Mikael_L
Cheesus skrev:
...Men det där med böcker är ganska ointressant kan jag tycka personligen. Avskyr allt vad bokstäver heter och klassas som analfabet....
Skriver han nu,... efter 903, ofta gabska långa, inlägg ... :)
 
Analfabet bla bla bla blaha....... just det 903. jag skulle säga väldigt långa inlägg. Och tystlåten är han inte av sig heller.bla bla bla.Men det är länge sen jag träffa en sån levnadsglad människa och positiv. Kul grabb och hemst trevlig fru. Hade gott med barnen imorgon. Ja du vet vem, han som gjorde falukorv i ugn.
 
Först nu, en vecka efter efter branden, upptäcker jag den här tråden och ändå besöker jag forumet varje dag. Beklagar verkligen det som hänt och som f.d. deltidsbrandman i 20 år förstår jag hur ni har det. Jag har varit med om ett antal liknande händelser och det är inte roligt för de som drabbas.

Men en sak noterar jag, humorn och det glada humöret har du Cheesus kvar och det hoppas jag du orkar bevara.

I ditt inlägg #105 skriver du;
Men det där med böcker är ganska ointressant kan jag tycka personligen. Avskyr allt vad bokstäver heter och klassas som analfabet..

Det är inte sant, du är en mycket god skribent och uttrycker dig på ett intressant sätt i dina inlägg så analfabet är du inte.

Hoppas nu bara att ni inte behöver kämpa allt för mycket mot försäkringsbolaget och att det praktiska löser sig på ett bra sätt.

Lycka till och om du orkar så håll gärna oss här på forumet uppdaterade om hur det går framöver, tror att alla är genuint intresserade av hur det löser sig för dig och familjen.
 
Mest lästa och mest besvarade just nu är denna tråd. Jag tycker det är fantastiskt att så många bryr sig. Att det finns en empati.I den delvis kalla samhälle. Hade gott alla som läser detta.
 
Mikael_L skrev:
Skriver han nu,... efter 903, ofta gabska långa, inlägg ... :)
Jupp - jag finner också att just där har han väl ett problem med trovärdigheten - illiterärt analfabet - det är bara något han svänger sig med för att vara märkvärdig ;-)

Men vi vet sanningen, att de större hustidningarna står på kö för att han skall välja var han vill skriva krönikor :)

Själv skulle jag önska att han plockade sina inlägg och lade dom i en blogg. Det är rena humörvitaminpiller.

"Dont worry - Be happy" :p
 
Min spökskrivare bockar och tackar...:)

Vore intressant att veta just vilka tidningar som skulle vara intresserade...Bamse och Kalle-Anka har INTE hört av sig och de är väl de enda litterära storverk jag ägde och vet något om.

Jag menar, en enkel hemlös stackars statare som inte har mycket att komma med, vad har han att informera dessa överklassmänniskor i sina fina hus om? Det är ju bara ren o skär tur att försäkringsbolaget gick med på en avbetalningsplan på premien EFTER branden. Det är gott att veta att just försäkringsbolag samt banker är välgörenhetsinrättningar. För att inte tala om SMS-låneinstituten som erbjuder sig att låna ut till allt vi behöver utan ränta. Bara lite avgifter.

Så det går inte någon nöd på oss. Det barkbröd som vi normalt äter är utbytt mot bufféer och annat. Det känns som om det här skulle man kunna vänja sig vid.

Nu måste jag sluta, James står vid sänggaveln och vill bädda rent och ge mig massage. Jag avstår.


Jag vill ha massage av en dam ju!
 
Jippie vad kul det är att shoppa..NOT. Inte ens en skuldtyngd ensamstående morsa med shoppingbehov medelst sms-lån skulle vilja vara i mina kläder. Möjligtvis innanför om jag har de på mig men...:)

Så sjukt det känns att knalla in på möbelaffären för att börja kolla grejer och expediten frågar vad vi vill titta på och svaret är RUBBET...sen vet man inte ett smack om hur det kommer se ut.

Utlyser härmed en liten tävling med första pris en veckas semestervistelse på vår gård nästa sommar. Inklusive kvalificerat tjuvfiske av kräftor och mört. Samt mycket annat skoj. Vedhuggning, ladugårdsmålning osv osv.

Vi vill ha hjälp att leta reda på hus som kan tänkas passa in. Funkishus i betong går bort. De känns så kalla och fel och dessutom brinner betongen i evighet som ni vet. Här har det brunnit klart.

Den som kommer närmast det vi i slutet väljer vinner! ( stackars er...arbetsläger..)

Så mata in fullt med länkar på fina hus...tänk på sjöutsikt och trä. Bonnromantik eller inte vet vi inget om. Förslag önskas.

Angelven...Nallen ska vi försöka rädda. Den kanske hamnar i en sån där vidrigt kitchig glaskupa där det brukar sitta ett pendelur i guldimitation. Då kan vi äntligen få användning för silikon i denna familj.....:)
 
Ja, nu har ni åtminstone chansen att få det som ni vill. Om jag skulle bygga nytt tror jag det skulle bli nåt i den här stilen. Det är rätt stort typ 300 kvm har jag för mig att jag hört.
 
  • Greens2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Cheesus skrev:
Vi vill ha hjälp att leta reda på hus som kan tänkas passa in. Funkishus i betong går bort. ...
Ska vi kunna göra ett bra jobb (och inte bara skoja) måste du ge oss mer !!...

Lägg upp bilder, på era byggnader (som är kvar ;)), på grannarnas hus, på utsikten åt olika håll, hur gården ser ut ifrån håll (uppfartsvägen?) osv osv. Tomtkarta, med norrpil, osv osv ...

I nuvarande situation är detta värdefull hjälp för oss som gör att du förhoppningsvis får mycket värdefull hjälp tillbaka, och goda tankar och ideer också.

Kanske en ny tråd, hmmm ?
 
Mikael_L skrev:
Ska vi kunna göra ett bra jobb (och inte bara skoja) måste du ge oss mer !!...

Lägg upp bilder, på era byggnader (som är kvar ;)), på grannarnas hus, på utsikten åt olika håll, hur gården ser ut ifrån håll (uppfartsvägen?) osv osv. Tomtkarta, med norrpil, osv osv ...

I nuvarande situation är detta värdefull hjälp för oss som gör att du förhoppningsvis får mycket värdefull hjälp tillbaka, och goda tankar och ideer också.

Kanske en ny tråd, hmmm ?
Absolut. I morgon ska vi till gården och fortsätta med det oavslutade arbetet med att sortera plank och brädor.
Då ska kameran fram. Ni som bor i närheten kan komma över på en kopp kaffe i morgon!


Ny tråd...njae..Den här har väl cementerats fast under övriga diskussioner. Drygt att börja dryfta i alla underforum när frågorna kommer upp. Blogg kanske blir aktuellt om inte bokstäverna i tangentbordets lager tar slut.
 
Det här är förmodligen att ta i, men tycker det här huset från Lövsta trähus är så underbart. Var sugen på det när vi fortfarande funderade på att bygga.
1233_1.jpg
Det är byggt mot en sjö. Jätteverandan är mot vattnet.
 
Förstår inte hur du kan ha så bra humör efter allt som drabbat er. För oss andra som sitter på första parkett är du helt otrolig. Det första man gör när man loggat in är att kolla om du varit framme igen och skrivit. Som någon sagt tidigare, mitt i all gråt får man sig ett gott skratt. Inte för att jag vet vad du sysslar med till vardags, men jag undrar om du "hamnat rätt". Du borde definitivt ägna dig åt att kåsera. Önskar dig och din familj allt gott.
 
Redigerat:
AstaS, tycker som du att det är ett underbart hus.
 
Asta leder...:)

Det är skitsvårt detta att nu börja fundera på bygge av nytt hus. Jag som bara har hållit på med gammalt junk tidigare.

Innan jag ger mig in i drömmarnas värld måste jag ju veta vad vi kan tänkas få för vårt hus.

Är det rena kvadratmeter som räknas så är det 124 stycken samt några biytor som jag inte vet antalet av.
Huset var ju helt nyrenoverat bortsett köket som precis var beställt...


Att bygga en vräkig villa modell 350 kvm känns inte aktuellt. Kommer från 250 kvm tidigare och där använde vi hälften om ens det.

När vi dessutom har flera hundra kvadratmeter med logar, härbren och andra huset så är behovet av förrådsutrymme ganska obefintligt. Egentligen noll. Bättre att lägga krutet på bo istället för biytor.

Så vad vi just nu känner vi vill ha är 3 sovrum varav ett kontor/gästrum. Ca 15 kvm per styck. Föräldrarummet kanske lite större. Jag är ju fet...:)

Gärna sovrumsdelen privat på överplan. En liten toalett med Dusch. Sen en möblerbar hall med panormafönster mot sjön. I smakfull stil.

Nedervåning vill vi ha en fin tvättstuga på 15 kvm. Badrum modell skapligt stort. Inget våldsamt men rejält.
Stort kök och ett rejält vardagsrum. En hall med utrymme!

Det borde gå att få till det på 150 kvadrat kan jag tycka. Men vips drar ett sådant hus som ändå inte är lyx iväg till säkert över 2 miljoner.

Som tur är kan jag stå för virket själv till bygget och därmed får fabrikanten dra av en hel del stålar. Köket fixar jag själv.

Med virke menar jag ALLT. Från regelverk ner till minsta list. Inklusive trägolv överallt samt trätak genomgående. Råspånt istället för osb-skivor osv. Det borde kunna dra ner priset några hundratusen spänn minst.

Vad tror ni bolaget bjuder för huset? Jag har verkligen ingen aning. Vad kan vara rimligt?

Det går ju liksom inte att jämföra med hus som är till salu i dessa trakter där du köper 170 kvm med 1200 kvm tomt för under en mille. Isåfall är ju ett rent hus utan tomt osv inte värt många kronor.

Sen är ju frågan om hur mycket det är värt att lägga till själv för att få ett nytt hus. Är en miljon rimligt? Självklart kan man anse det men i jämförelse med priset på hela fastigheten helt bortitok.

Å andra sidan...värdeökning är ju en given parameter. Huset som kommer är ju ändå nytt. Bekvämligheten kanske bara den är värd en miljon?

Många frågor blir det. Jag som alltid idiotförklarat folk som bygger nytt är nu själv en i raden som står med mössan i hand vid banken...

En sak är säker. Jag hatar sladdar och skarvdosor. Här skall det bli eluttag överallt. Samt kablage för nätverk osv. Inbyggt.

Inbyggda högtalare a´la Bose-system i hela huset blir det. Det har jag alltid drömt om att ha.

Min gamla kära 32-tummare av kvalitetsmärket Centrum från Netonnet har gjort sitt..53.4 liter vatten i den gjorde att den numera fungerar som akvarium för fiskarna som sögs upp ur sjön av brandkåren. Så nu blir det en flatskärm på väggen. Utan synliga kablar..

Sonen är teknikfreak och ska få lite fria händer för att skapa ett hyfsat ljudsystem. Får man ett för 50 k? Jag vet verkligen inget om sånt här. jag lyssnar ju bara på rör-radio och rattar frenetiskt efter Radio Luxemburg samt Radio Nord som verkar ha slutat sända från den där båten ute till havs.

Numera får jag bara in såna kanaler som Klassiska Hits...vadå klassiska? Jag har aldrig hört dem så hur kan de vara klassiska?

Tacka vet jag Karl-Gerhard , Jularbo-Kalle osv.

Moderniteter som Beatles och Elvis är ju bara dunka-dunka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.