Dagens händelser...svinkallt och eländigt. Snäll som jag är mot försäkringsbolaget tackade jag nej till att bo på Grand Hotel i Ludvika. Det kostar ju 1500 spänn per rum och vi skulle få två...så det kan vi inte ta emot. Fattiga torpare vet inte hur man för sig i salonger. Så vi sover under bar himmel i våra gamla vanliga sängar. Det är ju trots allt Hästen som fått släppa till taglet så det passar bra hos oss. Samtidigt spar försäkringsbolaget pengar ju vilket ger er lägre premie. -24 inne i natt...

Nädå, här fläskas det på min roomservice, städning och tvätt och helrör med champagne till varje svindyr middag. Allt på bolagets bekostnad. Undrar vad Anitra kommer säga...


För att någon gång nu komma till lite seriöst och inte bara svammel och trams så är faktumet idag klart vad gäller lösöret.

Övervåningens inventarier har inget kvar av värde..rubbet i containern. ALLA kläder.

Börjar tröttna på att vända detta par kallingar och strumpor ut och in för tredje dagen i rad...:)

Vad själva huset anbelangar..inget besked men det ser ut som en igloo just nu. 24 grader kallt inomhus..fasaden har ett ispansar och det hänger istappar överallt. Trägolven i undervåningen känns som hela havet stormar när man går på dem..uppsvällda och trista.

Tapeter hänger löst, taken har rasat in osv. Precis överallt har det varit vatten och rök. kök/tvätt/bad ser ganska ok ut trots allt men när istappar hänger från innertaken förstår man att trots att det ser ok ut i övrigt är det nog mindre bra. Eller rent av dåligt kanske.

En sak jag lärt mig är att sjövatten inte duger som släckvatten. Det är inte tillräckligt vått...

Nädå. Det är så enligt saneringsgubben att man inte vet vad man får upp i tankbilen när vattnet sugs från sjön. Microorganismer och bakterier osv som kan ställa till stor skada som sen resulterar i mögel osv...Man kostar liksom inte på ett reningsverk innan man fyller brandbilen.

Detta med microorganismer och uttalandet om att "man vet inte vad som sugs upp" har de talat med min bättre hälft om och hon är orolig för sånt.

Detta ger ju mig ett ypperligt tillfälle till ett practical joke.

Min granne pimplar som en galning och har hela frysen full med mört, aborrar och brax eller vad nu fiskarna heter. Givetvis ska jag hämta tio fiskar, bränna dem lite lagom i hans kamin och sen när vi börjar rota på fredag tillsammans så kommer hon hitta fisk som sugits upp ur sjön och använts för att släcka hennes hus...det kommer bli skitkul att hon berättar om detta sjuka och om en vecka eller så så talar jag om hur det gick till...hon kommer garanterat gå på detta. Som oteknisk kontorsråtta så sväljer hon detta byte lätt.

Är jag elak eller är det kul?
 
Kul tycker jag. Men jag vet ju inte hur hon tar det. Det vet du nog bäst själv.Alla har ju inte humor.
 
Nu kommer en seriös fråga som kanske hör hemma i juridik men orka starta en ny tråd om samma gamla ställe...

Boendefrågan är ju ganska besvärlig egentligen just nu.

Vi har ju ett hus extra, gammelhuset. Det är min son som bor i detta hus i ett av de två sovrummen.

Värmesystemet är uruselt med moderna mått. Ett 1000 watts element på övervåningen och totalt 1500 watt i nedre plan via gamla tunna plåtelement.

Nu är det 20 grader kallt och elementen går för fullt och det blir behagliga 12 grader inomhus. Plus alltså.

Vi har sagt till försäkringsbolaget att vi helst får bo kvar på gården men att elda i kaminer, kakelugnar och vedspis för att hålla värmen...njae. Inte nu tack.

Frågan är ju hur jag ska förhandla med FB. Att vårt hus är obeboeligt är alla överens om. Alltså måste vi få någonstans att bo. Just nu på hotell i en vecka eller så.

Men ska vi trängas 4 pers i min sons hus? Okej att jag äger det men likväl är det inte vår bostad på det sättet., Inte mer än vad vår husvagn används huset av oss. Eller någon annan använder sin sommarstuga.

Det vet ju alla att i diskussioner med någon som ska betala så ska det räknas av för än det ena och än det andra in absurdum. Det är ju åldersavdrag tammesjutton t.om på en smörkniv...

Vår möjlighet att bo i huset är ju för försäkringsbolaget guld värt, alternativet är lägenhetshyra osv under lång tid.

Alltså, detta är ett värde vi har att erbjuda bolaget. Ett värde vi borde kunna få tillgodoräkna oss i slutförhandlingarna. En lägenhet för 4 pers kostar ju 6-7000 kr per månad och detta x 10-12 månader är ju en slant.

Är det en vettig deal att bolaget bekostar luftvärmepump för låt säga 25.000 kr och vi räknar av det mot en fiktiv hyra på vårt andra hus?
Vi har trots allt betalt premie som innebär boende på bolagets bekostnad i händelse av denna sort. Att vi har ett till hus hör egentligen inte hit kan jag tycka.

Vad anser expertisen?
 
Cheesus skrev:
Är jag elak eller är det kul?
Vid en första anblick kan det vara kul. :D

Meen.......
...när hon upptäcker vad det handlar om bör du nog förse dig med en lämplig hjälm. :rolleyes:

Fryst fisk är inte att leka med, när den kommer flygande mot skallen. :eek: :D
 
Cheesus skrev:
..

Alltså, detta är ett värde vi har att erbjuda bolaget. Ett värde vi borde kunna få tillgodoräkna oss i slutförhandlingarna. En lägenhet för 4 pers kostar ju 6-7000 kr per månad och detta x 10-12 månader är ju en slant.

Är det en vettig deal att bolaget bekostar luftvärmepump för låt säga 25.000 kr och vi räknar av det mot en fiktiv hyra på vårt andra hus?
Vi har trots allt betalt premie som innebär boende på bolagets bekostnad i händelse av denna sort. Att vi har ett till hus hör egentligen inte hit kan jag tycka.

Vad anser expertisen?
Vid det här laget borde du väl ha en kontaktperson vid försäkringsbolaget ?
Ring och lägg fram saken.
Jag menar om dom får erbjudandet: Antingen hjälper ni mig tat utrusta gammelhuset med luftvärmepump osv á 25-35000 kr + lite annat - eller så måste vi bo på hotell/i lägenhet a xxxxx kr/månad - så är det ju dom som får ta ställnings till det.

Hade jag jobbat hos fk bolaget så hade jag definitivt tagit möjligheten att spara pengar -det hade givit bolaget bättre balansräkning och mig som "förhandlare" en bra position inför chefen :)

Det enda som möjligen skulle kunna hindra är om det finns ngn byråkratiskt paragraf om att man inte får köpa in saker till ett tillfälligt boende, utan att sådant skall hyras eller liknande - låter inte troligt, men vem vet :)


/K
 
Jag har förhandlat alla två gånger jag varit i kontakt med försäkringsbolaget vid skador på huset. Ena gången var det en brandskada och andra gången ett sprucket glas till vår eldstad.

Båda gångerna hade vi en del kommunikation vid både värdering, ekonomisk ersättning samt åtgärd av skada.
 
P
Berätta om dina ideer.. var inte så "svensk" och vill betala allt själv. Premien har du ju betalt och nu råkade du TYVÄRR bli den som behöver utnyttja den... Gör det.. Du har vårat medgivande!!!!
Grattis är kanske inte rätta ordet men jag hoppas du förstår.
Försäkringar är just för såna här tillfällen. Jag tror ingen här på forumet kommer bli arg på dig
 
Redigerat:
Träig snickare skrev:
Ja jag håller på och värmer upp min hammare. Finns det hammare med motorvärmare i ? Eller med ett litet värme handtag som går på batteri. Jag ska nog lägga in en ny tråd och fråga om någon har sett en hammare med värme i handtaget. Någon som vet om det finns? F-n man blir så glad av Cheesus positiva person. Det omöjliga tar bara lite längre tid. Känns det som han tänker.

Det är väl bara att värma sig på Cheesus härliga brasa ? :rolleyes:


Jag får erkänna att den positivism han besitter är fantastiskt - och väldigt entusiasmerande.

Jupp - jag blir också glad.
 
Vad fruktansvärt hemskt att råka ut för vad ni varit med om, vilken tur att ingen människa kom till skada. Tänk att ändå kunna behålla sitt "goda" humör som du gör, själv hade jag nog blivit tokig. Lycka till!
 
Hej på er alla. Hoppas allt är bra med er efter omständigheterna. Tänker på er, hur mycket beslut ni måste ta. Själv sitter man i sitt hus och har det bra. Ville bara skicka en hälsning. Är fortfarande en beundrare att du ( Cheesus) har ett så gott humör. Ja ,du vet vem jag är. Hade gott alla
 
Dagens händelser har varit inga alls...inte mycket att göra på ett hotell. Förstår varför Springsteen reste hem över atlanten i egen privatjet mellan spelningarna Köpenhamn och Göteborg i somras...för övrigt var lördagens konsert bäst..och där var jag och ledde allsången.

De som satt bredvid mig var grymt imponerade över hur någon kan sjunga så falskt och då talade de inte om The Boss...Därför har han en privatjet och inte jag.

Vi ska nog se till att få byta kontaktperson på försäkringsbolaget. Det känns inget bra med en man som ger en dåligt samvete för att försäkringsbolaget måste betala några hotellnätter samt lite käk.

Jag tycker faktiskt att en barnfamilj borde få en klapp på axeln från representanten som säger "Ha det nu så bra och skönt ni bara kan och fundera inte på detta utan vi löser allt till det bästa ska ni se"

Den här gubben fräste åt mig i morse när hotellet ville veta hur länge vi ska stanna.

Jag ringde honom och frågade och han sa "MAX två nätter till,sen ska ni bo i ert andra hus för jag har sagt åt en byggfirma att fixa bla bla bla med värmesystemet"

När jag påtalade att det där huset egentligen inte är optimalt med två små sovrum och endast en liten toalett och dusch så hävde han ur sig att vi minsann hade sagt att det dög att bo i på brandnatten...

Vilken funderar på detaljer som tvättstuga,rum osv och tänker riktigt klart när huset just gått hädan? Det påtalade jag att vi måste ju sätta oss ner och gå igenom huruvida vi kan tillgodoräkna oss någon form av ersättning för att vi inte kostar bolaget en hyra av en villa i ett år eller vad det nu tar..

Då häver han ur sig " Vart vill du komma egentligen? "

Men hallå...det handlar inte om var jag vill komma,vi måste ju se till våra värden i detta nu. Att skänka ett års "hyra" som de spar in på att vi råkar ha ett kyffe att använda utan att få något tillbaka tänker jag aldrig i livet gå med på. Då får de hyra en kåk någon annanstans. Om jag sen på pin kiv bor i min "sommarstuga" hela tiden ändå har de inte med att göra.

Don´t mess with Cheesus....jag har arbetat som säljare och förhandlare i snart 20 år så där går de bet om de försöker lura mig.

Det ska vara rättvist kan jag anse. Åt båda håll. Det kommer inte bli en 100%-ig rättvisa. Vi kommer säkert att få punga ut med ganska stora belopp i slutänden.

Men att jag ska vara tvungen att mer eller mindre be om ursäkt för att hotellet debiterar 3 lax per natt och att en räkmacka kostar 125 spänn känns skit.


Eller är jag grinig?
 
Redigerat:
Nu har jag läst hela tråden, och ömsom nästan gråtit, ömsom skrattat.

För att tänka lite krasst om ditt boende. Jag skulle försöka få till stånd en lägenhet att bo i. Det är vinter flera månader till, och risken är att det blir en god del av nästa vinter också som ni behöver "tillfälligt" boende.

Om ni sedan bor på gården, när det är väder för det, har försäkringsbolaget inte med att göra. Men centralvärme i elementen, varm dusch, riktigt kök etc kan vara skönt i längden, och det ger lite mer tid att få ordning på saker och ting.

Sedan tycker jag du säger till när det behövs hjälp, jag kommer gärna över en helg eller två med bil och släpkärra. Är rätt så kass på att snickra, mer grovjobbare, men det lär väl behövas sådant också. Håll humöret uppe, så kommer det här gå bra. Och hälsa familjen att de skall hålla modet uppe, det blir trots allt lättare då.
 
Oj, vilken sur försäkringsgubbe ni fått - byt!

Sen en liten sidofråga - varför inte bo på Vanbo Herrgård - det är ju något närmre gården.
 
Swetrot skrev:
Nu har jag läst hela tråden, och ömsom nästan gråtit, ömsom skrattat.

Tack för den du....här sitter du och NÄSTAN gråter och SKRATTAR... är du inte liiiite fräck som skrattar åt en stackars barnfamilj som inte har någonstans att bo?

Här står vi på bygatan i Viksberg och försöker sälja"Situation Viksberg" till alla som stressar fram efter vägen på väg åt alla håll och kanter och INGEN köper eller ens ger oss en blick..

Men men , sitt i din herrgård du och ha det varmt och gott...:)

Dagens extremt jobbiga händelse har redan inträffat. Frun väcker mig och säger att det är dags att ge sig av. Kl 5!!

Min första tanke är att vi ska ta en springnota från hotellet som vi brukar göra på hotell och restauranger. Tänkte att det är väl dags igen innan portieren vaknar. Allt för att göra försäkringsgubben glad.

Men vi ska tydligen iväg till Ullared...tyck synd om mig!!!

Detta är nästan i klass med branden vad gäller traumatisk händelse.

Sänd en tanke pöjkar. Ni tjejer som läser blir väl bara avundsjuka.
 
Redigerat:
Jag säger bara BYT. Läs Cheesus inlägg 71. Så förstår ni.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.