Har du ett tvåvåningshus? Det var inte högt tryck i systemet i så fall. Luft i elementen på ovanvåningen?

Undrar om pumpem kaviterade när du hade varmt vatten och lågt differenstryck? Kanske det som lät.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Undrar om pumpem kaviterade när du hade varmt vatten och lågt differenstryck? Kanske det som lät.
Jag funderade också på något sådant eller ev ånga ...
Men jag är ingen vedeldare så jag vet inte om det brukar bli så vid kokning ...?
 
Y
En på jobbet nämnde något - det låter som om du inte har tillräckligt med vatten i systemet. även om allt är avstängt bör man ha 1bar i tryck medans jag i prencip har 0... om jag eldar massor så stiger det något.. (baserade han på att pannan började bubbla, inget tryck från början och att systemet har stått stilla länge osv)

Så nu gäller det dels att kanske byta cirkulationspumpen men framförallt att luska ut var kranen är för att fylla på kärlet.. Finns inga så många att välja på men ingen kändes lixom rätt heller...

Idag, dagen efter mitt stora test, så hade den allt kvar värme, huset var inte direkt uppvärmt dock - bara det närmsta elementet skulle jag tro, men trycket var nere på noll igen.

Jag testa cirkulationspumpen, att gå från steg 2 till 3 men då lät den igen. En annan på jobbet som ansvarar för liknande uppgifter tyckte att sålänge pumpen inte stannade helt så kan den vara värd en till chans.

Får se, ska ta med en röris som är vän till familjen, får se om han kan peka ut påfyllningskranen osv. Känns läskigt att vrida på kranar man inte vet vad de gör....
och i bästa fall kanske han kan byta pumpen också...

Håller tummarna att det var så lätt att det var förlite vatten..

förövrigt är det 1½ vånings byggnad men utan element på andra plan så bör inte vara det som spökar.
 
Jag satt och tittade på bilderna tidigare idag för att försöka hitta en påfyllning, men kunde inte se någon.
Men det är en kran som sitter mellan tappvattnet, oftast kallvattnet, och värmesystemet. (men har du nog förstått)
Men som sagt det är svårt att se då man inte kan "vrida" på bilderna.

Genom att du bara har element på bottenvåningen så behöver du inte upp till 1 bar. Men bara du hittar påfyllningskranen så går det ju finlira med det sedan.

Du frågade i en annan tråd om att lämna vattnet lätt rinnande för att det inte skall frysa och kan säga att det brukade min farmor och farfar göra för att det inte skulle frysa under vägen utanför deras hus.

Skulle påfyllningen kunna sitta i elpannan ?
Är det någon som har erfarenhet av elpannor? Jag har det inte. Men visst brukar de trycka in ganska mycket prylar i dem exp.kärl mm. Eller är jag ute och cycklar. Eller skulle det kunna sitta bakom el eller vedpannan...

Men kan du få med en rörkrökare så borde han kunna hitta kranen, det är ju lättare om man är på plats.

Hoppas det går bra :)
 
Leta reda på vart vattnet kommer in i kåken sedan följer du dessa rör bort till pannan.
Någon satans på vägen innan pannan skall du mest troligt hitta en påfyllnings kran.
Har du förlågt tyck i systemet pga för lite vatten så får du ingen värme på radiatorerna det måste till väldigt hög temp innan luften som samlas i radiatorerna vid för lågt tyck börjar ge värme.
 
Y
Nu har vi varit där, rörisen fick leta en stund och var påväg att gå "bakvägen" och koppla slang till pannan, men sen hitta han en skruv på elpannan (var ett runt lock på sidan av pann-höljet, där gömde det sig en utan ratt). Vred på den, trycket steg snabbt, efter en minut gick ventilen och vattnet leddes bort, stängde av. Jag har bild på vilket tryck det hamna på men tror det var under 0,5. Men som sagt så är det bara element för en våning.

Testade köra cirkulationspumpen på högsta läg och den höll sig faktiskt tyst nu (och ja den funkade). så får hoppas den funkar även imorgon och inte totalhavererar inatt. Han lossa även skruven på pumpen för kolla luft men det såg ut som de skulle, kom vatten.

gradera ut mot elementen steg också, från säg 20 till 40. Också ett bra tecken. (utan att vi gjort något med värmekällorna)

Men, jag får hålla tummarna till imorgon, står trycket på noll, då är det läckage nånstans sa rörisen. Hujja...

Är lite bekymrad, överflödsvatten leds till expansionskärl på vinden, men det kom inte ut något vatten på teglet, så är väl säkert nåt fel där och massa vatten på vindsgolvet - med min otur menar jag... Fast har jag tur så var det sålite så kanske inte ens han upp till kärlet.

Sänkte förövrigt elpannan från 75 till 60.... Så ville jag tro att då borde ju pannan bli lite mer jämn, den är ju så känslig, stiger fort som tusan och börjar bubbla om man kastar i nån normal vedbit än bara fliser. Ungefär som en bil, den kokar fort utan vatten men med vatten så är de ju bara att köra. Fast rörisen trodde inte det skulle bli någon skillnad - den förblir nog känslig..

Jop, så imorgon får vi se..
 
Redigerat:
Om han som installerade expansionskärlet på vinden inte var helt koko, så finns det ett skvallerrör som leder vattnet från kärlen ner till en golvbrunn någonstan i huset. Ut på teglet kommer det inte, det som sticker ut på taket är för att leda ut ånga och luft från expansionskärlet, om det skulle börja koka.

Men har du ett kärl i pannrumet också? Det där lilla röda? Spännande koppling i så fall.
 
Y
Okej, så bra. För när ventilen gick så lät det ganska mycket, och jag tolka ljudet just som att det gick rätt ner under plattan (är en plåtlucka intill för gå under huset)
då kanske vattnet i själva verket hamna under huset och inte i kärlet?
-Fast jag fick intrycket av rörgubben att vattnet hade letts uppåt, och han rättade mig inte när jag gång på gång yttra min oro att det inte kommit ut nåt på tegelpannorna..

Ett kärl på vinden med pip ut på taket... Är väl om det kokar..

Stora kärlet för elpannan. och ett litet rött under det stora...

sen är det bara vedpannan.. fler kärl finns inte, och ja det var då väldigt mycket rör hit och dit så kändes ju på sätt och vis kul att rörgubben fick fundera lite och att det inte var självklart för honom heller = jag framstod inte fullt så dum som jag kunnat gjort. hehe
 
Nej, du har någon inte en vanlig villainstallation med elpanna och slutet expansionskärl direkt...
 
Som regel har man väl ett rör ner från kärlen på vinden, till just pannrummet. Detta för att kunna stå vid pannan och se att något händer. Du har ingen golvbrunn nånstans med ett mystiskt rör i närheten?

Jag får droppande vatten i pannrummet från mina tryckkärl innan pannan går upp i 80 grader..har dock inte haft nån kunnig att titta på det ännu så jag hoppas det är normalt :p
 
Danne031 - samma här - men vårat kommer på andra sidan väggen, skvallerröret sitter vidi duschen.

Jag har bävat inför vad som händer om pannan kokar och någon duschar...

80 grader varmt vatten på fossingarna låter inte som en höjdare nämligen...
 
Yrrol skrev:
Jop, så imorgon får vi se..

Hur går det, håller systemet trycket?
 
Y
* Trycket har hållt sig. (nästan 0,4 bar, och det var där vi lämna den efter säkerhetsventilen släppte)

* Elpannan som var ställd på 60 låg nu på runt 50 så den ensamma patronen hinner inte med ordentligt.

* Cirkulationspumpen gick fortfarande på högsta, svaga oljud kunde höras så bör hållas under uppsikt men kändes ok. mätaren under visa 59grader ut till elementen (konstigt då elpannans kärl verkade stå lägre, nåja, shunten är ställd på full matning dit.

* inomhus var första elemten jumna iaf, några var kalla, men tror det beror på termostaterna som fastnat, försökte knacka på piggarna men icke, så ska köpa lite 5-56 och försöka lite mer idag kanske.

* Testade inte att elda denna gång, men ska göra för jag vill hoppas på min teori att den blir stabilare att elda med nu med lite vatten...

Frågan är dock om jag kanske ska låta vissa vara avstängda, el-pannan kanske inte klarar värma alla och då kanske det är bättre att få är varma än att alla är för klena...
 
Redigerat:
Det här är ju mer spännande än vilken roman som helst!

Tack för rapporterna, Yrrol.
 
Y
Får lite dåligt samvete för detta har ju mest handlat om elpannan vilket är fel kategori i forumet.

* Igår lossa jag termostat reglagena och brottades med piggar som satt fast. Spraya massa 5-56 i omgångar och knackade rakt på dem med verktyg. Vissa var mer envetna än andra. Vissa blev bättre än andra också.

* Idag fick jag bekräftat att det gjorde viss nytta, fler element var jumna. Tyvärr hängde inte bortesta delen av huset med riktigt.

* Jag kollade elpannans tryck och det hade sjunkt lite, med tanke på fler element i drift.

* Jag gick en ny runda och luftade elementen vilket inte behövdes denna gång heller men nu är det ju gjort iaf.

* Endel av trycket försvann så var inte långt ifrån nollan; skulle fyllde på vatten men inget hände, jag skruva och skruva och fatta inget. Sen slog det mig - vi hade ju stängt av en huvudkran inne i huset. Jag trodde det var en avstängare för inkommande kallvatten för kranen och undrade varför inget varmvatten kom heller... Nu förstår jag - kranen var till pannan inte in till huset... Vilket oroar mig, om inget vatten då kom i blandarna, är de ett tecken att elpannans kärl var tomt?

- Nåväl, tankade igen tills säkerhetsventilen gick. Pinsamt nog upptäckte jag att vattnet hamna varken på teglet eller under golvet utan i en brunn en halvmeter ifrån mig i samma rum, haha. Inte konstigt att man hörde det så väl då.. (inte raka vägen dock, utan det röret kom innifrån väggen, vet inte hur det röret är draget egentligen...)

* Kollade var elpannan hade för aktuell arbetstemp, den är ju ställd på 60 och brukar ligga på 50, fast denna gång var den nere i under 45 då slog elpatronen av...
* Element mätaren bruka typ 59 nu var den nere i 49.
*** Detta kan ju bero på att jag precis hade matat i endel nytt vatten i tanken ***

* Kan även nämna att igår så såg jag att det rann vatten ut ur skorstenen (intill pannan) och blev väl orolig, stegade fram och tog försiktigt tag i en sotlucka, började öppna den och det forsa ut vatten. I chock stänge jag snabbt. men min nyfikenhet fick mig att öppna igen för se hur mycket det egentligen var, så fick rinna färdigt..
- Hade nog behövt ett regnskydd över skorstenen med tanke på att jag så sällan eldar...


Istället för visa bilder på vad mätarna visar så kan jag istället visa skorstenen, som jag kan nämna är besiktad flera gånger om året och som jag även sett vad det kostar!! hujja!!
vattenskorsten659.jpg

Åh, tänk att få slita ut allt, renovera rummet, riva skorstenen/el bara ha som dekoration, kakla och göra fint, sen in med bergvärme.. hehe

Nåja, detta är alltså i garaget, andra sidan väggen är då huset och de två sovrummen har mörka rinnfläckar på väggarna mot garaget (plant tak). Jag anar att det tar in vatten även där - inte bara genom skorstenhålet...

-----------------------

* Om elpannan jobbat upp sin vanliga temp igen utan att alla element är riktiga, så ska jag nog byta ut termostat reglagen mot nya. Törs inte lämna dom utan ifall det är gammal sort och nån pigg får för sig att "flyga ut" medans jag är borta. hehe.
* Lite orolig att elpannans ensamma patron inte orkar med alla, kanske får stänga av vissa element, funderar på komplettera med ett fristående el-oljeelement.
*Justnu är det plussgrader och systemet funkar ju lite, får se hur den klarar de kommande minusgraderna imorgon.
* Får se när min vistelse blir lite längre så jag kan hinna elda...
*Får ordna en vanlig termostat att ha inne i huset för se vad det är för temp därinne egentligen,
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.