Jo, men har man huvudsäkringarna och/eller huvudbrytaren före mätaren så ser det ut som strömavbrott om man av någon anledning plockar ut säkringarna eller slår av brytaren. Kan ju bli lite pinsamt om man slår av för att hempula lite och plötsligt står elleverantörens servicefolk i farstun! ;)
 
Vet inte om det hör ihop med fjärravläsningen eller vad det är för något, men i samband med att elbolaget monterade den nya mätaren hos oss monterades även en låda med en antenn bredvid transformatorn på vår ledningsstolpe. Jag hade ju hoppats på att den skulkle kunna ha några sådana funktioner som att rapportera strömavbrott osv, men tydligen inte... Vet inte alls vad den har för funktion, så om nån vet är jag lite nyfiken...
 
Bjurran skrev:
Vet inte om det hör ihop med fjärravläsningen eller vad det är för något, men i samband med att elbolaget monterade den nya mätaren hos oss monterades även en låda med en antenn bredvid transformatorn på vår ledningsstolpe. Jag hade ju hoppats på att den skulkle kunna ha några sådana funktioner som att rapportera strömavbrott osv, men tydligen inte... Vet inte alls vad den har för funktion, så om nån vet är jag lite nyfiken...
Den samlar in och skickar mätarinfo till insamlingsstället via gprs. Varje låda hanterar alla mätare nedströms så att säga, dvs de som sitter på samma transformator. Säkert kan den rapportera spänningsbortfall också men om det används är väl som vanligt en annan femma...
 
Kurtivan skrev:
En helt annan sak som jag kom på när jag läste inläggen här och det talades om fjärravläsning. Nu skulle man ju kunna tro att när man har fjärravläsning så ser också elleverantören när det blir strömavbrott. Icke! Man måste ringa och felanmäla själv. Otroligt!
I (nästan) alla äldre anläggningar sitter ju mätaren efter huvudbrytaren, och då skulle ju nätbolaget få indikering på strömavbrott när du slår av huvudbrytaren, vilket då skulle innebära att dom skulle behöva ringa upp dig och fråga om du har strömavbrott eller om du hempular med elen ;) :D
 
när mätaren byttes hos mig så berättade mätargubben att om huvudbrytaren är astängd för länge så kommer de ut och kollar... tänk om man håller på med hempul då....:(
 
:eek: Finns det folk här som gör sånt? :rolleyes: :D
 
tror inte det.

Och det bästa är att el-leverantören kan fjärr avstänga din el...

Det tycker jag är tufft....
 
På mätaren sitter det en brytare som man ska använda för att bryta strömmen till sin anläggning. Bryter man där kommer ingen och tittar.
Ps. Vi har en "gubbe" som för närvarande åker och kollar alla mätare som har bekymmer med kommunikationen med nätägaren.
 
elmont skrev:
På mätaren sitter det en brytare som man ska använda för att bryta strömmen till sin anläggning. Bryter man där kommer ingen och tittar.
Ps. Vi har en "gubbe" som för närvarande åker och kollar alla mätare som har bekymmer med kommunikationen med nätägaren.
Jo, men de flesta äldre skåp har brytaren före mätaren. Så var det på huset vi hade som var byggt 1987. Alla mätare verkar inte ha inbyggd kundmanövrerad brytare heller. När mätaren byttes hos oss fick vi ett brev som särskilt poängterade att man inte skulle bryta strömmen med huvudbrytaren tex när man lämnade sitt sommarställe.

Det nya skåpet vi satte upp här för drygt ett år sedan när yttre elsystemet renoverades har brytaren efter mätaren. Brytaren är tom märkt "Kundens brytare". :)
 
På skåp med brytare före mätaren har vi fått lagt en "matning" förbi brytaren
 
elmont skrev:
På mätaren sitter det en brytare som man ska använda för att bryta strömmen till sin anläggning. Bryter man där kommer ingen och tittar.
Ps. Vi har en "gubbe" som för närvarande åker och kollar alla mätare som har bekymmer med kommunikationen med nätägaren.
den digitaliska brytaren tänker jag inte lita på!!! det är ju bara tryckknappar osm manövererar ett relä i elmätaren, säkert can-bus baserat och då kan den ju slå på när den vill...
ska jag pilla i centralen så tar jag ur H-säkr.
 
el_richard skrev:
tror inte det.

Och det bästa är att el-leverantören kan fjärr avstänga din el...

Det tycker jag är tufft....
Kan och kan, frågan är NÄR han får göra det?

Kjell G
 
När du inte betalat? :)
 
När han anser att du har en anläggning som inte uppfyller "kraven".
 
Är det riskfritt att koppla förbi elmätaren nu då ingen kommer och tittar i skåpet längre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.