EXK, kände lite på en 5G2.5 idag, trodde först det var en 5G1.5, den var så pass mycket nättare och dessutom formbar som en EKRK eller EKLK, verkar lovande.
 
Vad är prisskillnaden?
 
Rikard Ågren skrev:
Vad är prisskillnaden?

Mycket billigare än kulo dock lite men inte mycket dyrare än EKK känns som den kommer bli ganska poppis om ett tag ungefär som N1XV blivit nu.
 
Rikard Ågren skrev:
Vad är prisskillnaden?
EXK Light c:a 8% dyrare än EKK Light
EKRK c:a 50% dyrare än EXK Light
 
Visst kan man väl dra in EKRK i rör, bara man skalar den delen som ligger i röret. Eller har jag fel? Det går ju bättre sen dom började med biledare.
 
inst.-mäst. skrev:
Visst kan man väl dra in EKRK i rör, bara man skalar den delen som ligger i röret. Eller har jag fel? Det går ju bättre sen dom började med biledare.
Håller inte riktigt med där, hur ska du kunna skala den, det finns en biledare också ju.. Men om du klipper den i den änden och bara drar genom EKn kan det kanske bli godkänt men man ska ju normalt jorda biledaren i bägge ändar.
 
Kan någon förklara varför man inte får dra EKRK i rör? Genom en vägg är det tillåtet, kanske tom rekommenderat. Är det en kvarleva sedan den falsade stålmantlade kulon?

Numera är EKRK och EKLK mycket lika i uppbyggnad.

Protte
 
Slugge skrev:
Håller inte riktigt med där, hur ska du kunna skala den, det finns en biledare också ju.. Men om du klipper den i den änden och bara drar genom EKn kan det kanske bli godkänt men man ska ju normalt jorda biledaren i bägge ändar.
Är ju bara till att inte klippa biledaren och låta den ligga fritt i röret, alternativt trycka på en slang..

Personligen har jag under hela 'uppväxten' fått höra att det har med värmeutveckling att göra, att det ska vara därför man max får ha 50cm oskalad EKRK i rör.
 
Och du Danne menar att det är godkänt med oisolerade ledare innuti rör, men visst en kortare sträcka som en halvmeter är ingen sträcka.
Din förklaring med värmeutveckling tror jag inte mycket på.. Skalar man en EKRK så försvinner RK och kvarstår EK som är godkänt att förlägga i rör.
 
Redigerat:
Det är inte så att EKRK inte får läggas i rör, utan att den inte får läggast dolt.

Skalar man av manteln och drar vidare EKn är det inga problem. Biledaren kan man lämpligen klippa och ansluta till PE i andra änden.
 
Slugge skrev:
Och du Danne menar att det är godkänt med oisolerade ledare innuti rör, men visst en kortare sträcka som en halvmeter är ingen sträcka.
Din förklaring med värmeutveckling tror jag inte mycket på.. Skalar man en EKRK så försvinner RK och kvarstår EK som är godkänt att förlägga i rör.
Skyddsledare ja, ansluten till jord.

EKRK - lite morgontrött eller? Jag säger ju att OSKALAD max 50cm ;)
Skalar man den så är det inga problem.
 
Danne031 skrev:
ag säger ju att OSKALAD max 50cm ;)
Skalar man den så är det inga problem.
Gäller 50 cm även EKRK i kabelkanal?
 
Någon gräns på 50cm är nog svår att hävda, samma med att det skulle ha att göra med värmeutveckling.

När det tidigare fanns detaljerade förskrifter för kuhloledning gällde max 200mm och att plåtmanteln ej fick tränga in i kopplingsutrymmet. Senare utveckling till EKRK har väl i normblad odyl sedan fått lida av detta arv, så att tillverkare anger öppen förläggning trots att den numera är en EKLK utan yttermantel.

Den är väl på utgående ändå och nu kan kanske EXK eller EXQ komma till pass.(EXQ är perfekt för limning.)

Brukar väl inte vara så kul att försöka dra i EKRK eller EKLK i rör om det inte är en kort anpassad övergång mellan infällt och utanpåliggande. En dosa vid övergång är väl ofta lämpligt.

En tanke i paragrafrytterierna som brukar dyka upp är:
Hur blir det med en uppskalad kabel med oisolerad biledare indragen i rör?

Själv tycker jag sunt förnuft måste råda men...
 
Rikard Ågren skrev:
Gäller 50 cm även EKRK i kabelkanal?
Är den dold i en kabelkanal? Kanalen är öppningsbar.

Protte
 
GK100 skrev:
(EXQ är perfekt för limning.)
egentligen är kommentarer överflödiga men usch och tvi och fyyyy för att limma starkströmskabel för fasiken :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.