Har lagt upp lite bilder i min blogg på hur det ser ut just nu på vår ovanvåning, smv Kalmar. Vi har lejt bort hela jobbet så vi sitter med kaffekoppen i handen och observerar ;-)
Funkade tyvärr inte att bygga själva med jobb och två småttingar hemma...
www.pysslartagen.blogspot.com
 
Funderar på att sprut isolera min övervåning, en Smv Kalmar. Någon som har gjort det och har nå ca priser på vad ni betalat? Fick ett pris på 21 från en isoleringsfirma här i trakten (sundsvall). Tyckte det kändes lite väl mycket då det gällde snetak och taket.

mvh//Robert
 
N&M

N&M skrev:
Har lagt upp lite bilder i min blogg på hur det ser ut just nu på vår ovanvåning, smv Kalmar. Vi har lejt bort hela jobbet så vi sitter med kaffekoppen i handen och observerar ;-)
Funkade tyvärr inte att bygga själva med jobb och två småttingar hemma...
www.pysslartagen.blogspot.com
Skulle gärna leja bort vår övervåning men vår ekonomi tillåter tyvärr inte det. Så istället ska vi försöka ta bit för bit. Blev mycket inspirerad av era bilder. Hur ser er planlösning ut? Har du någon ritning man kan få se på? :) Har ni 38 eller 45 graders lutningen?

Vi ska bygga en Kalmar till våren. Nu håller vi mest på att drömma oss bort och ritar om och om igen på en planlösning till övervåningen. Tyvärr har vi aldrig ens satt vår fot i en Kalmar så vi vet inte ens hur det kommer att bli och minst av allt har vi sett någon övervåning. Det blir en överraskning med andra ord.

Var inne och kikade på din blogg och insåg att vi troligen inte bor så långt ifrån varandra. Vi bor i Å-berga. Tjingeling
 
Jag betalade 12000:- för sprutisolera hela övervåningen. Har 26 cm i väggarna och 40 cm i taket.

Har Västervik.
 
N&M skrev:
Har lagt upp lite bilder i min blogg på hur det ser ut just nu på vår ovanvåning, smv Kalmar. Vi har lejt bort hela jobbet så vi sitter med kaffekoppen i handen och observerar ;-)
Funkade tyvärr inte att bygga själva med jobb och två småttingar hemma...
www.pysslartagen.blogspot.com
Tjena Grannar,
Det är naturligtvis fusk att leja bort arbetet :)
 
Jag har allt ni berättar om framför mej :). Hade tänkt att planera nu under vintern för att börja lite smått i vår. Mitt hus har ett par år på nacken. Byggt 2003 men inte påbörjat övervåningen än. Stora Katthult tror jag huset heter. Vi flyttade in i år. Har haft lite att göra på huset ändå... Jag har lite frågor:

1. Hur mycket luftspalt valde ni. (mätt vid reglarna, då masoniten hänger).

2. Isoleringstjocklek. Jag har nog tänkt 195 som sitter där -luftspalt, +ca195 och 45 på tvären ända ut i takfot. och dra takplattorna (eller gips eller vad det nu blir i taket) direkt i 45orna (cc30 eller 60)?. Elen kommer också att gå där.

3. Om man väljer att skapa luftspalten med ett lager masonit som jag förstått att många gör. Vad blir egentligen skillnaden mot att strunta i den helt då? Jag hade trott att luftspalten är till för isoleringen att lufta + att inte få totalt stillastående luft i hela taket.:confused: Är det nån som testat "kartongmodellen med stag" som man häftar upp? Den verkar riktigt smidig.

4. Var tredje regel/takstol är dubbel. Hur gjorde ni där? En liten glipa mellan dem finns men inget det gär att stoppa nån mängd isolering i. Det borde ju bli en rejäl köldbrygga där:(.

5. Än en gång... De horisontella reglarna mellan takstolarna. Kan man bara plocka bort dessa? Såg på några tidigare bilder i denna tråd att de satt kvar. Mister man inte luftspalten helt då, eller sitter de inte direkt mot masoniten för er? Jag har bara en liten glipa mot takstolen i mitten ligger masoniten mot dem.

Sen är det väl bara att börja om man ska vara klar till jul...:D ... 2010.
 
Vi körde enligt smålansvillans beskrivning. Om man har ett hus med 38gr takvinkel så är ovanvåningen väldigt liten ändå.
Luftspalten är till för att ev inkommande vatten ska kunna rinna undan. Det är också anledningen till att man (enl smvs beskrivning) inte ska isolera hela vägen ner till den horisontella regeln.
Om du ska isolera hela vägen ner till takfoten bör du nog ta bort den horisontella regeln. Om det är möjligt vet jag inte.
Vi petade in litet drevisolering mellan de dubbla reglarna där det gick ...
mvh fia
 
Sylar skrev:
Jag har allt ni berättar om framför mej :). Hade tänkt att planera nu under vintern för att börja lite smått i vår. Mitt hus har ett par år på nacken. Byggt 2003 men inte påbörjat övervåningen än. Stora Katthult tror jag huset heter. Vi flyttade in i år. Har haft lite att göra på huset ändå... Jag har lite frågor:

1. Hur mycket luftspalt valde ni. (mätt vid reglarna, då masoniten hänger).

2. Isoleringstjocklek. Jag har nog tänkt 195 som sitter där -luftspalt, +ca195 och 45 på tvären ända ut i takfot. och dra takplattorna (eller gips eller vad det nu blir i taket) direkt i 45orna (cc30 eller 60)?. Elen kommer också att gå där.

3. Om man väljer att skapa luftspalten med ett lager masonit som jag förstått att många gör. Vad blir egentligen skillnaden mot att strunta i den helt då? Jag hade trott att luftspalten är till för isoleringen att lufta + att inte få totalt stillastående luft i hela taket.:confused: Är det nån som testat "kartongmodellen med stag" som man häftar upp? Den verkar riktigt smidig.

4. Var tredje regel/takstol är dubbel. Hur gjorde ni där? En liten glipa mellan dem finns men inget det gär att stoppa nån mängd isolering i. Det borde ju bli en rejäl köldbrygga där:(.

5. Än en gång... De horisontella reglarna mellan takstolarna. Kan man bara plocka bort dessa? Såg på några tidigare bilder i denna tråd att de satt kvar. Mister man inte luftspalten helt då, eller sitter de inte direkt mot masoniten för er? Jag har bara en liten glipa mot takstolen i mitten ligger masoniten mot dem.

Sen är det väl bara att börja om man ska vara klar till jul...:D ... 2010.
1. 22mm vanlig distansbräda.
2. 240 mm i väg och 270mm i tak tänker förmodligen öka på taket.
3. Ej provat kartong, har "riktig" luftspalt.
4. Ej åtgärdat än men kommer att dra i byggskum som isolerar bra.
5. Beror på hustillverkar som jag fattat de..
 
Har problem hur jag ska få till det med 90 dörrar in till toaletten och rummet som blir på en gavel. Jag har 38 graders Västervik. Har röret för braskaminen som kommer upp mitt i golvet på den sidan oxå....

Hur har ni löst det?

Tacksam för hjälp/tips
 
Vi har två meter höga åttiodörrar.
/F
 
Är det någon som har ritning på hur ni har dragit elen?
 
ja,Är det någon som har ritning på hur ni har dragit elen i Nybro villan
 
jag har pratat med en byggfirma att inreda övervåningen villa Nybro. ink materialen och tak fönster (exk golv och el arbete) badrummet ej kakel o kliniks.
jag har fått offert fr firma 240´ sek (- 100´ rot avdrag)
vad tror ni är den bra pris eller mm?
 
Max_se skrev:
jag har pratat med en byggfirma att inreda övervåningen villa Nybro. ink materialen och tak fönster (exk golv och el arbete) badrummet ej kakel o kliniks.
jag har fått offert fr firma 240´ sek (- 100´ rot avdrag)
vad tror ni är den bra pris eller mm?
Hoppas verkligen att det går att få billigare.....men det kanske är så pass dyrt. Vi planerar också att inreda övervåninge på vårt Nybro snart. Men om det ska vara så dyrt så får vi nog spara ett bra tag först. Ska du ha badrum, el o golv får du ju lägga på cirka 150´ til. Alltså är vi uppe i 500´ innan rotavdraget. Det låter dyrt för mig men vi har o andra sidan inte beegärt några offerter än.
 
jag har räknat el materealerna ca 5000. Och jag har fått offert på VVS ca 50000 sek ink allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.