I mitt hus har jag gammal som ny tretex.Dubbla lager i ytterväggar Med förskutna skarver. Spikade med 35 mm pappspik i först lagret och andra lagret med 50 mm pappspik. Ingen spackling av spikhuvuden behövs.Tretexen förlimmad med vanlig tapet klister. Själva tretexen suger så mycke av tapet limmet att man måste förlimma. Tapetsera sedan med en lumppapp efter att förlimningen har torkat.En tjock och styv papp, som läggs kant i kant. Låt torka. Sen är det bara att sätta upp den tapet man vill ha. Lycka till.
 
Min erfarenhet är att låt tretexen sitta kvar, sätt renoveringsgips (6mm) utanpå så får man kanonväggar. Ångrar att jag inte satte detta direkt överallt, då hade jag sluppit en massa merjobb och slutresultatet hade blivit bättre
 
Jag är precis i faggorna att renovera vårt vardagsrum - Bär ut möbler m.m nu.
Vi har tretex mot ytterväggarna och panel bakom - det jag kommer att göra, är att först sätta 10 mm spånskiva sen en 13 mm gipsskiva - för att ha något att skruva i och sen ha något att tapetsera på. Tretexen blir kvar bakom som isolering.
 
buicksuper skrev:
Jag är precis i faggorna att renovera vårt vardagsrum - Bär ut möbler m.m nu.
Vi har tretex mot ytterväggarna och panel bakom - det jag kommer att göra, är att först sätta 10 mm spånskiva sen en 13 mm gipsskiva - för att ha något att skruva i och sen ha något att tapetsera på. Tretexen blir kvar bakom som isolering.
Varför vill du sätta in en formaldehyd osande spånskivan i ditt hus frivilligt? varför inte sätta gipset direkt utanpå tretexen? Du har ju ändå en panel bakom att skruva i.

Såå har jag gjort i mitt sovrum det fungerar aldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Juldagsmorgon
  • Laddar…
Vet ej riktigt vad du menar med osande spånskiva? Har inte känt att det luktar något speciellt av en spånskiva.
Men det är ju så att tretexen är 25mm och gipset 13mm och det är blir bra långa skruvar om man ska sätta upp något på väggarna, men har man spånskivan så blir det bara 13mm.
 
buicksuper skrev:
Vet ej riktigt vad du menar med osande spånskiva? Har inte känt att det luktar något speciellt av en spånskiva.
Men det är ju så att tretexen är 25mm och gipset 13mm och det är blir bra långa skruvar om man ska sätta upp något på väggarna, men har man spånskivan så blir det bara 13mm.
Är det inte så att spånskivor innehåller formaldehyd som många människor är allergiska mot? Spånskivor blir dessutom väldigt illaluktande om dom blir fuktiga. Kanske inte något problem om huset är uppvärmt året runt, men om det är ett torp som står kallt på vintern skulle jag också undvika spånskiva. Jag skulle å andra sidan inte heller spara gammal tretex av samma anledning.....
 
Mitt hus är det värme i hela året och har ingen fukt i väggarna. :)
Har nu läst lite om spånskivor på nätet och det som sägs är att det är en så liten del som finns i dom - men ska man dra allt över en kam så är det väl samma sak med golvspånskivor /OSB skivor och även många av IKEA:s möbler vad ska vi ta bort först?:confused:
 
buicksuper skrev:
Mitt hus är det värme i hela året och har ingen fukt i väggarna. :)
Har nu läst lite om spånskivor på nätet och det som sägs är att det är en så liten del som finns i dom - men ska man dra allt över en kam så är det väl samma sak med golvspånskivor /OSB skivor och även många av IKEA:s möbler vad ska vi ta bort först?:confused:
Jo tänk va härligt med gamla rejäla möbler av enbart riktigt trä, där lådor mm sitter ihop med laxskärtar det e grejer det gämfört med ikeas spånskive skräp :( Synd man inte är miljonär så man kunde köpa såna möbler även idag....

Men till din tråd. Varför inte bara spackla tretexen och tapetsera om den?(Jo jag har gjort det själv det är ett tråkigt skitjobb)
Eller att annat alternativ vore att sätta enbart tjocka masonit skivor dom går ju att skruva saker i och tapetsera på.

Bara gips funkar väl oxå det går ju att fästa en del i bara gipset med plugg. Vill du fästa tyngre saker så kan du ju ta längre skruv som går in i panelen bakom.
 
Sjung Treetex lov

Roligt att fler än jag gillar treetex. Personligen tycker jag det är ett ypperligt vägg och takmaterial. Ger ett ombonat intryck och skön upplevelse. Betydligt trevligare än ekande gipsplattor. Det som möjligtvis kan vara tråkigt är när man klär väggar i stenhus med detta, eller reglar upp och skruvar treetexen direkt på reglarna.
Som tidigare nämts är Treetex och Masonit varumärken som fått ge namn till dessa skivor. Hård board och porös board, eller porösa som treetexen kallades i folkmun i Örnsköldsvik där Treetexfabriken startades 1929 av Mo och Domsjö AB. 6 mil norrut i Rundvik ligger Masonite. Den fabriken finns fortfarande kvar.
Tror som andra i tråden att treetex och masonit är mer vanlig i Norrland än söderut.
I ett timmerhus tycker jag den passar utmärkt, likväl i ett trähus med råspont eller plank bakom. I kök, hall och badrum användes masonite, även till tak. Där ville man ha en hård målad yta som gick lätt att torka av. I rummen sattes treetexen och tapet. Även här i tak, som hela skivor eller hela längder som plank. Ombonat.
Att treetexen är stöttålig kan jag hålla med om, men tror även om man har gips och stöter emot så går nog den tapeten sönder också. Har själv inte märkt att treetexen avger eller tar åt sig fukt eller lukt. Förvisso brinner den bra, masonite ännu bättre när man väl fått fjutt på den. Men, säg det som inte brinner. Även med gips runt väggar och tak tror jag inte det är så mycket kvar om olyckan är framme. Jo, treetex skruvar man inte fast. Den spikas med pappnubb. Lite mer att läsa, för den som har lust: http://runeberg.org/tektid/1933k/0081.html
http://runeberg.org/tektid/1933k/0077.html
http://www.holmen.com/Main.aspx?ID=7775899e-e8b1-4e11-8f17-0ccfefb32916
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Finns det att köpa Treetex eller liknande material idag? Takplank, tex?
 
Jo, treetex går att köpa i dag. Det säljs som porös board.
 
Formaldehydproblematiken är nog mindre nuförtiden, gällde nog främst tidigare limblandningar man använde i spånskivor... Däremot så ser jag väl inte klart något byggnadsvårdssammanhang i just en sådan renovering (riva ut allt för att ersätta med spån10mm+gips13mm) som jag tycker låter rätt brutal... .
 
Jag är nyfiken på vilka dofter tretex kan ge ifrån sig när den inte är som den ska.
Vad kan det lukta som? Har problem med dofter som försvinner när det är kallt och ökar i lukt när det blir varmare.
Längst in i väggen finns det tretex.
 
Nu var det ett tag sedan, men våt treetex (tex vid tapetsering) luktar lite som våt hund. Men det försvinner när det torkat.
 
Här har varit treetex i ytterväggen. Utifrån ser det ut som följande:
Fasadbräda med lockläkt
Vindskydd
Treetex
Undervägg (spontad)

Stora mögelproblem p g a treetexen. Möglet sitter på underväggen.
 
  • Mögel på spontad undervägg där treetex har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avtäckt husvägg med synliga mögelskador på spontad undervägg och byggmaterial inklusive stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.