Räddar du saker från övergivna hus?

  • Om det ser föfallet ut, så tar jag det jag kan rädda.

    4 Röster 11,1%
  • Jag tar reda på vem som äger huset och frågar först.

    25 Röster 69,4%
  • Går aldirg in i förfallna hus, tänk om de rasar!

    7 Röster 19,4%
  • Antal röster
    36
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Vad tycker du om att rädda saker från till synes övergivna hus (utan att fråga ägaren)?
 
Redigerat:
Har nog hänt att någon liten pryl slunkit med från övergivna hus.
 
Absolut inte. Innan vi påbörjade vår renovering kunde nog vårt hus kategoriseras som "till synes övergivet". Tack och lov har vi inte fått något sönderslaget, men det beror nog på att byn ligger rätt avsides. Nej, absolut inte. Det enda jag har tagit är fotografier.

edit: Inser nu att det kan tolkas lite annorlunda än vad jag menar. Jag plåtar alltså. ;)
 
Redigerat:
Nej, jag skulle aldrig ta något utan lov. Däremot har jag hittat löst liggande saker i gamla övergivna hus i samband med försäljningar av skogsfastigheter och då har det varit enkelt att fråga säljarna. Ser huset ut att vara i någorlunda anständigt skick väntar jag hellre tills fastigheten har fått en ny ägare. Det är lite "småfult" att plocka saker från ett renoverbart objekt före försäljning, tycker jag, även om man har tillstånd.
 
Redigerat:
Vårt hus stod tom i några år och var mycket förfallet, innan jag ärvde det. Alla möbler var borta, allt i lådor och skåp hade hällts ut på golvet.

Det var STÖLD, inte att rädda grejor! Vi hade gärna själva avgjort vad vi ville ha kvar.
 
Stöld!

Ett S...ans tilltag!

Jag har ett par småbyggnader i ytterkanten bla en från 1810 någonstans..som inta varit i bruk sedan mitten på -70

Bara för det så tar sig folk frihet att "plocka" ner ytterdörren och sen..ja fy fan..
 
EB skrev:
Vårt hus stod tom i några år och var mycket förfallet, innan jag ärvde det. Alla möbler var borta, allt i lådor och skåp hade hällts ut på golvet.

Det var STÖLD, inte att rädda grejor! Vi hade gärna själva avgjort vad vi ville ha kvar.
Så är det, Skrot, skräp och förfallet i någons ögon. Guldkorn och vilande projekt i någon annans...
 
nej jag skulle heller aldrig ta något eller ens gå in i tomma hus utan ägarens tillåtelse...men titta i fönstren och ta kort det gör jag! inspiration kan man aldrig få för mycket av...fruktansvärt att folk gör så...det ät ju verkligen ren stöld och vandalism!
 
Big no no.

Huset kanske är helt nysålt och de nya ägarna bara väntar på att få sätta igång. Tjuveri...
 
Självklart snor jag åt mig varenda pinal jag kommer över. En kakelugn här, en vedspis där och några fönster och dörrar där. Helst tar jag med mig lastbil med kran och tar rubbet. Det ser ju ändå så öde ut och det är väl bara bra att det kommer till användning.
Se, så har jag fixat mig ett eget gratishus på någon annans bekostnad....

Nä, självklart inte. Men jag stoppar gärna en lapp i dörrspringan och ber eventuell ägare att höra av sig om de är intresserade av affär på objektet.

Jag tjuvtankar ju inte bilen och stjäl min mat så varför stjäla till mitt boende?
 
Det behöver inte vara särskilt gamla hus för att folk skall sno åt sig heller. Fördjävligt...
 
Denna upphetsade omröstning föranleddes av en diskussion i denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/104522-kulo-bra-eller.html

Själv har jag aldrig tagit något i ett ödehus, men skulle jag hitta något användbart i ett hus som var i det skick som beskrivs i tråden skulle jag göra det utan tvekan göra det. Sannolikheten att ägaren skulle sätta värde på det är lika med noll anser jag. Det kanske inte ens finns någon ägare. Och i så fall har denna haft tillräckligt med tid på sig att göra något innan huset förvandlades till humus.
 
I ett fall jag själv stått nära så har en utdragen skiljsmässa gjort att ett hus stått tomt cca 10 år och nu när legala aspekterna är klara, men de inblandade kanske inte känner sig klara, och det börjar bli dags att ta hand om huset så är det plundrat. "att ägaren skulle sätta värde på det är lika med noll anser jag" - säger du "Sommartorparn" och jag måste säga att du har helt fel. I detta fall är det just värderingen av huset som gav upphov till dispyten i samband med tidiga 90-talets fastighetskrasch-sjukdomar mm drog visserligen ut på ärendet men ägaren är bedrövad av detta. Fördjävligt. Sannolikhetsargumentet är bara för att döva samvetet och motivera stöld.
 
Sommartorparn skrev:
Det kanske inte ens finns någon ägare.
Det finns väl inga hus som saknar ägare? Hur skulle det gått till, menar du?
 
Det är väl inte helt jättevanligt men visst finns det hus som saknar ägare. Herrelösa fastigheter tror jag att det heter. Kan uppstå efter diverse konstiga turer kring konkurser och dödsbon t.ex

Men självklart tar man inte något utan att fråga om lov först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.