Oj det blev fel stavat. Värmebaronen ska de va.,)
 
Vad är det för verkningsgrad på en sådan?
 
Jag frågar bara för att en kompis har installerat en sådan panna och han får ingen verkningsgrad av tillverkaren dom påstår att det är en företags hemlighet iaf dom han har pratat med.
Tycker då att det verkar som att det inte är så hög verkningsgrad ändå om den måste hållas hemlig alla andra pann tillverkare använder ju den höga verkningsgraden som försäljnings argument.
Fast dom är ju fina att sota iaf och det spelar ju inte på den totala verkningsgraden rätt mycket.
 
Redigerat:
Jag har en kompis som installerade en sådan i oktober och han är mycket nöjd.
Han har 2500 l ack tank och det räcker med 2 ved in lägg så är det varmt. Jag kommer att sätta in en sådan när min Veto 30 lämnar inn!!
 
Jo det är nog säkert fina pannor men man blir ju lite fundersam när dom inte redovisar verkningsgrad.
 
Att pannan har en hög verkningsgrad som det står i reklamen, hög verkningsgrad är ett rätt rymligt begrepp.
 
Jag har oxå försökt få verkningsgraden från värmebaronen men den vill dom inte släppa.Jag presenterade mig som en ev köpare och frågade efter en kopia på test protokollet.Nej det är inget man lämnar ur fick jag till svar.
Jag frågade då vad verkningsgraden var.Runt 91-94% fick jag tll svar.
Jo tjena
 
Hade dom mellan 91-94% lär det ju stå över hela hemsidan för då är dom ju marknads ledande.
Det är en jäv*a jungel detta med pannköp.
Lätt att bli lurad i fällor pga frikostig reklam/försäljare nu tror jag inte att vedolux är en dålig panna men man blir ändå lite skeptisk.
 
1,5 panna brukar kompisen få lägga i till sina 1500ack,när det är -18 ute.Han har en Värmebaronen inne i kåken.175m2 bostad.:)
 
Tänk en värmebaron med större vedvolym och med någon form av indikation på vad dom hade för resultat vid mätningar på sp.Fler tillverkare borde titta på möjligheterna att fixa sotning framifrån. Möjligen kan dom ha lite problen med verkningsgraden pga att dom har mindre antal tuber men dom borde kunna ta fram någon form av turbolator till den.
 
Dom Värmebaronen jag sett i drift har inte haft nån riktig blålågeförbränning som man ser i tex Inovan och rökgastempen är ganska hög. Med någorlunda drag i skorstenen är dragregulator ett måste pga "liten broms" i tuberna. Så det är fullt förståeligt att verkningsgraden är en företagshemlighet :).

Lägg till litet vedutrymme så faller pannan ganska långt ner på min ranking. Men sotningen är ett plus och att pannan är enkel för dom som inte har ved som intresse är också ett plus..
 
Jag har en Värmebaronen Combimax 30UB sedan 2,5 månad tillbaks och är nöjd med den med tanke på att jag inte ville betala mer än vad jag gjorde.
Den fyller vår 800 liters tank från 40, 20, 20 grader på de tre termometrarna till 80 rakt igenom på ca 45 liter välpackad ved. Om tanken inte är öppen mot systemet vill säga.

45 liter går nästan(lite lagom irriterande) in i vedutrymmet, så vid varmt väder får jag lägga i ett par pinnar efter några timmar. är det kallare ute så lägger jag i mer.

Jag får till blålåga vid nästan varje eldningstillfälle, de gånger som jag varit hemma och kollat vill säga. Men det är inte blålåga genom hela eldningen.

Inovan, som jag inte sett i drift, gör säkert bättre ifrån sig.

Och det är sant som det är sagt, det är tur att jag har dragregulator, den piper ganska lätt över 300grader.

mycket lätt att sota! och det bli nästan inget sot alls om jag jämför med gamla pannan som var 30 år gammal :)
 
Matss skrev:
Dom Värmebaronen jag sett i drift har inte haft nån riktig blålågeförbränning som man ser i tex Inovan och rökgastempen är ganska hög. Med någorlunda drag i skorstenen är dragregulator ett måste pga "liten broms" i tuberna. Så det är fullt förståeligt att verkningsgraden är en företagshemlighet :).

Lägg till litet vedutrymme så faller pannan ganska långt ner på min ranking. Men sotningen är ett plus och att pannan är enkel för dom som inte har ved som intresse är också ett plus..
I en Innova så blir det varken sot eller nån aska att ta ut va? :rolleyes: Kan ja få köpa en Baxi panna av dig för 1m ved??????????:)
 
Hej jag har kööpt ett märke av panna som heter värmebaronen. jag köpte en oljepanna med elparton och vvberedare i .em jag satte en pellets brännare till denna och det har fungerat klockrent. pannan och en pellets brännare till värmebaronen var något dyrare men jag tror det äör något bätter också. jag har för avsikt när jag får tid och lust koppla till en accutank så att jag kan elada ved med denna.
 
Hmm... Tror ni glömt att det är troligt att keramiken lämnar över en god del värme även innan den är uppe i för recirkulerad blålågeförbränning idealisk temperatur

Är det kanske även så att en överförbrännings panna tar ganska lång tid på sig att komma upp i den temperatur där veden lämnar mest effekt, speciell då veden ligger på direkt mot kylande ytor och lågorna kyls omedelbart av vattnet hur liten volymen än är...

Sen kan man ju förbättra just uppstartsmomentet med att isolera med keramik men då hjälper man istället mer oförbrända gaser att hinna lämna pannan utan att brinna upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.