Hej!

Vi håller på att planera uppbyggnaden av nytt kök, och sitter fast i kökets gamla upplägg (förutom spisen som vi kommer att flytta på till ett bättre ställe).

Har ritat upp rummet med IKEAs program, och skrivit ihop en liten beskrivning att komplettera ritningen med. Hoppas nån kan komma med ett förslag som inte blir likadant som det var förut (skickar därför inte med nån ledtråd på hur det såg ut)..

Köksrummet ska användas som kök och matplats, och är ca 18kvm stort.

I första hand är det underskåpen som ska bytas. Till det har vi fullhöjds kyl och frys (dvs 180 cm vardera), och ett högskåp som ska användas som skafferi.
Helst ska vatten / avlopp inte behöva flyttas, men eftersom vi river upp det gamla golvet under, så är det inte omöjligt.

Filerna (ritningen för ikea-programmet) och beskrivningen finns på:
http://peo.yliniemi.se/hus

/PeO
 
kanske inte riktigt som du har tänkt dig vad gäller färger och dylikt... men iaf något att tänka på...
 
  • förslag ett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färger och sånt är väl så gott som utvalt (inte väggarna än, men bänkskiva och golv blir mörkt/svart)

Det största problemet jag ser med ditt förslag är att vi har fönster på de två väggar som möblerats..

/PeO
 
Men är det inte trevligt att kunna diska och stå å laga mat och titta ut... Som jag förstod det så började fönstren på 80 cm höjd... att då bygga en liten låda ner till fönstret där du kan förvara saker så som diskmedel m.m. är det många som gjort.
Sök på det här på forumet...
 
Det är väl inget direkt problem att möblera för fönstren, men då försvinner värmen i köket samtidigt (däremot blir det varmt och skönt i sopskåpet under diskbänken). Högskåpet vid det andra fönstret gör ingen skada på värmen (där har dom inte satt nån radiator, men däremot på 3:e fönstret)

Men det är ett annorlunda tänk mot hur det ser ut idag, och jag ska prova fixa ihop det i ikea-programmet. Problemet är elementen, inte fönstren.

/PeO
 
Gjort ett nytt eget förslag..

T.h om dörrhålet = avlastningsbänk vid matinköp.. Runt hörnet = kyl, frys, skafferi..
T.v om dörrhålet = hörnskåp + lång arbetsbänk ut mot gården, spis, hörndel, diskbänk, diskmaskin, skåp..

/PeO
 
  • kök_bild_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök_bild_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök_bild_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En tanke om ni ändå tänkt att riva upp golvet är att lägga in värme slingor. Då kan du ta bort elementen och blir på så sätt inte låst av dem i din planerning.
Det finns även en variant av element som man monterar i sockeln, det är en fläkt som blåser ut varmluft.
Finns även flera trådar om den varianten här på forumet. Kommer dock inte ihåg namnet på den nu...

I övrigt tycker jag att din planering ser väldigt bra ut!
 
Problemet med min lösning är väl att gumman inte tycker det är bra.. och den enda nackdelen är att "det blir inte bra"..

Värmeslingor i golvet hade ju varit trevligt, men då drar allt ut på tiden ännu mer, och det blir bara mer gnäll av det. Det gamla köket är i stort sett nerrivet (underskåpen + nästan hela golvet), men vi har ändå ett fortfarande fungerande kök med vatten, avlopp och spis, och inte allt för bökigt att komma åt det som behövs (har kvar 3 underskåp bl.a låda för bestick och sånt)..

Har hört med en som inte alls vet hur det sett ut innan, och hennes förslag var också rätt så likt mitt, så jag är ganska så säker på att jag inte är helt fel ute..

Fördelar med det jag ritat ihop:
Bra avlastningsyta vid kyl/frys/skafferi
Slät och bra vägg vid att förberda för kakel (från skåpet vid spisen till det yttre skåpet mot matplatsen)
Möjlighet att senare kanske dra ut kanal från fläkten (f.n kolfilter)
Gott om bänkyta (mot fönster och över diskmaskin), utsikt/översikt över gården
Diskplats med ut/översikt mot gården
Kyl/frys/skafferi i närheten av matplatsen (bestick och porslin i skåpet närmast + överskåpet som inte finns)
Väggen vid matplatsen behöver i första skedet inte göras om (ojämn pga en dålig igensättning av ett dörrhål in till vardagsrummet)
Dörrhålet går ev. ta upp ifall man nån gång vill det

Nackdelar:
Köksavlopp och vatten måste dras om / dras nytt (rakt ner i källaren och genom en betongvägg, eller mellan två reglar och ner i källaren på rätt sida om betongväggen)
El till överskåp, för belysning över bänkytor, måste dras nytt/om (diskmaskinen har ett uttag bakom sig, kyl och frys klarar sig på det gamla uttaget för diskmaskinen)
Möjligtvis kan det bli lite vattenstänk på fönstret vid diskbänken..
.. och så måste jag väl ta med gummans .. "det blir inte bra" ..
 
Redigerat:
Glömde två fördelar till..

Köket kommer att gå att använda under hela ombyggnadstiden (förutom ett kortare avbrott för anslutning av vattnet till diskbänken)
..och så hade jag en till som jag glömde bort..
 
Hemmakatten
Är enägen att hålla med din fru om "att det blir inte bra". Kan inte riktigt peka på vad det är,men det är något som inte känns rätt.

En sak är att det är VÄLDIGT mycket bänkskivor. Vad skall ni med så mkt bänkskiva till?

En annan sak är att spishäll och diskho är placerade alldeles på tok för nära varandra. Den arbetsyta som är mest värdefull brukar vara den som är mellan häll och ho - och här finns det ingenting nästan. En annan synpunkt är att det är omöjligt att stå en person vid diskhon och en person vid spishällen samtidigt. Det blir alldeles för trångt. I ett så stort kök kan det inte vara några problem med att få till detta bättre.

Ytterligare en synpunkt är att det är lite plats för matbordet, det verkar trångt runt om. Dessutom är det bara ett 4-personers matbord. Med den ytan ni har borde ni kabsolut kunna få in ett större matbord, eller plats för matbord med iläggsskivor. Har ni aldrig gäster? Eller har ni större matbord nån annanstans.

På nåt sätt tycker jag att ni borde kunna minska på antalet skåp o bänkskivor och få större matplats och bättre funktionalitet.

Jag tycker att, eftersom ni inte är överens inom familjen, att ni går iväg till en köksfirma och låter de rita upp ett förslag
 
Vi försöker efter bästa förmåga att komma fram till nåt som blir bra och funktionellt.. I väntan på att alla röda dagar ska ta slut..

Bänkskivelängden är väl kanske nåt som utan problem går att korta ner.. Isåfall är alternativet att skippa biten över elementet och det direkt t.v om ingången. Fast då blir det istället nästan lite väl lite kvar..I gamla köket var det strax över 6 meter bänkskiva, diskbänk och spisen inräknad. I den variant jag skickat bilderna på blir det ca 8 meter. Kapar jag bort från elementet mot dörren blir det ca 5.5 meter kvar (knappt 4 meter efter att ha räknat bort spis och diskbänk)

Köksbordet vi har är ett med två platser i bredd (dvs 4 totalt), men fäller man upp extraskivan blir det tillräckligt med plats för 6 personer på stolar, eller 8-9 (tror vi har varit fler än så några gånger) med soffan på ena sidan och välfyllt med stolar runtom.
Så som jag ritat så går det vid behov flytta ut bordet lite mot kyl/fys och nyttja hela platsen fram till spisen om så skulle behövas.

Det största problemet är att det är fönster (låga, breda) på två av väggarna, som gör att det precis inte går att få in kyl och frys på något bra sätt.. Vi fortsätter iaf att fundera, och får vi inga bra förslag så blir det väl som förut med spisen i köksöppningen..

(se bilden)
 
  • kök_version_0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som om du har både kyl/frys ochskafferi utanför matlagningsytan. Det är inte speciellt praktiskt.
 
Vi har haft kyl och frys "felplacerade" sen dess vi skaffade huset, och pga alla fönster som är ivägen så går det inte fixa till på nåt enkelt sätt..

Det finns 4 möjligheter..
* På lämpligt avstånd från hörnet mellan väggen som har ett fönster och det som har två (som vi alltid haft)
* I dörrhålet där man kommer in i köket
* Längs den korta väggen paralellt med den med 2 fönster
* eller längs väggen paralellt med den med ett fönster

Oavsett hur man placerar allt så kommer tillagningsplatsen, matplatsen eller bägge ifrån kyl, frys och skafferi.

Felen på de andra som kan tyckas möjliga placeringarna:
* Längs dörrhålsväggen: strömbrytaren till köksbelysningen eller elementet under fönstret kommer ivägen.
* Mellan fönstrena: elementrör ivägen, eller så sticker ena skåpet ut vid fönstret utan element..

En till bild hur det sett ut innan rivning (de 4 småborden vid köksbordet ska föreställa en soffa)
 
  • kök_version_0_3d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!
Om du har lust kan du ju lägga upp en skiss på köket med mått och avlopp etc. Gärna i jpg så att man kan se den utan att behöva ladda ner den och öppna i separat program.

Eftersom jag inte har några mått, så får mitt förslag ses som en grundskiss. Jag skulle vilja placera kyl och frys närmare beredningsytorna, till höger om dörren. Mot matplasten skulle jag sätta en grund köksbänk med hela luckor och vitrinskåp med belysning ovanför. Det blir mycket trevligare för matplatsen än att kan kyl och frys där.

Spis och disk behöver verkligen skiljas åt så gott det går. Riktigt var har jag svårt att svara på när jag inte har exakta mått. Mitt förslag är dock att ni utgår från var ni kan placera en fläkt och häll och sedan placerar ut diskho/diskmaskin så att det blir en så rejäl yta mellan som möjligt. Hellre en rejäl beredningsyta än att diskbänken hamnar vid ett fönster.
 
  • kök-förslag.jpg
Bra planering betyder inte att maximera antal skåp och felplatserade bänkytor.
Hellt oviktigt med bänklängder om dom är på fel ställe. Utgå ifrån diskhö och spisplatta i en linje (rak bänk och ej bakom ett hörn) med 80-100cm emellan och sen planera allt annat utifrån det. Ingen L-kök men en rak rad . Kyl och frys bakom hörn men avställningsyta om du får plats. Bord vid fönster med radiatorer fria från möbler. Vet inte dina måt men 3 m vägg räcker för att få det viktigaste i samma rad :
40?cm+60spis+ max100 arbetsyta+80dskbänk+...?.
Det blir nära till att dra köksfläkten ut genom vägg och slippa kolfilter som ett bonus.

Jag skulle i alla fall försöka att få spis, disk och arbetsyta i linje , inga dyra och obekvämma hörnskåp, matbord vid fönster. Annat möblering kanske ger sej själv när du ser vad mer du behöver?
Att diska vid fönster är överskattat. Man har mer nytta av utsikten när man sitter vid bordet så man kanske ska ha bordet vid fönster och inte emellan?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.