Ni som inte gör annat än rustar era gamla hus: hur löser ni mötet mellan ny väggbeklädnad, tex pärlspont, och gamla dörr/fönsterfoder? Är enda/bästa alternativet att med tungan rätt i mun lossa de gamla torra fodren och flytta ut dem? Pärlsponten bygger ju lite. Har sökt efter svar, men hittar ingen riktigt bra tråd.
 
Enda alternativet är det ju inte men jag tycker personligen att det ser bättre ut om man tar loss de gamla fodren och salar på karmen så de passar. Men det är väl en avvagning eftersom det är lätt att de gamla snickerierna spricker...
 
Precis det jag är rädd för. Men det kan ju gå....
 
Håller med om att det är en knepig avvägning. Av den anledningen har jag funderat på att använda pårlspontspanel (http://www.panelskivan.se/), den bygger ju mindre än riktig pärlspont. Jo, jag vet att MDF är helgerån i byggnadsvårdskretsar ;-)
 
I ett tidigare liv, i ett tidigare hem, hade jag planer på att klä köksluckor med panelskivan. Men nu kommer inget sådant över tröskeln. Tack ändå för tipset.
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Dublin skrev:
Håller med om att det är en knepig avvägning. Av den anledningen har jag funderat på att använda pårlspontspanel ([länk]), den bygger ju mindre än riktig pärlspont. Jo, jag vet att MDF är helgerån i byggnadsvårdskretsar ;-)
Har du tittat på den på nära håll...? Jag hade bara sett sådan på bild tidigare och där såg det väl ok ut även om jag inte skulle välja den själv. Men sen såg jag sådan skiva på Bauhaus på riktigt och då ser man jätteväl att det är "fusk". Jag skulle nog fundera mer än en gång om jag var du innan jag satte sån panel i ett gammalt hus...eller rättare sagt jag skulle inte använda den! :)
 
Jag visste ju att jag skulle få mothugg ;-)

Jo jag har sett den på nära håll. Har använt den själv i en gäststuga och sedan penselmålat den, jag tycker resultatet blev riktigt bra.

När vi renoverar huset blir det alltid en kompromiss, där gamla tekniker blandas med moderna lösningar för att uppnå en bra lösning för oss. Så på så sätt är jag väl inte en bokstavstroende byggnadsvårdare... Jag har funderingar på att sätta in skivan i köket som vare sig är platsbyggt eller speciellt gammalt i stilen, men å andra sidan "förstör" jag ingenting för en framtida ägare som vill återbörda det gamla...
 
Men att jag inte skulle sätta in den berodde inte på att det var fel i byggnadsvårdssammanhang! :) Så det var inte därför du fick mothugg!! ;) Det var för att den som jag sett på nära håll var så ful. Men det var inte panelskivan utan nån annan modell. Jag har aldrig sett panelskivan på riktigt.
(Läste mitt inlägg nu och det framgår ju inte att jag inte menade just panelskivan ser jag!) Vi håller knappast på med renlärig byggnadsvård (om det nu finns) men jag har av andra orsaker än just pärlspontspaneler svårt för mdf.
 
Per
Tja, om du nu inte vill skala av några cm av hela väggen så finns nog inget annat alternativ. ;) Nog går det att få bort gamla foder hela alltid, risken finns men kan minimeras rejält om du använder ett helt gäng breda kilar med låg vinkel och tänker till var och hur du knackar in dem samt inte har bråttom.
 
Ja, det är just det där med att ha bråttom.... ska försöka ta det lugnt för en gångs skull....
Fodren är dessutom dränkta i nån plastig färg som hursomhelst måste bort. Vet inte om detta gör dem ännu skörare. Antagligen.

Ang panelskivan: Den kan säkert fungera bra. Att den är tunn är ju en viss fördel. Men i mitt fall handlar den mesta sk byggnadsvården (jag är också långtifrån renlärig) om att ta bort. Plast, skivor, plattor, väv och liknande. Av den anledningen vill jag försöka undvika att dra in mer sånt i kåken. Sen behöver man ju ibland komplettera med nytt, och då känns nytillverkad pärlspont rätt bra. Tror att en sådan vägg blir mer levande än om jag skulle ha spikat upp panelskivan.
 
Per_N skrev:
Ni som inte gör annat än rustar era gamla hus: hur löser ni mötet mellan ny väggbeklädnad, tex pärlspont, och gamla dörr/fönsterfoder? Är enda/bästa alternativet att med tungan rätt i mun lossa de gamla torra fodren och flytta ut dem? Pärlsponten bygger ju lite. Har sökt efter svar, men hittar ingen riktigt bra tråd.
Ja, fodren bör flyttas ut. Kolla om de finns att köpa nytillverkade så kan du väga arbetstiden mot kostnaden för nytt. Målarfärgen brukar hålla fast lister och foder mer än spikarna om du tänker behålla de gamla.
Frästa MDF som liknar pärlspont gör sig nog bäst i nybyggen med "lantkök". Äkta vara kräver lite mera. Låt gärna panelen torka en tid sedan den spikats upp innan den täckmålas eftersom varje bräda krymper någon millimeter på bredden.
 
imported_Benno skrev:
Ja, fodren bör flyttas ut. Kolla om de finns att köpa nytillverkade så kan du väga arbetstiden mot kostnaden för nytt. Målarfärgen brukar hålla fast lister och foder mer än spikarna om du tänker behålla de gamla.
Det är inga "standardfoder". Däremot lär det bli aktuellt att beställa några meter så småningom. Men jag ska göra ett försök att rädda de befintliga.

imported_Benno skrev:
Låt gärna panelen torka en tid sedan den spikats upp innan den täckmålas eftersom varje bräda krymper någon millimeter på bredden.
Tack för tipset. Får väl försöka hitta på något annat att göra medan det krymper....:)
 
Kapar min egen tråd, nu när vi ändå pratar pärlspont som ska målas så småningom:

Jag hade tänkt köra med några procent grönjord (Gysinge) på väggen (vi talar inledningsvis om en ganska kort vägg i köket) och lite mer av samma vara till skåp och snickerier som ska placeras utmed samma vägg.

Hur grön är den färgen egentligen? Vi vill ha grönare än gröna umbran, som ju blir väldigt grå. Och hur blir Gysinges färdigblandade gröngrå egentligen i verkligheten? Såg den antagligen vid sommarens besök i Gudmundssons tempel, men har glömt. I katalogen ser den rätt grön ut på bilder från matboden, men verkar väldigt grå på färgkartan.

Voj, voj, färg är svårt.... blir väl till att blanda, måla, blanda, måla och måla över...

Edit: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/84961-faergsaettning.html

Hittade fantastiska bilder på grönjord här. Den är ju mycket trevlig. Frågan är hur mörkt man vågar måla underskåp, luckor och kanske bänkskiva. Fungerar det kanske att ha tre toner, ljus vägg, lite mörkare skåp och sisådär 40-50 procent på fodren? Tanken är ju att hela köket så småningom ska få samma färgsättning. Lite rädd för att det blir tokgrönjordigt så att säga.
 
Redigerat:
Helt out off topic: Vad läskigt, Tror att Per_N har skrivit framtida inlägg redan nu, eller har det alltid varit tidsdifferens? 13:51 är klockan för mig och Per_N skriver 14:16...

Redigering: Verkar som om tidsstämpeln slår en timma fel.

Bästa är att ta bort pärlsponten. I vissa fall kan man nog hävda att man skall låta lister etc. sitta (och köra renovering på "de fria ytorna" om ni förstår) men i dessa hus som troligen har höga kulturella värden är det överhuvudtaget frågan om man eller hur man skall genomföra en övergripande renovering/restaurering...

Frågan är om det inte är jordgröna nyanser på Gysinges hemsida, vackert åtminstone... http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=823
 
Redigerat:
Anders: Trodde du också som rospigg (?) låg på framkant. Det du skrev kommer du ju att skriva 14.52 står det. Eh....

Jo, jag får nog ta mig i kragen och tillverka ett försvarligt antal kilar och gå loss på fodren.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.