mycke_nu skrev:
Att som Cheesus vägra utsätta sig för risken att hamna på bar backe är sunt och något som jag själv praktiserar.
Risk finns väl så fort det finns ett lån öht? Problemet verkar dock vara att andra lånar mera än en själv, och även köper ny bil eller båt. Huruvida man har koll på om dessa människor lånar upp på bostaden eller ej verkar oklart. Det som är klart är däremot att det sticker i ögonen på vissa.
 
Nja, inte för att jag kan svara för Cheesus, men själv tycker jag nog att om man lånar 100% av säkerhetens (bostadens) värde i en marknad som är klart övervärderad så utsätter man sig för en avsevärd personlig risk.

Det finns ju andra lån som är klart sunda även om dom är för ren lyxkonsumtion.

Min kompis lånade tex $55,000 till en häftig BMW. Onödigt, well, jag skulle inte spenderat pengar på det, men han armorterar snabbare än bilen faller i värde så hans ekonomiska balansräkning är helsund och omöjlig att kritisera.
 
mycke_nu skrev:
Nja, inte för att jag kan svara för Cheesus, men själv tycker jag nog att om man lånar 100% av säkerhetens (bostadens) värde i en marknad som är klart övervärderad så utsätter man sig för en avsevärd personlig risk.
Klart övervärderad?

Då tror jag nog det hade märkts tydligare än de fjuttiga procent ned det har gått hitintills.
 
-MH- skrev:
Klart övervärderad?

Då tror jag nog det hade märkts tydligare än de fjuttiga procent ned det har gått hitintills.
It ain't over until it's over.. ;)

Allvarligt talat så menar jag att när bostadspriserna rusar upp avsevärt snabbare än den reella tillväxten i ekonomin så dröjer det inte länge innan man kan tala om övervärdering.

Men vi behöver inte diskutera den saken.

Vad det handlade om var att ha adekvat säkerhet för sina lån. 70-80% av säkerhetens värde är nog en bra nivå antingen det nu gäller fastigheter eller något annat. Att låna till max och räkna med fortsatt hög inflation räddar en är att be om trubbel.
 
Vi har lite olika syn på detta, det är helt klart och det är ju det som gör att det blir lite spänst i diskussionen.

Precis som Swetrot säger så BORDE en befolkningsökning ge högre priser. Men befolkningsökningen är till stor del invandrarbetingat ( nu vill jag inte ha en debatt om invandringens vara eller inte, det lämnar vi därhän ) och den gruppen människor som befolkningsökningen består av dröjer det innan vi ser på den egenägda bomarknaden om ens någonsin utan det blir trängre i miljonprogrammen. Det är min teori om detta.

Vad gäller om jag generaliserar över lyxkonsumtion på husets "värde" kan jag bara se mig omkring i familj och bekantskapskrets. Det har lånats hej vilt med huset som säkerhet.

Om grannen har en ny Volvo eller inte skiter jag i. De flesta nya bilar är belagda med kreditspärr och därmed faller fasaden om "rikedom" ganska fort ändå... vilket inte min är utan den är kontantad och "ny" i den bemärkelsen att ingen besiktning behövts göras ännu.

Folk får väl göra som de vill men diskussionen hamnade här med tanke på Odells galna utspel att överbelånade familjer ska få någon form av statlig borgen och där viker jag mig inte en tum.

Har man dragit på sig en villa, bil, båt , tv-lån, sms-lån eller vad fasen som helst får man stå sitt kast. Hur svårt och j-vligt det än kan vara.

Det är ingen annan som ska drabbas av enskilda dikeskörningar. Det är fullständigt ohållbart att ha ett samhälle som för att fungera kräver en överkonsumtion för att hålla hjulen igång och sen med jämna mellanrum brakar systemet. Det går helt enkelt inte.
 
Cheesus, du vet väl att man kan få socialhjälp (och bostadsbidrag?) om man inte har råd att betala sitt överbelånade hus själv.

Om man däremot har ett obelånat hus, kanske man måste sälja det.... :)
 
Appropå företagare som tvingas sätta sitt hus i pant, så läste jag just att det kommer att införas företagshypotek från den 1 januari.

Detta innebär att företagares kreditvärdighet stärks genom att inventarier kan utgöra säkerhet och företagshypoteket utgör särskild förmånsrätt. Detta gör att banken kommer att gå före oprioriterade fordringar såsom leverantörer och lönefordringar.

(Revisorn Informerar december)
 
-MH- skrev:
Cheesus, du vet väl att man kan få socialhjälp (och bostadsbidrag?) om man inte har råd att betala sitt överbelånade hus själv.

Om man däremot har ett obelånat hus, kanske man måste sälja det.... :)
Jodå, nog vet jag det. Det är just det som är smått korkat. Att man kan låna halvt ihjäl sig och samhället ska stå för fiolerna.

Om det obelånade huset måste bort för att betala av sina andra skulder så må det vara hänt. Samma sak här, sina skulder får man vackert ta hand om själv.

Jag är väldigt less systemet överlag. Stat, Kommuner och landsting som lever på våra skattepengar måste börja vakna upp och inse att samhället inte kan ta ansvar för allt möjligt skit som de som vill utnyttja borde stå för själva.

Det retar mig att staten betalar miljoner för bevakning av en fotbollsmatch där spelarna är goda för en miljard ihop.
Det retar mig att staten slänger miljon efter miljon på "finkultur" som en promille utnytttjar. Eller att vi lägger miiljoner på svensk militärinsats i mörkaste Afrika. Osv osv osv.

Om var och en tar ansvar för sin ekonomi, stat som privat så vore mycket vunnet. Inför en krass marknadsekonomi rakt över. Har inte kulturen råd att driva sin verksamhet, slå igen skiten. Den har isåfall inget existensberättigande. Kan inte idrotten betala kostnader runt matcher, spela utan publik då! Eller sluta spela boll.

Ganska enkelt, och det skulle ge bra med stålar över till det viktiga. Ni vet de där tre orden som surras om i varje valrörelse som sen ingen ser ett skvatt av. Vård, Skola , Omsorg.

Priserna på hus går upp...och ner. För att hålla topic.
 
imported_Anders_S skrev:
Har bankerna verkligen blivit mer restriktiva? Jag har inte den uppfattningen. Däremot har jag hört flera säga det, dock inga som har tagit eller försökt få lån utan bara folk som säger sig ha hört.
Jag pratar från egen erfarenhet, det jag fick låna själv för tre år sedan får jag låna nu tillsammans med min sambo..
 
mycke_nu skrev:
Finns det någon statistik i Sverige på Consumer Confidence, som amerikanarna kallar det, eller något annat mått som indikerar hur sugna folk är på att handla hus just nu?

Det diskuteras en massa faktorer här, men vad tycker vanligt folk måntro?
Gå till ditt lokala köpcentrum och fråga hur det går med julhandeln.
 
En indikation kan komma i januari när revisorerna börjar titta på boksluten och upptäcker hur många företag som är konkursmässiga.

Här gick fö en stor köksinredningsfirma med sex anställda i KK i veckan. Mitt under pågående expansion till nya stora lokaler. Marknaden har tydligen tvärdött.

Det intressanta var att dom bara hade 50 000 kr i skulder. Tydligen ansåg dom det utsiktslöst att ens få in det.

Elektriker jag talat med säger att telefonen slutade ringa för ett par månader sedan, och helt plötsligt dök det upp en byggare som var villig att bygga om vårt hus till våren. Tidigare svarade dom inte ens i telefon.

Så långt mitt lilla mikrokosmos här ute i Östersjön.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Gå till ditt lokala köpcentrum och fråga hur det går med julhandeln.
Med tanke på hur jäkla mkt folk det är så borde julhandeln gå som tåget !

Problemen tror jag blir väre i Januari när folk snålar in efter julens "förlustelser" och när dessutom ett antal varsel börjar slå igenom :(

Missförstå mig rätt - jag tror inte vi får en bostadskrasch, depression elelr tioårig lågkunjuktur - det handlar om en lågkonjuktur som inleddes chockartat pga att man i det längsta försökte hålla toppen på toppen sas - med för billiga lån bla... (iof kan allting hända men iaf...)

De firmor, som jag kan tänka mig, har det värst torde vara byggfirmor, bilsäljare kök- och badrumsförsäljare poolsäljare osv - dvs "lyxvaror" för "svenssons"...

Jag skulle iaf inte ge mig på en omfattande och dyr köksrenovering i dagsläget personligen, även om jag iaf än så länge har jobbet kvar. Däremot köper jag fortfarande julklappar (försöker snåla som vanligt, men det går åt h-e som vanligt :)) och mat + kläder. Bilen körs den också, och behöver service osv

Att en liten köksfirma går omkull, även med såpass låga skulder, förstår jag faktiskt - hur skall dom kunna kränga kök till folk som oroar sig för att ha jobbet kvar och ge familjen mat på bordet?

Häri ligger också problemet med räntan som jag ser det - även om den är låg, och troligen komemr bli lägre (!) så spelar detta inte ngn roll om inte folk ser positivt på framtiden och fokuserar på expansion och investeringar, istället för oroande och försiktighet. Ta en sån sak som en investering i enb bergvärmepump - något som på lång sikt är jättbra : Är jag orolig för mina nuvarande lån så kommer jag inte ta nya just nu för en sån sak, eller sätta mina besparingar i ett sånt projekt....

Men som vanligt (hitills alltid i historien) efter regn kommer sol - männsiakn verkar behöva 2-3 år vart 7-9e år då man oroar sig och drar ned - sen ser man frammåt igen och konjukturen går upp...

/K
 
Men det fina i kråksången är ju att den som HAR råd med ett nytt kök, nytt badrum osv har ett gyllene tillfälle att göra bra deal nu.

Tänkt bygga ett eget kök men tog in offert på ett helt handbyggt kök i massivt trä rakt igenom. Allt från stomme till luckor och lådor blir "möbelklass". Kvistrent virke rakt igenom

Köket får 15 överluckor, 2 glasvitrinluckor och motsvarande underskåp, lådor osv. Ett megastort hörnskåp samt inbyggnad av kyl/frys i en alkov. Vinställ mellan skåpen och två stora skåp ovanpå. Samt en smal hög dörr framför lilla skrubben där elpatronen sitter. Givetvis blir det handmålat med gammeldags teknik.

59.000 spänn för detta. Det får man inte ens ett Ikea-kök för. Så jag köper ett istället för att bygga själv.

Men som snickaren säger, jag håller mig vid liv genom detta. Jag försökte inte ens pruta och kommer inte göra det heller.

Så ska du bygga ut, om eller renovera.Passa på att göra sånt nu som du inte kan/har lust att göra själv.

Den kollektiva hybrisen har gett tomma orderböcker vilket gör förhandlingsläget ypperligt. Hantverkaren vill även han kunna bo kvar i sitt hus......
Det håller inte för honom att vara stöddig och omöjlig att få tag på, den som i ett läge där alla håller i plånboken fortsätter enligt svensk hantverkartradition får fortare än kvickt fogden vid farstubron.

Så, har du råd, passa på att renovera och höja värdet medan det är billigt.
 
Visst är det kristider men har man jobbet kvar så upplver man ju inte krisen på samma sätt som den som blir arbetslös, krisen blir liksom av eller på. Lite kris kan det ju bli om ena partnern tappar jobbet. Dom flesta håller igen med investeringarna för man är osäker om man får behålla jobbet. Nu blir ju inte alla av med jobbet även om det kommer bli många. Och denna kris så har många länders regeringar skapat krispaket och räntan sänks till mininivåer. Jag tror att denna gång pupmas konjukturen igång mycket fortare än man tror. När vi arbetare upptäcker att jag blir inte av med jobbet utan sitter säkert vilket dom flesta kommer göra, ja då har man lite guldläge med låga boräntor mera pengar i pungen, då börjar vi konsumera igen. Bra läga att bygga kök eller andra invetseringar. Då vänder allt och huspriserna stiger igen. Allt börjar om igen. När händer detta då ja innan 2009 är slut kankse redan till hösten om man är optimistisk.

Då kanske det är läge att låna mera på huset , typ köpa en båt innan man blir för gammal o inte kan åka båt.;)
 
Redigerat:
@Chessus:precis som du säger är det ju guldläge (och komemr troligen vara så ngt år framåt iaf) att om man har råd -att renovera, bygga ut osv ! :)

Prutning snarare än snorkiga hanteverkare som "inte har tid" lär ju bli normen snarare än undantagen :D
"fynden" överstiger "depressionen" som vi kommer börja trampa igång konjukturen igen...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.