Cheesus skrev:
Apropå bokföringen...en kompis med eget företag utbrast när jag berättade detta

"-Men din dumme j-vel, den skulle du ju kastat in i brasan!
HaHa - det är väl den första impulsen! Men jag har sett en annons från ett desperat företag som förlorat bokföringen:

Är ni skyldiga oss pengar - Hör av Er!!

;):D:(
 
Redigerat:
Idag har jag äntligen kommit hem till The Luxury Grand Hotel där barnen väntade på att slippa vara föräldralösa efter vår shoppingrunda.

I morrn stundar lösöresförhandlingar med FB. Det ska nog gå bra. Samt möte med saneringsfirman om vad som eventuellt går att sanera.
Men rök är inte att leka med. Min sämre hälfts lilla Teddybjörn som hon hade som liten låg på golvet i vårt sovrum. Den packade vi in i tätslutande påse och tog till hotellet för att spara den undan containern...jomen hejsan hoppsan. Vi fick ganska snart revidera våra planer om att kunna rädda herr Teddy. Han stank värre än Churchill måste ha gjort. Genom påsen alltså. Den som kan sin historia om Teddybjörnens tillkomst fattar kopplingen till Salig Winston, den som inte gör det få Goooooogla

Efter en vecka med oxfilé, dyra viner, roomservice, tvätt och städ fixat så kändes det fantastiskt att få äta en ugnstekt Farlig-korv ( Falu på dotterns vis ) samt hemlagat mos hemma hos Träig Snickare i Örebro.
Vi tackar och bockar å det ödmjukaste för detta! Tyvärr fick vi ingen nota som vi kan skicka till Försäkringsbolaget.

En liten cliffhanger....jag vet vem han är den där träige snickaren...:) Den som kommer med på snickaräventyr i Viksberg blir överraskade.

Eller hur Ernst?...:)
 
Redigerat:
Cheesus skrev:
Vi fick ganska snart revidera våra planer om att kunna rädda herr Teddy. Han stank värre än Churchill måste ha gjort. Genom påsen alltså. Den som kan sin historia om Teddybjörnens tillkomst fattar kopplingen till Salig Winston, den som inte gör det få Goooooogla
Theodore Roosevelt dog 1919 :confused:
 
Det skär lite i hjärtat med tanke på den gamla björnen, jag skulle vara helt förstörd om min Snobben gick hädan... Det brann under min systers studentrum och det blev en hel del röksanering där. Ozon ska tydligen vara väldigt bra på att få bort röklukt... då är väl kanske frågan hur man utsätter den stackars nallen för ett ozonbad?
 
Ozonbad - kan de göra det med soffor, så kan de nog också göra det med nallar...
 
Cheesus skrev:
En liten cliffhanger....jag vet vem han är den där träige snickaren...:) Den som kommer med på snickaräventyr i Viksberg blir överraskade.

Eller hur Ernst?...:)
Men Cheesus...!
Inte får du skrämma mig sådär!
Menar du att farligkorven med mos var lagad av en kock?
 
.....Och godare Falukorv i ugn var det länge sen jag åt. Det smakar ljuvligt med hemlagad mat efter att man äter mat fixad av någon annan hela tiden.

Idag var Försäkringsbolagets represen-tant ute och tittade läget vad gäller lösöret. Gissa om det är en lunta som skall fyllas i vad gäller vilka prylar vi har förlorat. Hon är trevlig och mycket informativ.Om ni råkar ut för en brand och är rädd om bokhyllans innehåll kan jag bara meddela att böcker saknar värde i försäkringshänseende. Tur vi hade det mesta av det i andra huset. Elektronik värderas väldigt lågt så den som lade skatteåterbäringen på en ny flatskärm samt böcker kan känna sig duktigt blåst. Värdet på de grejerna sjunker värre än vad ett överbelånat hus i Storstan gör i dessa lågkonjunkturstider.

Fick nyss samtal från saneringsfirman som konstaterade att vi äger inget av värde. Rubb som stubb i möbelväg är väck. Porslinet osv går att rädda. Men nya soffan, köksbordet, rumsbord, skänk, de dyra Hästenssängarna osv osv osv är helt väck. Containern nästa. Så du som känner behov av att röka i sängen kan få ett par nya inrökta Hästens.

Som tur är har vi inte ett åldersavdrag på något av möblemanget eftersom att i princip var allt nytt sen ett år tillbaka.

En bok som vi skulle gråtit blod över om vi förlorade är den eminenta boken "Sommartorpet". Den kan inte värderas i pengar.

Men den fick vi ju igår kväll!

Av vår fantastiske kock och nyfunne vän!

Vi hörs...to be continued.
 
Träig snickare skrev:
Nej. Av mig.
Ok. Då är jag med. :) Tror jag.
 
Ja det är väll en av dom orökta böckerna ni har. Slit den med hälsan. Cheesus tror du att bara för man gör falukorv i ugn så kan man inte va kok?Eller? Ja jag vet inte men det var väldigt trevligt igår. Vi kommer att ses mera och kanske det bjuds på falukorv även då. Fast inte här i Närke.
 
Cheesus skrev:
Idag var Försäkringsbolagets represen-tant ute och tittade läget vad gäller lösöret. Gissa om det är en lunta som skall fyllas i vad gäller vilka prylar vi har förlorat.

Som tur är har vi inte ett åldersavdrag på något av möblemanget eftersom att i princip var allt nytt sen ett år tillbaka.
Ett bra tips är att ta rum för rum i minnet, börja vid fönstret med gardiner och sedan gå vidare medsols eller motsols och skriva ned allt. Jag vet inte hur mycket ni får schablonisera, men jag skulle ha väldigt svårt att räkna upp leksakerna i barnkammaren rätt upp och ned, eller ens en tiondel av böckerna i bokhyllan. Eller för den delen skivsamlingen eller DVD-filmerna eller vad som helst som man har mycket av. Även i köksskåpen kan det vara oerhört svårt att minnas allt, för att inte tala om linneskåpet.

En bekant som jobbar med försäkringar lärde mig en gång att värdet i ett hushåll inte ligger där man tror. De flesta räknar upp hemelektroniken och smyckena som det värdefulla, men i själva verket är inte sällan köksutrustning och kläder/textilier (inkl mattor) det dyraste jämte möblerna.

Själv tror jag att det är lätt att glömma stora värden i alla mängder med småsaker som är dyra att köpa in och som man har i stora mängder. T.ex. kontorsgrejer, skruvar, grendosor för el och ytterkrukor till krukväxterna.

Håll humöret uppe, trösta familjen när det behövs, gå inte in i väggen själv och dela med dig av bekymren när du behöver så kommer ni att klara av det här.
 
Jag fick i princip inte med mig någonting annat än min skivsamling och lite möbler när jag skilde mig, och då inser man hur dyrt det är att skaffa nytt hushåll. Sådant som kastruller, det mindre husgerådet (slickepottar och slevar och provstickor och smörknivar), alla basic kryddor, mjölpåsar och sockerpåsar och salt och andra basvaror som man alltid har hemma. Det är dyrt att köpa in och inte direkt sådant man tänker på...
 
Bara kryddor blir en förmögenhet nu när jag tänker på det...

Cheesus - bara av nyfikenhet - fick ni avskriva nallen också ?

Själv har jag en gammal hård sågspånsfylld (riktigt teddybjörn, typ) -den går ju inte heller att köra i tvättmaskinen heller...

Kan tänka mig att det finns en del oersättligt - för mig är det en bok som gått i släkten, Danmarks historia, fast inte sådär torrt utan med alla de saftiga delarna, som vem som gick holmgång med vem, "Vad brast med en sådan klang? Erat kungarike..." (bågsträngen brast för kungens bästa bågskytt...

Men, mycket går ju att hitta igen också, antikvariskt i värsta fall, annars loppisar och st.erikshjälpen etc - det är ju bra priser på alla dessa kökssmåprylar där - huvaligen för att behöva fylla ett par kundvagnar på IKEA och Duka/Cervera...

Vad hette nu det där inredningsprogrammet där man fick fylla en container med sina grejer och sedan renovering/homestyling för lika många kronor ? Det måste vara lite samma känsla - Cheesus, ni har precis blivit utvalda i 3:ans nya dokurenoveringssåpa "Burn My House" :-D
 
Cheesus skrev:
Om ni råkar ut för en brand och är rädd om bokhyllans innehåll kan jag bara meddela att böcker saknar värde i försäkringshänseende.
Cheesus - vad tycker de de vill ersätta det med då ? Eller gör de det inte alls ?

Jag menar, vi har nog böcker för (... räknar.... 100 kr per 2 cm hylla * 8 bokhyllor * 80 cm hyllplan * 8 hyllplan per bokhylla....) ca 100000 kr ... (och då är 100 kr per 2 cm pocketpris ungefär).

Usch - det var mer pengar än jag trodde :(
 
Vad gäller böckers icke-värde så är det typ max 20 spänn för en roman som på rean kostade 250 kr. Böcker har INGET som helst värde om det inte är rena antikviteter. Har du 28 hyllmeter med uppslagsverk? Ersätt det med en cd-rom för 149:- på bokia. Den nivån talar vi om. Senaste inneromanen som ligger halvbränd och oläst på bordet har inget värde den heller. Enda egentliga värde på trycksaker är det som går att rädda från containern och sedan elda med dem i nästa hus. Då får man några kwh gratis.

Men det där med böcker är ganska ointressant kan jag tycka personligen. Avskyr allt vad bokstäver heter och klassas som analfabet..:)

En sak är bra. Det är att allt sånt skit låg/ligger i andra huset. Så förlusten är ganska minimal. En annan bra sak är att i Augusti-07 rensade vi bort allt gammalt skräp i samband med flytten till gården. Sen var det ju renovering fram tills branden och sista möblemanget kom på plats veckan före jul. Ett nytt, stoooort fint rumsbord med 8 stolar och tillhörande skänk. Men det är å andra sidan ganska enkelt att bara knalla iväg och köpa ett nytt. Så 99% av alla våra grejer i möbel och klädväg var nyare än 2 år. Den tredjedel av en garderob som man aldrig använder var redan kasserad.

Nytt kök beställde jag av snickarn under mellandagarna...bara att avboka den beställningen. Men han får en ny bara vi vet var vi landar.

Nu blir det en lugn och skön kväll på mitt hotell som är min borg. I morgon umgänge med familjen som behöver tid tillsammans. En sak är säker...allt som inte dödar härdar och vi har kommit varandra otroligt nära och faktiskt känner man sig lite nykär i sin fru.



Men...bara lite...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.