Tjena. Ingen som kommit på någon lösning för att logga fjärrvärmeåtgång via en Kamstrup mätare (multical 401 i mitt fall)?
Frågade min leverantör om hur de gör för att få ideér, men svaret var väl som väntat:
"Avläsningen av fjärrvärmen går över ett signalkabelnät,det går från hus
till hus vidare till kabelskåp och slutligen upp till fjärrvärmeverket där vi har
insamlingssystemet."

Inte så mycket att gå på....

mvh
/Johan
 
MULTICAL® 401 has two ports for data communication.
The optical eye on the front panel complies with EN 61107
standard and facilitates reading of consumption data, data
logger and on-line serial PC-connection when configuring
the energy meter.
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_61107
Tyvärr verkar det som om dom flesta kräver kryptering. En annan metod skulle möjligen kunna vara att logga på den trådade sidan (med nätägarens tillstånd). Om du tar reda på exakt modellbeteckning kan du se vilken utgångsmodul du har i databladet. http://www.kamstrup.com/media/933/file.pdf
 
Jo, spanade lite också på den optiska porten men det verkar lite knepigare.
Checkade modellnummret, tack för tipset! Min har en M-Bus anslutning, stämmer ju bra med hur leverantören beskrev datainsamlingen.
Återstår bara att klura ut om man kan jacka in sig på m-bus interfacet, någon som har koll på m-bus?

/Johan
 
Du måste bryta plomberingen för att göra det, sen gäller det att se till att du säkert kan mäta utan att störa överföringen till värmeverket, så börja med att ringa dom innan du lägger en massa tid på att lära dig protokollet.
 
Bryta plomberingen behöver jag inte göra, anslutningen sitter i en sockerbit utanför mätaren. Men du har helt klart rätt i att cleara det med värmeverket först, fast jag är rätt säker på vad svaret kommer att bli :(
IEC61107 kanske är en bättre väg att gå, får försöka klura ut om det är krypterat....
Tack för input mrfrenzy.
 
Liten update om någon är intresserad. Kollade med Kamstrup och interfacet är inte encryptat. Fick en 75 sidig spec på min mätare där även interfacet är specat.
Detta borde ju inte vara omöjligt att få till nästan, så att man kunde få Lego Mindstorms till att läsa av detta, är tyvärr inte någon elektronikexpert men det har man ju kompisar som är.
 
Skulle vilja påstå att du får bonuspoäng för charmigt utförande om du implementerar härligheten i Lego Mindstorms! En liten mikrokontroller typ Microchips PIC:ar eller ännu heller Atmels AVR:er hade jag ju valt ;)
 
För länge sedan lovade jag att lägga ut min egenutvecklade mjukvara för nedladdning. Jag ville inte göra detta utan att den var fullt konfigurerbar, men nu är detta åtgärdat och detaljerad beskrivning och länkar finns under http://boost.no-ip.org/huset/Templogg/shcs.html för den som är intresserad.

Hoppas det kan glädja någon!
 
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har ett bra knep för att fästa givarna DS18s20 mot utsidan av en tank?

Jag tänkte montera 6-8st så jag kan följa laddning/urladdning i min ackumulatortank.
 
Hittade ett intressant projekt för oss somm gillar 1-wire och som hellst jobbar i Windows.
Det är fortfarande på utvecklingsstadiet, men ser verkligen lovande ut.

Det är modulärt uppbyggt och ser ut att bli riktigt bra enligt mina önksemål.

Jag har själv inte testat, men vill man vara med och hjälpa till med Beta testning så kan man registrera sig. Vet dock inte vad som krävs för att man skall få vara med.


Du kan hitta mer info på http://www.msure.se


///Peter!
 
pethson skrev:
Hittade ett intressant projekt för oss somm gillar 1-wire och som hellst jobbar i Windows.
Det är fortfarande på utvecklingsstadiet, men ser verkligen lovande ut.

Det är modulärt uppbyggt och ser ut att bli riktigt bra enligt mina önksemål.

Jag har själv inte testat, men vill man vara med och hjälpa till med Beta testning så kan man registrera sig. Vet dock inte vad som krävs för att man skall få vara med.


Du kan hitta mer info på [länk]


///Peter!
Notera bör man kanske att projektet tidigare hette ProcessIT, vilket kanske är bekant för några.

Jag har kört det sen i höstas och är mycket nöjd. Vill man köra i Windows-miljö och få stora valmöjligheter är MSure perfekt. Kan rekommendera det.

//.D
 
vedeldaren skrev:
Är det någon som har ett bra knep för att fästa givarna DS18s20 mot utsidan av en tank?

Jag tänkte montera 6-8st så jag kan följa laddning/urladdning i min ackumulatortank.
Blir det väldans varmt eller? Kanske 2-komp epoxylim kan funka, baka in sensorn i en kladd lim, tror inte limmet isolerar märkbart.
 
vedeldaren skrev:
Är det någon som har ett bra knep för att fästa givarna DS18s20 mot utsidan av en tank?

Jag tänkte montera 6-8st så jag kan följa laddning/urladdning i min ackumulatortank.
Lägg lite kiselfett mellan givaren och tanken. Ta sedan en klick kemisk metall eller annat tvåkomponentslim som inte rinner och fixera över sensorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.