_ap_
Keramik eller inte, är det inte så att det bara är i en panna med keramik som dom sista gaserna kan förbrännas isåfall borde en utan keramik vara mindre effektiv genom att brännbara gaser smiter ut = kW..

Är verkligen värmebaronen så lätt att sota i reklamen säger dom ju "ekonomisota"
hur krånglig är den att sota ordentligt.
Får man rent böjda tuber lika ordentligt som om man kör med borrmaskin i stående? tveksamt..
Nu handlade ju tråden om vilken ny panna man ska köpa och faktum är nog att
man ska köpa en man är nöjd med, gillar man lågt pris ska man självklart köpa en billig, tror man på keramik köper man en sån..
Finns väl egentligen bara några "sorters" pannor men tusen argument.
 
Nja.. så enkelt är det inte..

Handlar inte bara om keramik utan hela pannkonstruktionen.

Pannan måste vara konstruerad så att gaserna som lämnar veden vid förbränning hålls kvar så länge i ett hett område i pannan så att de kan förbrännas= KW

Det räcker inte att framkalla en blålåga- med eller utan keramik...

Det är även viktigt att en bra/jämn förbränning uppnås under så lång tid som möjligt.
Därav underförbränning med fläkt som ger likvärdiga förhållande under hela förbränningscykeln..

Man kan inte köpa en panna som man är "nöjd med" om man inte har erfarenhet av de olika typerna sedan förut.
Det är viktigt att förstå skillnaderna för att kunna välja den produkt som har de egenskaperna man tror man blir nöjd med.

Tyvärr är det så att de produkter som är bäst oftast kostar mer. INTE nödvändigtvis för att de har en dyrare konstruktion...
EN liten del kan skyllas på utvecklingskostnad.. men den STÖRSTA anledningen är att det finns utrymme för större förtjänst (högre pris) om man sparar arbete och pengar åt sina kunder!!

Därav driften att utveckla än mer effektiva produkter=pengar..

( den mest tydliga kopplingen- värme pumpar- mycket simpla komponenter som går att ta bra betalt för så länge de är ihopsatta på ett "nytt och innovativt" sätt- när sedan kunskapen är gammal blir den billigare)

Gammal pannteknik- billig i inköp- dyr i drift= mer arbete..

Nyare pannteknik- dyrare i inköp- billigare i drift=mindre arbete
 
_ap_
Själv klart är det djupare än så om man nu vill, men det är oxå svårt för att inte säga
omöljigt att sälja en modern panna med keramik om kunden inte själv tror att den kommer vara värd sitt pris.
Sen är väl skillnadena på en modern ved panna knappt märkbar för köparen, förutom vedvolym och förbrännings stabiletet.
Alla har väl samma förbrännings princip oavsett om den heter Woody, Innova, Atmos, Nibe, Gaselle, CTC eller rent av Orlan.
Det jag tycker skiljer dom åt är just vedvolym och att den brinner lika alla gånger, inte ett massa skruvande hela tiden.
Ska man köpa en ny panna är det bara sätta en max kostnad och sen köpa det man får för pengarna.
Har monterat rätt många ved pannor och tycker fortfarande "Man får vad man betalar för" står sig rätt bra.
 
Hej, varför är det så få svenska panntillverkare som testar sina pannor på ÄFAB,när jag varit där så har jag bara sett Effecta pannan ,jag tror att dom hade Calmarpannan under en kort period. När jag frågade ÄFAB vilken panna de tyckte var bäst om man ville elda med spannmål, pellets men även ha möjligheten att elda med ved. Svar Baxi,när jag tog kontakt med Baxi så sa dom att de inte har någon sådan panna. Där föll mitt förtroende för ÄFAB får de bara testa deras pannor så tycker de att man ska köpa dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.