0300 kan det va samma som S0300-N? a.k.a. Ultravit...

Gnutta gråton...

Inte bra Alcro som har den.

/Fredrik
 
japp det e den tack för hela färg koden fredrik.
vet att det inte bara e alcro som har den men det var den jag målade med ;)
 
Snailman
Köpte en treliters bruten nyans hos flugger - kostade som 10 liter färg på byggmax och då hade jag ändå rabatt hos flugger...

så nu undrar jag om någon försökt bryta vit färg till S0502-Y på egen hand:rolleyes:

typ blandat i lite svart och lite gul, lär gå åt en massa färg när det ska bli målning av, så det gör inget om det tar tid att blanda för det lär gå åt massor av 10 litersburkar, jag lär ju få köpa en burk med färdigblandad så jag kan ringla i lite av den och se om det blir någon skillnad

ett alternativ är ju att köpa en burk med samma brytning som S0502-Y men där man typ fyllt halva burken med samma brytfärgsblandning så den räcker till att blanda en massa egna 10 liters S0502-Y... Om man nu kan få någon att vilja sälja en såndan burk...

det enda jag testat tidigare är att göra en färg mörkare med hjälp av svart...

Det gäller alltså träfasad och akrylatfärg
 
Älskar gamla nyväckta trådar... =)

Om man vill ha den perfekta vita färgen, till ett bra pris och utan att blanda själv, rekommenderar jag äggoljetempera. Den obrutna från Ovolin blir det en perfekt vit matt härlig färg. Varför perfekt? Jo, den tar upp ljuset helt fantastiskt, och reflekterar det så hela rummet badar i vitt. Köp hem, rolla på och njut!

Ägg is the new white!
 
lavin skrev:
Älskar gamla nyväckta trådar... =)

Om man vill ha den perfekta vita färgen, till ett bra pris och utan att blanda själv, rekommenderar jag äggoljetempera. Den obrutna från Ovolin blir det en perfekt vit matt härlig färg. Varför perfekt? Jo, den tar upp ljuset helt fantastiskt, och reflekterar det så hela rummet badar i vitt. Köp hem, rolla på och njut!

Ägg is the new white!
Blir den äggskalsgul? Eller vit?!!
 
Varför inte testa Nordsjövit (ursäkta till er som inte gilla dessa namn).
Den är inte lika gul som S0502-Y och inte lika grå som 0500-N, mitt emellan och helt perfekt om man vill ha vitt.
Vill man ha lite dragning åt rött kan man välja S0502-Y05R den är varmt vit.
Ikeas köksluckor ståt vit är denna färgen.

Jag vill varna för neutrala gråvita nyanser, det kan bli blått om man inte har lite gult i.
 
Jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Vi har en varm beige fondvägg i matsalen och skall nu måla trägolv och väggar vita i kök och matsal (behålla fondväggen). Vilken färg passar bäst till golv repsektive väggar? Är Mio Mandel ett alternativ eller är det grått i den?

Min sambo har köpt hem en megastor burk (billig från Bauhaus) med vanlig vit tak och vägg färg, står inget färnummer på , vilken vit har den tro?! Vågar jag måla med den?
 
Mio Mandel eller som den numera heter NS Mandel är samma som NCS S0502-Y. Vad gäller din takfärg du har, måla upp den och se hur den ser ut. Vet inte vilken vit kulör den är ställd i. Förmodligen är den ställd i S0300-N.
 
Jag undrar vad det är för vit nyans på standardlister (färdigmålade)? De är vita och går lite mot gult, tycker jag.

Vi ska måla vitt bakom elementen på den nyinredda övervåningen snart och då vill jag inte att listerna ska upplevas som GULA mot den färgen. Hur har det gått för er som målar hela rummen - ser det VITT ut jämfört med listerna, eller vad har ni för lister i de rummen?
 
Fabriksmålade lister och foder är oftast målade med NCS S0502-Y.
 
Jens_H skrev:
Mio Mandel eller som den numera heter NS Mandel är samma som NCS S0502-Y. Vad gäller din takfärg du har, måla upp den och se hur den ser ut. Vet inte vilken vit kulör den är ställd i. Förmodligen är den ställd i S0300-N.

Vad är det för skillnad på den och på S0500-N som du tipsade om i den andra tråden?
 
S 0500-N är den neutrala gråskalan
S 0300-N är den neutrala gråskalan
S 0502-Y är den gula gråskalan

S = Second editon (år 2004)
05 = 5% från svart
00= 0 i kulörstyrka
N = Neutral

Det här var en liten och kort lektion i NCS-systemets uppbyggnad. Om ni alla önskar kan jag starta en ny tråd med lite mer utförligare exempel på hur det fungerar....
 
Lite trög men, så S 0500-N och S 0300-N drar åt grått, är det det du menar?!

Jag har en beige fondvägg så då passar nog inte dessa vita så bra...
 
Ja, dom är vita men drar ytterst lite åt grått. Blir nog finare med S 0502-Y i ditt fall skulle jag tro.
 
Finns även gamla hederliga 0502-Y istället för S0502-Y... Det är den riktiga Stockholmsvita/Carlssonvita och är lite mindre gul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.