 1,5 - 2 grader. Tidigare var det ofta 3-4 grader.

Det du har gjort Åskar är jätteintressant och om du får till en plåtkonstruktion till förbränningsrummet som håller så kan du väl göra några till på en gång, jag köper en direkt. =)
Dum fråga, men du har väl sotat?
Har varit och felsökt en Orlan som hade strulat i typ ett år och under den tiden hade han sotat en gång!!
Han hade liksom glömt det när all tid gick åt att få den att brinna bra.
Sen när den började gå bättre gav den ingen effekt, och sotigare panna har jag aldrig sett.
 
Johannor skrev:
Jag har en Orlan 40 som har strulat (poffat och levt rövare) en del tidigare. Nu har jag dock lyckats justera in den så att den brinner fint och jämnt. Dessvärre tycks effekten vara lägre nu än den var tidigare. Det tar längre tid att värma tankarna. Förrut när det fungerade hyfsat så värmde jag mina 3740 l från 45 till 90 grader på ungefär 6 timmar och 1 1/2 inlägg. Nu tar det nog 9 timmar och ca 2 inlägg. Vad kan detta bero på?
Va det samma yta som värmdes o samma ute temp vid ovan jämförda resultat??

Hur ser rökgastempen ut nu jämfört med tidigare??
 
Har nu fått in nya Orlan instalerad och väntar bara på att skorstenen också skall anlända så man får börja elda på riktigt :)

kopplade in c.pumpen till laddomat 21 häromdagen och på min styr enhet stod det 97c betyder de då att den går upp till 97c har inte alls koll på Orlans automatik ennu så....

Luft hållen som finns på min Orlan är 24 cm under inkastet. är det då ok versionen?


mvh
Fredrik
 
never2000,

Skulle du vila ta några kort på din Orlan så vi får se hur de gjort? Tidigare var primärutblåsen längst upp mot "taket" i vedmagasinet. Skulle tro att du även kan köra pannan upp til 97 grader, vilket är kanon..

Så fram med kameran..

mvh
 
Kan fixa bilder tills imorgon

mvh
Fredrik
 
Spännande:)
 
Bilder

IMG_0277.JPG
 
Fina bilder, nu har de sänkt primärluften.. Kör keramikstenarna i bott, bakåt mot konvektionsdelen innan du börjar elda, så att rökgasen tvingas framåt mot luckan.

Efter att du "kört in" den så hör gärna av dig om hur den fungerar.
 
Min röris han har även svetsat ihop endel Häggman pannor som har gengas förbränning och ut temp på ca 160c .
Han fixar med rökgas tempgivare på skorsten så vi kan gämföra lite mot den han brukat svetsaihop.

Återkommer senare

mvh
Fredrik
 
Staffans2000
Lägg även några kakelplattor eller dyl. under stenarna så de kommer upp lite mer, den bakre något högre än den främre. För mig funkar denna metod bra.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.