Hej

Vi har nyss köpt hus. Ett 1,5 plans hus med källare på 160m2 boyta + 75m2 biyta. Huset är byggt -46 och är tillbyggt -66 ca 40m2. 3personer i hushållet. Ej tilläggsisolerat och orginal 2glas fönster. Huset har puts och tillbyggnaden har tegel. Vet ej hur isoleringen är i väggar. Sedan vi flyttade in har jag gjort dagliga avläsningar av förbrukningen av fjärrvärme.

Förra dygnet hade medeltemp ute på ca -4grader
Inomhustemp ca20-21grader. Även källaren är uppvärmd till ca 18grader. Finns 4 element där nere.

Då går det åt ca 150kWh på ett dygn. För värme och varmvatten.

Är det rimligt? Vad ligger ni andra på?

/Niclas
 
Du kan ju hoppas att någon med ungf. samma hus-storlek & plats på kartan ger nåt svar, det fanns ingen ca. årsförbruknings sen tidigare?
 
Jo årsförbrukningen ska var 2500kWh
Tänkte mer om 150kWh / dygn är väldigt mycke, eller om det är normalt?`

/Niclas
 
Är själv ny med fjv. men nog låter det aningen mycket, men som sagt många faktorer påverkar så...
 
Jag värmer 75m2 övervåning med element och 65m2 källargolv (utan isolering under plattan) med golvvärme.
Huset är byggt -49 och endast vinden är tilläggsisolerad.

Vi är två vuxna och ett barn och ett dygn med -4 ute och +20 inne så ligger vi på ca. hälften av din förbrukning.
Huset står i Mariestad.
 
Gabbe1 skrev:
Jag värmer 75m2 övervåning med element och 65m2 källargolv (utan isolering under plattan) med golvvärme.
Huset är byggt -49 och endast vinden är tilläggsisolerad.

Vi är två vuxna och ett barn och ett dygn med -4 ute och +20 inne så ligger vi på ca. hälften av din förbrukning.
Huset står i Mariestad.
75m2 + 65m2 och ca 75kWh?

Jag har 3st takfönster på övervåning och i den tillbyggda delen har jag en takkupa. Gissar att mycket värme går ut genom takkupan.

/Niclas
 
niclasc skrev:
75m2 + 65m2 och ca 75kWh?
Ja, någonting sånt.
Under nov köpte vi 1600KWh fjärrvärme vilket ger ett snitt på ca 53KWh/dygn, men då låg ju medeltempen en bra bit över -4 grader.

Om din vind inte är isolerad efter huset byggdes så har du förmodligen en stor förust där, samt även i de fönster du nämnde.
 
Huset har ju sk inredd vind. Snedtak på övervåningen. Hur stor yta själva vinden blir vet jag inte men ca 30m2 kanske. Har ej varit uppe och sett vad det är för isolering där. Ska kolla det.

Funderar faktist på att sätta igen takfönstren. Dom måste ändå renoveras. Kan då likagärna sätta igen dom.

/Niclas
 
Snedtaken kan ju oxå vara en stor energibov om de är dåligt isolerade.
 
OPPSS!!! Gabbe..
Jag har i december gjort av med 3800 kWh..
Huset är byggt 1968 sutteräng med ca:145m2 i planet. totalt 240 m2 uppvärmt till 21-22 gr.
Har haft fjärrvärmen sen slutet av oktober så jag har kanske inte fått till det helt med inställningarna eller ????
Med direkt el och varmvattenberedare som fanns tidigare gjorde vi av med 25000kWh.
Det kanske inte är så hög förbrukning med fjv ???

2 tonåringar i dusch drar ju en del...
 
Redigerat:
Hoppas du har billig fjv...:(
 
Jag har hitills i decemer gjort av med 3200kWh. Känns ganska mycket, men verkar inte va helt orimligt.

/Niclas
 
Visst. Fjv kostar 55 öre kWh så det äe betydligt billigare pris än el..
 
niclasc skrev:
Jag har hitills i decemer gjort av med 3200kWh. Känns ganska mycket, men verkar inte va helt orimligt.

/Niclas
Skönt . då verkar det inte så mycket.. iofs beror det på hur stort, varmt du bor.
 
MITE skrev:
Skönt . då verkar det inte så mycket.. iofs beror det på hur stort, varmt du bor.
Jag som startade tråden. Där står boyta och temperatur

/Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.