Skall bygga bastu och dusch i källaren i rummet bortanför pannrummet och måste därför dra ett nytt ventilationsrör för frånluft (á la spiro) genom pannrummet bara någon meter från pannan för att komma åt att ansluta till ledig skorstenskanal.

Vad bör jag göra för att behålla brandcellen intakt, finns brandsäkra specialventilationsrör eller bör man hellre klä in ventilationsröret med brandmatta av stenull?

(För att undvika diskussionen om brandcell igen så hänvisar jag även till denna relaterade tråd "Brandsäkert avloppsrör i pannrum?":
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17913)
 
Ursäkta min eventuella okunskap, och ja, jag har läst tråden du hänvisar till..

Vi har ett spirorör för frånluft från vår relax/tvättstuga som går igenom pannrummet och vidare upp i ett schakt bredvid skorstenen.

Skulle det inte vara tillåtet menar du, eller..?
Skulle ett spirorör vara brandfarligt, eller vadå..?

Vi har haft brandinspektion för en månad sedan och jag hörde inte det kommenteras.
 
Jag är minst lika okunnig som du! ;)

Men kan tänka mig att ett spirorör som värms upp kan bli ganska varmt på insidan. Finns där då smuts i röret så blir den också ganska varm vilket borde kunna innebära att eld uppstår och går bakvägen in i intilliggande utrymme.
 
Jag har nån typ av brand-frånluftsdon i garaget (egen brandcell) som skall stänga vid en viss temperatur (80 grader?).
 
Byggaren skrev:
Det handlar mindre om hur varmt ventilationsröret blir inuti av bastuvärmen och mer om att pannrummet bildar en brandcell som ni bryter genom med ett ventilationsrör så att brand kan spridas från pannrummet via röret till övriga huset.

Regel är att ett sådant rör ska brandisoleras (med ståltrådsbunden mineralullsmatta) i tjocklek som motsvarar den genombrutna brandcellens brandklass. Vanligen räcker 10 cm min.ull gott för det ändamålet i en villa. Ståltråden ska garantera att mattan håller samman om det blir brand i pannrummet och inte trillar av (då gör den ingen nytta).

Tack! Ståltrådsbunden mineralullsmatta alltså.

Men hur menar du att det går till då det slutna spiroröret sprider brand om det inte transporterar just värme från ut- till insida? Menar du att det rent av smälter på 30 minuter?

ByggaNytt skrev:
Jag har nån typ av brand-frånluftsdon i garaget (egen brandcell) som skall stänga vid en viss temperatur (80 grader?).
Intressant! Står det möjligen nåt fabrikat på donet?
 
Kartongen var kastad men jag hittade en liknande på Ahlsell nedan:

Brandventil FRH, Halton
Ett kombinerat brandspjäll och frånluftsventil för cirkulära kanaler. Ventilen används för att hindra spridning av brand- och rökgaser i ventilationskanaler. Luftflödet mäts i ventilen med mätrör. Ventilen har en avstängningsfjäder samt en säkring och är tillverkad av stålplåt. Injusteras genom att vrida ventilens innerkon som sedan låses. Ventilen monteras med hjälp av fästram IF. Säkringarnas nominella utlösningstemperatur är +50 C eller +74 C.

Kan användas vid enklare brandsektionering t ex hisschakt, soprum mm. Detta måste godkännas av lokala brandmyndigheten.

Standard färg vit.
e6620340.jpg
 
Här var en annan:

Brandventil KSO-P, Fläkt
Är en frånluftsventil för vägg- eller takmontage, som används för att hindra spridning av brand och rök till kanalsystem. Uppfyller kraven för brandklass E60. Tillverkad av stålplåt och är vitlackerad. Ventilen är fjäderbelastad. Ventiltallriken hålls öppen i önskat läge med en smältsäkring som utlöses vid en temperatur av +70° C. Är försedd med skumgummiring som tätar mot ramen. Ventilen monteras i fästram (bajonettfattning). Denna infästning gör ventilen lätt att demontera för rengöring eller säkringsbyte. Levereras med fästram och montageinstruktion. Typgodkännande 1459/93.
e6620931.jpg
 
Gäller dessa nya regler för nyproduktion, eller..?

Det finns ju ett antal saker jag uppfattar som bra mycket mer "brandfarliga" i pannrummet än spiroröret.. ::)
 
ByggaNytt skrev:
Här var en annan:
Tack för länkarna!

GoForIt skrev:
Gäller dessa nya regler för nyproduktion, eller..?

Det finns ju ett antal saker jag uppfattar som bra mycket mer "brandfarliga" i pannrummet än spiroröret.
Ja du jag vet inte ens om man kan kalla det regler när det är oklart vad som gäller. Jag har själv mycket svårt att tänka mig att ett spirorör i en betongkällare som är anslutet mot skorstensmuren skulle påverka brandcellen såvida inte själva röret smälter.

Vad tänker du är brandfarligare?
 
Tomtebo skrev:
Tack för länkarna!


Ja du jag vet inte ens om man kan kalla det regler när det är oklart vad som gäller. Jag har själv mycket svårt att tänka mig att ett spirorör i en betongkällare som är anslutet mot skorstensmuren skulle påverka brandcellen såvida inte själva röret smälter.

Vad tänker du är brandfarligare?
Ja, vi eldar med pellets så det det finns ju upp till 200 kg sådan på nära avstånd i en silo. Jag tror inte heller att exempelvis vårat tak i pannrummet, trots att det är gjort av gips, skulle klara av att stå emot brand längre tid än spiroröret. Sedan finns det ju en hel del elkabel och elektronik såsom shuntreglering etc.

Har någon framfört de här kraven till dig, eller..?
 
GoForIt skrev:
Ja, vi eldar med pellets så det det finns ju upp till 200 kg sådan på nära avstånd i en silo. Jag tror inte heller att exempelvis vårat tak i pannrummet, trots att det är gjort av gips, skulle klara av att stå emot brand längre tid än spiroröret. Sedan finns det ju en hel del elkabel och elektronik såsom shuntreglering etc.  

Har någon framfört de här kraven till dig, eller..?
Om din pellets börjar brinna så finns ju den inuti brandcellen, det ska inte spela någon roll, vad det handlar om är att brand inte skall sprida sig utanför. (Egentligen borde det finnas självstängande tilluftsventiler också när man tänker efter så att man kunde strypa tilluften till pannrummet ifall brand uppstår.)

Elkablar är flamskyddade och skall inte sprida brand. Men däremot ventilation och vattenledningar vet jag att man brukar skydda. Ett plaströr precis bredvid pannan som går rakt upp till övervåningen finns all anledning att skydda. Och är det så att spiroröret ligger nära en möjlig brandhärd och går från eller till ett inrett rum med mycket brännbart så finns det anledning att skydda det också.

Nej sotaren har inte sagt något, tror inte heller han har sådan koll. Jag är mer intresserad av att förstå principerna för att ta vettiga egna beslut.
 
Tomtebo skrev:
Vad bör jag göra för att behålla brandcellen intakt, finns brandsäkra specialventilationsrör eller bör man hellre klä in ventilationsröret med brandmatta av stenull?
Du har ju svarat på din egen fråga redan i ursprungsinlägget. Att isolera ventilationsröret är rätt väg att gå. Isoleringens tjocklek och längd beror på brandcellsgränsens klassning.

Och du behöver egentligen inte dessa självstängande rökgasventiler eftersom du går från en brandcell till det fria (att du går genom pannrummet gör ju inget eftersom du behåller systemet slutet). Ska man vara noggrann, och det ska man väl, ska också själva genomföringen där spiroröret går genom väggen tätas mot rökspridning med särskild brandsäker tätmassa.

/Brandingenjör
 
Tack för svaren!

Vad jag fortfarande inte är helt på det klara med är exakt vad jag skyddar mig mot genom att isolera röret.

Röret går från ett rum, vi kallar det "relaxrummet" i en betongkällare, in i pannrummet och ansluter där mot en tegelskorsten. Relaxrummet har väggar av betong, och enda dörren ut är via pannrummet. Ventilationsröret mynnar i relaxrummet ovanför duschkabinen, cirka 2 meter från bastun.

Vad som skulle kunna hända i teorin är alltså att pannan tar eld, att det blir så varmt i pannrummet att ett oisolerat ventilationsrör smälter, varvid rökgaser strömmar in i relaxrummet och sätter fyr på bastun i trä.

1) Hur lång tid från det att branden startar menar ni att det skulle ta innan bastun tog fyr i detta fall?

2) Vad spelar det för roll om bastun tar fyr då den ändå ligger i en brandcell bredvid panrummet?

Ingen som har synpunkter på självstängande tilluftsventiler i pannrummet, för att strypa syretillflödet till ev. brand förresten?
 
Tomtebo skrev:
Vad som skulle kunna hända i teorin är alltså att pannan tar eld, att det blir så varmt i pannrummet att ett oisolerat ventilationsrör smälter, varvid rökgaser strömmar in i relaxrummet och sätter fyr på bastun i trä.

1) Hur lång tid från det att branden startar menar ni att det skulle ta innan bastun tog fyr i detta fall?

2) Vad spelar det för roll om bastun tar fyr då den ändå ligger i en brandcell bredvid panrummet?

Ingen som har synpunkter på självstängande tilluftsventiler i pannrummet, för att strypa syretillflödet till ev. brand förresten?
Ditt ventilationsrör behöver inte smälta för att du skall få en brandöverföring, vid 300 grader antänds trä/papper ... så det räcker att branden värmer upp ditt spirorör till 300 grader och värmen sedan går in i bastun (eller vilket utrymme det nu är) för att du skall få en brandsrpidning.

1) Hur lång tid det tar för en brand att spridas är ingen exakt vetenskap, snarare intressant att räkna på hur länge du kan stoppa branden från att spridas.

2) Det är precis detta du vill skydda dig emot. Därför det heter "brandcell", du skall inte kunna får brandsrpidning mellan brandceller.

Så antingen isolera röret med branmatta (kontrollera brandklass hur tjock matta du behöver). Alternativt kan man klä in kanalen med gips.

Vi pratar småpengar här för att öka din egen säkerhet i huset vid brand.
 
FrittDrag skrev:
2) Det är precis detta du vill skydda dig emot. Därför det heter "brandcell", du skall inte kunna får brandsrpidning mellan brandceller.
Men varför vill jag skydda mig mot det?

Jag trodde jag ville skydda mig mot att branden skall spridas till övriga huset, och det gör den ju inte om bastun tar fyr. Vad är det egentligen som hindrar att jag räknar relaxrummet och pannrumet som en enda brandcell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.