Skönt att du vaknar med gott humör! Jag FLÖG hur sängen i morse kl 05:02 och skrämde vettet ur hustrun när jag tyckte att ljuset från hallen fladdrade..

Självklart skall ditt återuppbyggda hus aldrig brinna.

Bygg så brandsäkert som möjligt och fundera på exvis sprinklers så kanske du kan bygga på samma plats igen. Tänk på gårdens karaktär och hur det kommer att fungera för er om huset flyttas.

Fundera även på hur du kan minska brandrisken genom att exvis lägga en eventuell panncentral i en separat byggnad eller satsa på något lågtemperatursystem typ bergvärme.
 
Mikael_L
Hörrdu Cheesus, nu har du äntligen chans att få ett modernt och energieffektivt hus. :)

Med tanke på den historiska miljön, givetvis historieförfalskning, av alla grövsta och bästa sort.

Med ett modernt och välisolerat hus som kanske bara drar en 12-14' kWh /år med ren eluppvärmning, så kanske vedeldning är så nödvändigt. Med Fvp eller FTX eller kanske jord eller bergsvärme så blir det inte så väldigt många kronor att spara på ved. Det är ju en investeringskostnad också, med panna acc-tankar och så.

Däremot skulle du kanske sakna terapin med en egen vedbacke. :)
Men ett garage med vidbyggt pannrum. Rejält med plats för panna och acctankar, kunna hantera ved på SJ-pall osv, mumma .... Blir det långa kulvertar till de olika husen då?

och ska vi folkomrösta om trådens vara eller inte vara, får jag hoppas att forummedlemmarna röstar för att den tas bort!.... För mig veterligen har politikerna sen gått mot folkviljan vid de flesta folkomröstningar.
 
Cheesus skrev:
Godmorgon!

Nåväl. Vi behöver tips,idéer förslag och glada tillrop under resans gång. Vilket hus ska vi ha?
Ska vi bygga nytt längre bort på tomten?
Ska vi bygga modernt?
Vilka fönster?
Vilken uppvärming? ( här får någon skojfrisk dra ett surt skämt om han vill )
Tak?
Modern standard eller historieförfalskning?
osv osv osv osv.

Ni får säga till vad ni tycker! Ska jag be bredbandsbolaget och Telia om en ledning till gamla huset eller tycker ni att det är skönt om ledningarna dröjer så ni slipper gamle Cheesus med familj ett halvår eller så?
Moderatorn kanske ser fördelen i att en stammis delar med sig av kunskapen i hur man gör från scratch ? Artikelserie kanske till och med ? Marlene, det vore bra läsning!

Man tänker ju själv tanken ibland - vad gör man om det värsta händer - vi har ju originalritningarna på huset (och numera även på stadsarkitekten, deras ritningar brann för en herrans massa år sedan, men i och med bygglov på tillbyggnad så har de fått nya ;-) )

Skall man bygga som det såg ut, men passa på att uppdatera alla de saker i huset som man inte gillar ? (Planlösning, byggsätt, uppvärmning etc).

Skall man bygga sin drömkåk - och vad är det i så fall ?

Jag har någon riktig gammal lantliv nånstans om en familj på Värmdö vars hus brann - och numera tror folk att huset stått där alltid (och det ser inte ut som det som brann...) Det är ju ett sätt ?

Kanske bygga något som ser ut som en 1500-tals huvudbyggnad ;-) - en pastisch kanske ? :-D

Så, här är hur jag skulle svara i din situation:

Läge på tomten: Bästa möjliga. Om det betyder att flytta huset, jupp, då gör jag det!

Modernt/Gammalt: Gammalt - bäranda trägolv i breda tiljor, återvunna innerdörrar, allmogefönster (2+1 glas, kopplat). Stora radiatorer med kanske en bergvärmepump/solfångare eller om du har billig ved, vedpanna/solfångare. Platsbyggt kök med vedspis/bakugn. Glasveranda att sitta med en cigarr och ett glas punch i sommarkvällen på...

Uppvärmning: Bergvärme/solfångar kombo eller vedpanna/solfångarkombo - med vedspis i köket för myset's skull - och ni behöver terapi med eld ;-) Ni får gå en sån där "lära känna sig själv kurs" där man får gå på glödande kol eller nått ;-)

Avgjort historieförfalskning - eller rättare sagt - välj gedigna typiska material och ett utseende som matchar gården (Jag skall försöka rota fram den där lantliv och en gods&gårdar med något liknande i)

kan du inte bara hänga en wlan router på en stolpe för bredbandet ?
 
Mikael_L
Angelven skrev:
kan du inte bara hänga en wlan router på en stolpe för bredbandet ?
Måste vara det som kallas bygg-bredband. På stolpen bredvid hänger byggel. :D
 
:cool:
 
Hmm... glömde:

Tak: Ett sånt där lätt & nätt, svävande som konichiwa inte gillar att man bygger in med låda.... Med figursågade stöd eller vad det nu heter.... (Att det sedan inne i huset är en halvmeter tjockt och välisolerat - det är en annan sak....
 
Förutsättningar för oss nu är ganska ok trots allt. Fullvärde osv.

Fördel att ha huset kvar på samma plats är ju att gårdsbilden blir fortsatt intakt. Men är det något att sträva efter egentligen om det byggs ett nytt hus där?

Obehaget av att ha husen ligga nära i händelse av en ny katastrof inträffar känns inget bra. Det var rejält kritiskt ett tag under branden.

Huset har inget tak på 3/4. Allt är borta och förstört. Ett rum har klarat sig med svåra rökskador. Undervåningen totalt vatten och rökskadad. 45000 liter körde de in i huset. Sjövatten som enligt saneringsmannen innehåller microorganismer som inte är trevliga i förlängningen osv. Sen bågnar väggarna av allt vatten. Som en simpel lekman som inget vet om hur man renoverar hus kan jag tycka att det ser illa ut för en återuppbyggnad på gamla stommen. Men vad vet jag ,en fattig torparpöjk?

När vi köpte gården styckades all mark av men vi behöll tomten bredvid som har ett grymt läge med strålande sjöutsikt som vi idag bara ser glimt av genom fönstren. Vi behöll den biten för att den inte skulle bebyggas av någon som vi inte ville ha som granne.

Två vänner har redan erbjudit sig att gräva och fixa tomten. Gratis.Det är en plan åkerbit utan sten och berg med en vacker sluttning framför där man kan bygga huset.

Men till saken som är sanslös egentligen. För några veckor sen inför jute len så skulle Simon och jag pynta lite kitch i trädgården, bland annat en sjukt ful blinkande slang virad kring flaggstången. Den dog bara sådär och jag var tvungen att åka bort till lokala sunkiga överskottsbolaget som är i form av gammal loppis och annat skräp blandat med lite nytt. Nåväl, på väg därifrån så såg jag i ögonvrån en liten plankhög som jag tvärstannade för att åter springa in i butiken och fråga om den var tillsalu. Virke är bra att ha.. Icke sa Nicke men jag fick tips om var jag kunde handla och jag åkte dit och köpte 1000 löpmeter. Nä, det skulle säkert en vanlig gjort men jag råkade köpa 1000 kubikmeter ungefär. Ja, det är sant!!!

Den som vill höra storyn får ringa mig, jag har 0708-55 55 55. Ja, det är ett bra nummer..:)

Hursomhelst, jag har nu 100-150 kubik hemma. Min fru som jobbar som företagsrådgivare inom storbank och därmed är en försiktig patrona med plånboken blev liiite konfunderad när jag kommer hem med en långtradarlass virke när jag skulle köpa en liten ljusslang för 99 kronor och 90 öre, Varför inte en hundring jämnt? nu blev det tjafs om växel. Han ville sno 10 öre av mig!!!

Jag är spontan, knäpp och helgalen sägs det. Vad vet jag. Men "normal" har jag väl aldrig varit tror jag...alltid händer det något. Att passa in i ramar och stämpelklocka är inte min grej.

Så de närmsta 5-10 åren har jag förbundit mig att ta hand om 20-30 kubik i månaden med virke. Kan vara bra att ha...eller hur.

Så jag har allt byggmaterial i träväg. 5-6 meters 30x230 golvåsar i absolut kvistfri fura finns 3-400 lpm av. 150 kvm kvistfritt panelvirke har jag med. 10 kubik kvistren blandat som jag kan göra lister osv av finns med. Plus all råspont osv. kan bygga massiva träväggar om så behövs istället för OSB och skit.

Så byggmaterial har jag att erbjuda som kompensation för flytt av grund osv. Jag kan utan "kostnad "lägga massiva trägolv osv i all oändlighet.

Så försäkringsbolaget borde vara ganska nöjda med detta eller hur? Trots allt är ju virke till ett helt hus en stoooor del av bygget. Iaf när man bygger i trä. Bygger man i sten kanske det är annorlunda?

Är det inte fantastiskt egentligen? Det finns någon däruppe som gillar mitt forumnamn är jag benägen att tro....:) Nu kommer skatteåterbäringen. Prisa Gud!

Så vad tror ni...blir inte detta bra?

Allt för en trasig ljusslinga för 95 spänn. Någon som slår den spontanshoppningen?

Nä..jag är inte rik på något sätt. Har bara sista månaden haft en osannolik tur som ramlade över något som kanske blir levebrödet. Utrymmen har jag och virke har jag..blir nog en brädgård det här till slut.

Året -08 slutade skitbra. Året -09 börjar i totalkatastrof...men ska förhoppningsvis sluta bra det med.

Allt gott vänner! Kul att ni hejar på!
 
Redigerat:
Hemmakatten
Jag tycker våra svenska trähus är fantastiska. Det är en tradition vi haft under många hundra år att bygga i trä.

Jag uppskattar ett vackert hus från 1700-talet, 1800-talet eller 1900-talet.

Vad jag däremot har väldigt svårt för är alla de s.k. typhus som byggts de senaste 30 åren av husföretag. Väldigt många är bara slätstrukna, en del är riktigt gräsliga (tex "nyfunkishusen eller ett "sörgårdshus" mitt i stan) men de flesta är bara dåliga kopior på äldre hus.

På Viksbergs Gård har ni ju flera hus, alla från olika tidsepokrar. Ni har nu en unik möjlighet att bygga ett hus från tidsepoken "tidigt 2000-tal" att tillfoga de redan befintliga husen.

Tänk dig om 100 år då kommer folk (barnbarnsbarnen?) att med stolthet förevisa gården med de olika husen. Inte lika kul att stanna vid ett hus som är en pastish och en misch-masch av vad vi idag har för romantiserad syn av hur ett hus från tex sena 1800-talet ser ut. Det kommer aldrig någonsin att kunna bli en kopia, inte ens en dålig kopia utan bara eländigt. Ni vill ju ha ett energisnålt hus (innebär tjockare väggar än som fanns då), ni vill ha energiglasfönster (innebär annan fönstersättning), ni vill förmodligen ha en planlösning inne som bättre passar dagens familjer (innebär större rum, annan hall och badrum och tvättstuga). Förmodligen vill ni ha lite snickarglädje på huset också. Den blir förmodligen helt fel, till vissa typer av äldre hus från viss tidsperiod i en viss ort hör en variant av snickarglädje, till andra hus andra varianter. Dessutom är fönstersättningen annorlunda på äldre hus. Smalare och färre fönster.

Nä, hur ni är gör kommer det inte att kännsa "äkta gammalt hus".

Som du förstår är jag inne på ett mer modernt hus. Men inte vilket hus som helst. Det måste passa in i miljön. Bifogar ett par exempel på vad jag menar.

Det första huset är en modern faluröd "bostadslada".

http://www.tvh.se/main.php, kolla på "private houses" och sedan på "Västerås"


Det andra huset är lofthus i Lidköping.

http://www.skogsindustrierna.org/Li...ent.asp?archive=3&directory=917&document=4294

och

http://www.skogsindustrierna.org/Li...ent.asp?archive=3&directory=917&document=4293


Båda husen visar en stil som jag tror kan passa. Fortfarande falurött (vilket det iofs inte behöver vara), man har använt liknande formspråk. Men båda husen är från vår tid.

Nåväl, detta var mina 5 ören. Oavsett hur det blir, ett varmt lycka till.
 
Cheesus skrev:
Godmorgon!

Denna tråd vete sjutton var den hamnar till sist, antagligen slänger väl moderaten den i cyberspejs för att den blir min privata lilla terapi och skrivklådetråd...
Underbart att humöret och humorn är på topp mitt i alltihop som hänt.
Jag tror ju att många här på forumet gillar att läsa dina alster och funderingar om saker och ting, så du ska absolut fortsätta som du gör och berätta vad som nu händer. Just här på Övriga diskussioner ska vi ha högt i tak, så länge ingen urartar iaf...
Kanske starta en egen tråd "Hur man börjar om från början" eller liknande, eller varför inte starta en Blogg som är så populärt, finns ju också här på hemsidan.

Ta väl hand om er och lycka till med nybyggefunderingarna.
 
Här var också lite tips på hur det går att göra gammalt (även om jag får erkänna att hemmakatten har en poäng, fast hemsk smak ;-) (ladan är hisklig....))

Gods&Gårdar 2008, nr 7, sid 14 - rött hus i skärgården.
Gods&Gårdar 2003, nr 7, sid 20 - Haddebo Herrgård återuppbyggd, den brann för 60 år sedan...
 
Cheesus skrev:
När vi köpte gården styckades all mark av men vi behöll tomten bredvid som har ett grymt läge med strålande sjöutsikt som vi idag bara ser glimt av genom fönstren. Vi behöll den biten för att den inte skulle bebyggas av någon som vi inte ville ha som granne.
Ta chansen - bli din egen granne :). Jordvärme i åkerbiten? Angagera frun i att ritta nya husets planlösning :).
gaia
 
Cheesus skrev:
Men till saken som är sanslös egentligen. För några veckor sen inför jute len så skulle Simon och jag pynta lite kitch i trädgården, bland annat en sjukt ful blinkande slang virad kring flaggstången. Den dog bara sådär och jag var tvungen att åka bort till lokala sunkiga överskottsbolaget som är i form av gammal loppis och annat skräp blandat med lite nytt. Nåväl, på väg därifrån så såg jag i ögonvrån en liten plankhög som jag tvärstannade för att åter springa in i butiken och fråga om den var tillsalu. Virke är bra att ha.. Icke sa Nicke men jag fick tips om var jag kunde handla och jag åkte dit och köpte 1000 löpmeter. Nä, det skulle säkert en vanlig gjort men jag råkade köpa 1000 kubikmeter ungefär. Ja, det är sant!!!

Den som vill höra storyn får ringa mig, jag har 0708-55 55 55. Ja, det är ett bra nummer..:)

Hursomhelst, jag har nu 100-150 kubik hemma. Min fru som jobbar som företagsrådgivare inom storbank och därmed är en försiktig patrona med plånboken blev liiite konfunderad när jag kommer hem med en långtradarlass virke när jag skulle köpa en liten ljusslang för 99 kronor och 90 öre, Varför inte en hundring jämnt? nu blev det tjafs om växel. Han ville sno 10 öre av mig!!!

Jag är spontan, knäpp och helgalen sägs det. Vad vet jag. Men "normal" har jag väl aldrig varit tror jag...alltid händer det något. Att passa in i ramar och stämpelklocka är inte min grej.

Så de närmsta 5-10 åren har jag förbundit mig att ta hand om 20-30 kubik i månaden med virke. Kan vara bra att ha...eller hur.
Hade väl för mig att det inte var första gången jag hade hört dig vara ute och storhandla :).....http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/85029-auktionsaeventyr.html#post587656
 
Ja. alla ha vi våra laster. Ja jag har nog en 200 st gamla fönster och en 50 st gamla dörrar mm mm. Som man fått eller har köpt billigt. Uthuset fullt och även lånat in mig i en grannes lada.
 
Det är väl det som är livet egentligen...att ha skoj och göra lite galna saker.

Tids nog ligger man tre meter ner i backen. Lika bra att ha roligt fram till dess. Väl där nere har man ju bara ett uppvärmningsalternativ och det är ju jordvärme. Ingen att diskutera med och alla grannar är lik- adana. Stela och trista. Inget liv i trappuppgången där inte...helt dött.


Eller i värsta fall kanske man får ett liv med rejält hett om öronen i all efvighet.

Alltså ingen större skillnad mot nu..nedbränd kåk och en fru...:)

Citat från Hemmakatten.."Oavsett hur det blir, ett varmt lycka till" tack för den du.....:)
 
Redigerat:
F-n va tråkigt med branden. Beklagar osv.

Jag har jag visserligen lovat mig själv att inte sätta min fot i Fagersta under resten av mitt liv, men Viksbergs gård ligger väl på Dala-sidan, eller?

När du kommer igång med bygget erbjuder jag dig härmed ett dagsverke (eller en helg) med utrustning (Jag har det mesta)

Nu utmanar jag hela forumet, eller i alla fall de som bor inom en radie av 100 km från Cheesus att ställa upp! Kan vi resa Cheesus nya stomme på en helg?

Jag har plats för 4 frivilliga forumister från Västerås i min bil. Släp finns.

/Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.