Status
Tråden går ej att kommentera.
Vi köpte oss en NIBE 1230 (maxeffekt - 17 kW) under 2006 .

/per
 
imported_Byggaren skrev:
Jag kan oxå tipsa dig om den nu pågående rättsprocessen med fördel kan göras enklare och billigare för din del om du kan få motparten att gå med på ett skiljedomsförfarande enligt svensk lag. Nackdelen med det är att det är både första och sista instans. Man får alltså på förhand godta domen utan möjlighet att kunna överklaga om man är missnöjd med den. Den har fördelen att vara snabbare, kosta mindre och leda rakt på målet.

Det skulle jag definitivt inte rekommendera. Skiljedomstvister är normalt sett dyra och man bör aldrig tvista i skiljedomsförfarande om tvistligt värde understiger 8 mkr (enligt professor i Skiljedomsrätt vid Sthlm Universitet.) Bl.a. därför vi har skyddande lagstiftning mot skiljedomsförfarande i konsumentförhållande. Vad ett skiljedomsförfarande kostar beror bl a på tvistligt värde och vilket skiljeförfarande man väljer. Kostnaderna går att beräkna här vid Stockholms
Handelskammares Skiljedomsinstitut. Tillkommer gör givetvis ombudskostnader.

Tvisteförfarandet inför allmän domstol är näst intill gratis vad gäller kostnaderna för domstolen.

I övrigt lämnar jag inte några kommentarer.
 
Tack Lekkamraten för detta råd. Kan du närmare utveckla vad den skyddande lagstiftningen innebär?

Skiljedom var inte något vi hade planerat att föreslå, men vi har förstått genom meddelanden från forumsmedlemmar som redan gått igenom det som vi har framför oss att domstolen gärna ser att ärendet löses utan att en full rättegång behöver gås igenom. På grund av alla dessa råd har vi redan gått igenom vår strategi i familjen så att vi har en plan till onsdag nästa vecka - så att vi är beredda.

än en gång - tack.

vänligen

per
 
Per_Kylsten skrev:
Tack Lekkamraten för detta råd. Kan du närmare utveckla vad den skyddande lagstiftningen innebär?

Skiljedom var inte något vi hade planerat att föreslå, men vi har förstått genom meddelanden från forumsmedlemmar som redan gått igenom det som vi har framför oss att domstolen gärna ser att ärendet löses utan att en full rättegång behöver gås igenom. På grund av alla dessa råd har vi redan gått igenom vår strategi i familjen så att vi har en plan till onsdag nästa vecka - så att vi är beredda.

än en gång - tack.

vänligen

per
Skyddande lagstiftning mot skiljeförfarande innebär att

6 § Rör en tvist mellan en näringsidkare och en konsument en vara, en tjänst eller någon annan nyttighet som tillhandahållits för huvudsakligen enskilt bruk, får ett skiljeavtal inte göras gällande, om det träffats innan tvisten uppstod. - Lag (1999:116) om skiljeförfarande

Konsumenten har ändå rätt att få tvisten prövad av allmän domstol. (man kan ibland faktiskt se skiljeklausuler i konsumentavtal trots att de är ogiltiga)

Regeringens motiveringen till den nya lagen om skiljeförfarande: Den nuvarande inskränkningen i rätten att träffa skiljeavtal angående framtida tvister mellan näringsidkare och konsument utvidgas till att avse i princip samtliga framtida tvister mellan sådana parter oavsett tvisteföremålets värde. (man har skärpt detta förbud mot skiljeklausuler i konsumentförhållanden)

Allmänt domstolsförfarande är gratis men tar tid. Skiljeförfarande kostar inte obetydligt med pengar och har andra processregler vilka få jurister behärskar. Även de egna ombudskostnaderna blir högre i och med att du måste ha ett ombud som behärskar svensk skiljemannarätt utöver de vanliga processrättsliga reglerna. Att processa inför skiljenämnd är ett koncentrerat tvistelösningsförfarande. Det är så att säga inte helt enkelt att tvista inför skiljenämnd och man måste behärska skiljemannarätten fullt ut för att inte förlora av enbart processrättsliga skäl. Förfarandet är tänkt för snabba tvistelösningar mellan jämbördiga parter såsom företag, kommuner, landsting och stater, inte för tvister med konsument och näringsidkare där konsumenten vanligen uppfattas som den svagare parten.

Jag förstår att allmän tvistelösning inför domstol kan upplevas som segt, men själva processförfarandet är i vart fall i det närmaste gratis. De svenska processrättsliga reglerna ger också rätten större möjlighet att ex officio utreda sakfrågan, rätten har större möjlighet att försöka förlika parterna m.m.

Jag vill dock påpeka att jag inte satt mig in i erat fall och ej heller avser att göra det.
 
Redigerat:
Tack än en gång Lekkamraten. Detta var värdefull information.

______________________________________________________________________________________________________________


I övrigt har jag inte tappat intresset för att besvara Hedareds/Kristofers version av sanningen här - men just nu sitter jag och författar svar på en inlaga till tingsrätten i samma ärende, och jag prioriterar detta just nu. Jag kommer att återkomma med med kommentarer när inlagan är klar och inlämnad.

vänligen

per
 
Oavsett vad som blir den slutgiltiga sanningen...
Jag anser ändå att HEDA borde finna det i sitt eget intresse att informera och påtala vad som kan göras bättre och vad som tidigare funkat under sina tidigare byggnationer, innan man påbörjar ett , för individen , såpass stort projekt.
Att som nu, i efterhand komma och leta fel, istället föratt försöka på bästa möjliga vis lösa de problem och brister som kunden upplever efter utfört arbete, tyder bara på total arrogans och en lika stor brist på förståelse för både nuvarande & kommande kunder( Om det nu blir några kommande kunder, jag för min del skulle inte kontraktera ett liknande företag efter Per´s inlägg... )

Jag hoppas verkligen att detta löser sig för dej & din familj´s skull, allt annat än en "utklassningsseger" i alla tidigare nämda instanser, vore ett slag i ansiktet på alla som överhuvudtaget står i begrepp att bygga nytt !!!
"Break a leg" // Jörgen
 
Mixar´n skrev:
Oavsett vad som blir den slutgiltiga sanningen...
Jag anser ändå att HEDA borde finna det i sitt eget intresse att informera och påtala vad som kan göras bättre och vad som tidigare funkat under sina tidigare byggnationer, innan man påbörjar ett , för individen , såpass stort projekt.
Att som nu, i efterhand komma och leta fel, istället föratt försöka på bästa möjliga vis lösa de problem och brister som kunden upplever efter utfört arbete, tyder bara på total arrogans och en lika stor brist på förståelse för både nuvarande & kommande kunder( Om det nu blir några kommande kunder, jag för min del skulle inte kontraktera ett liknande företag efter Per´s inlägg... )

Jag hoppas verkligen att detta löser sig för dej & din familj´s skull, allt annat än en "utklassningsseger" i alla tidigare nämda instanser, vore ett slag i ansiktet på alla som överhuvudtaget står i begrepp att bygga nytt !!!
"Break a leg" // Jörgen
Hej Mixarn!
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar att firman borde ha gjort. Om det är sant att konsulterna föreslagit en sak och att Per flera år senare gjort tvärtom: Vem skulle ha hindrat det och hur? Själv skulle jag nog ha uppfattat ett sådant försök som ett omyndigförklarande och just som ett "slag i ansiktet"!
 
Hej!
Jag har inte följt detta ärende så djupt och inte trängt in i alla redovisade beräkningar, men kan konstatera att detta är en match som naturligtvis inte kommer se någon segrare. Som opartisk betraktare skulle jag nog föreslå byggherren att lyfta blicken lite grand och inse att han är ute på hal is.

Att t.ex. bygga ett hus med den mängden fönster är att be om problem. De fungerar troligtvis som "svarta hål" och suger energi som inte vilken välisolerad vägg i världen kan kompensera.

En annan sak jag undrar över är byggfukt. Hur angrep man detta under byggtiden? I en gjuten platta och i en betongstomme finns ju stora mängder fukt som måste ges god tid att torka ut (säkerligen krävs bortåt 6-8 månader om man inte valt en betong av extra hög kvalitet), annars riskerar man ju att denna avsätter sig på de kallaste ytorna och de delar av byggnaden som har dålig luftväxling.

Vore intressant att hör lite mer om hur byggherren arbetade just med att angripa byggfukten under projektet.
 
danned skrev:
Hej!
Jag har inte följt detta ärende så djupt och inte trängt in i alla redovisade beräkningar, men kan konstatera att detta är en match som naturligtvis inte kommer se någon segrare. Som opartisk betraktare skulle jag nog föreslå byggherren att lyfta blicken lite grand och inse att han är ute på hal is.

Att t.ex. bygga ett hus med den mängden fönster är att be om problem. De fungerar troligtvis som "svarta hål" och suger energi som inte vilken välisolerad vägg i världen kan kompensera.

En annan sak jag undrar över är byggfukt. Hur angrep man detta under byggtiden? I en gjuten platta och i en betongstomme finns ju stora mängder fukt som måste ges god tid att torka ut (säkerligen krävs bortåt 6-8 månader om man inte valt en betong av extra hög kvalitet), annars riskerar man ju att denna avsätter sig på de kallaste ytorna och de delar av byggnaden som har dålig luftväxling.

Vore intressant att hör lite mer om hur byggherren arbetade just med att angripa byggfukten under projektet.

hej Danned - då drar vi det en gång till.

Energiförlust genom fönster - 85 W/K
Genom väggar - 148 W/K
Genom väggar, beräknat med det Up-värde för väggarna som Hedareds angav inför försäljning - 44W/K

Samtliga värden är snabbt beräknade för jämförelsen gjord här, endast. Och de har tagit hänsyn till att delar av väggarna står under mark och har ytterligare markisolering på utsidan, vilket tar ned både väggarnas absoluta värden och skilnaden i värde mellan de två fallen.

Som synes hade vi anledning att tro att väggarna energiförluster skulle kosta cirka häften av fönstrens förluster. I verkligheten kostar väggarna 175% av fönstrens förluster.

Jag förstår faktiskt inte ditt argument om fönsterytor. BBR fungerar i dag, och fungerade då, på så sätt att man fick kompensera sämre isolerade strukturer genom att också ha bättre sådana i huset - så länge de sammanlagda tranmissionsförlusterna inte överstiger/översteg det tillåtna Um för byggnaden. Jämförelsen med svarta hål förstår jag inte alls. Vad menar du med att de suger upp energi? Det är varken mer eller mindre energi som passerar genom dem än vad man kan beräkna med hjälp av deras Up-värde.

Men - om vi som bor i huset skulle komma att uppleva obehag av kallras eller några andra problem orsakade av stora förluster genom fönsterpartierna - vilket vi alltså inte gör - så är den konstruktion vi valt mycket enkel att tilläggsisolera till ett Up-värde ned till cirka 1,2 W/m2K.

Ditt argument om byggfukten är däremot helt korrekt och vi torkade ut vår med värme, ventilation och avfuktare innan vi satte gips. Eftersom vi inte hade någon anledning att tro att Hedareds levererade någon betong av extra hög kvalitet - det var nog vanlig bonnkvalitet - lät vi detta fortsätta långt efter vi kunde mäta upp att betongen fortfarande lämnade fukt.

Angående din kommentar om att inga vinnare kommer att finnas och att vi bör höja blicken - undrar jag om du kan utveckla detta lite. Hur gick det själv med ditt bygge? fick du några erfarenheter som du kan dela med dig av?


/per
 
danned skrev:
Hej Mixarn!
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar att firman borde ha gjort. Om det är sant att konsulterna föreslagit en sak och att Per flera år senare gjort tvärtom: Vem skulle ha hindrat det och hur? Själv skulle jag nog ha uppfattat ett sådant försök som ett omyndigförklarande och just som ett "slag i ansiktet"!
Hej igen,
vad/hur menar du - tvärt om?

/per
 
Glömde en sak.

Vi har aldrig anklagat Hedareds för att vårt hus skulle dra för mycket energi som sådant. Aldrig anklagat Hedareds för att huset skulle vara kallt som sådant. Aldrig anklagat Hedareds för att miljön inomhus skulle vara ohälsosam som sådan.

Vad vi klagat på är att deras väggar:
- läcker 3,5 - 4 gånger mer energi än vad Hedareds SoB angav under försäljningsfasen;
- är konstruerade med många och grova köldbryggor i väggarna, som ger mögelpåväxt på ytskikten där kylan kommer in genom bryggorna.

Vi anser att väggarna inte är fackmannamässigt konstruerade.

I övrigt är vårt hus OK.


/per
 
Snailman
De har ju rätt konstig marknadsföring - typ väggarna är jättebra isolerade (typ mittpå), men där de är skarvade med varandra, där är de bara strax innanför någon byggnorm (vilket jag tolkar som att de är på gränsen till till att inte vara godkända = dåliga) Sen så är tydligen skarven mot plattan dålig oxå, då de antagligen inte tycker det duger med vanliga L- element som nästan alla som har platta på mark använder, utan det blir för mycket köldläckage då.
 
För att Per Kylsten inte ska gå vidare med sin stämning och istället använda pengarna till att rätta till felen I huset, förutsätter att det Hedareds skrev I sitt inlägg här i forumet är 100 % sanning. Min erfarenhet säger att husföretag har en tendens till att böja på sanningen till sin egen fördel, både när husföretagen skriver inlägg i byggahus-forumet eller gör sina pressmeddelanden offentligt.

Hedareds har nog upptäckt att Pers tråd har påverkat deras omsättning markant. Lägg till den finansiella kris vi har i Sverige, kan detta innebära att de kanske inte överlever till nästa högkonjunktur.

Jag tror att Per tänkt igenom sitt beslut noggrant innan han stämde Hedareds. Det är inget man gör för att det är roligt, utan det är för att Hedareds inte levererat det de lovat.

Jag hoppas verkligen att Hedareds tar sitt förnuft tillfånga och inser att de måste ta sitt ansvar och göra det som är bäst för dem. Att dra ut processen i all evighet är inget de vinner på. Även om det är mer regel än undantag att husföretag beteer sig på det viset.

Ju längre tid processen tar desto mer skrivs det negativt om dem i byggahus-forumet.

Jag blir inte förvånad om Hedareds nu samlar sina trupper och gör inlägg ifrån olika ”medlemmar” som kommer att påstå att de är väldigt nöjda med sitt Hedaredshus eller ifrågasätter Pers stämning mot dem. Detta kommer de inte att bli hjälpta utav.

Jag håller tummarna för att ni ska kunna få ett bra bud utav Hedareds idag, så att ni kan påbörja er resa mot att få huset färdigställt. Lycka till !!
 
Jackie skrev:
Jag blir inte förvånad om Hedareds nu samlar sina trupper och gör inlägg ifrån olika ”medlemmar” som kommer att påstå att de är väldigt nöjda med sitt Hedaredshus eller ifrågasätter Pers stämning mot dem. Detta kommer de inte att bli hjälpta utav.
Snacka om konspirationsteorier...

Vi vet ju inte alla fakta! Jag lider med Per och hans familj och tycker det är vansinnigt tråkigt att de inte blivit som de tänkt. Dock så tror jag Per också vinklar saker till sin fördel och det skulle också jag göra i liknande situation. Hoppas det löser sig och att Hedareds produkter är så pass bra som de utger sig för att vara, annars lär det bli svårt att sälja mer väggar(självsanering). Jag är sugen på ett betonghus själv men är såklart tveksam att använda dessa väggar efter ha läst detta.

Är dock väldigt imponerad av Per som tar detta så pass bra som han gör. Strukturerat och lugnt. Själv hade jag varit vansinnig...
 
Redigerat:
Per_Kylsten skrev:
Vi kommer ha en preliminär förhandling i Södertörns tingsrätt den 21 januari 2009.
Nå Per, hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.