Räddar du saker från övergivna hus?

  • Om det ser föfallet ut, så tar jag det jag kan rädda.

    4 Röster 11,1%
  • Jag tar reda på vem som äger huset och frågar först.

    25 Röster 69,4%
  • Går aldirg in i förfallna hus, tänk om de rasar!

    7 Röster 19,4%
  • Antal röster
    36
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Ett hus vars mark gränsar till vårt är faktiskt i princip ägarlöst! gården köptes upp av en stor gård i närheten och de äger marken...men i avtalet skrevs in att syskonparet som bodde i huset skulle få ha kvar det till 2011... vet inte varför just det årtalet men jag tror att avtalet skrevs på 50 år. Båda syskonen är döda sedan flera år och de flyttade därifrån till äldreboende redan för kanske 20 år sedan...

Huset har sedan dess stått tomt (det ligger som tur är väldigt avsides så vet man inte att det finns hittar man det knappt) och fått vara ifred, tills för ett par år sedan då någon slog sönder köksdörren och snodde vedspisen men inget annat. Huset är fullt möblerat och inrett...till och med jackan, skorna och kepsen som brodern hade hänger på en krok i hallen. Jag har aldrig varit inne eftersom huset är stängt och låst men jag har många gånger tittat in. Det finns så mycket fint bevarat därinne som ingen äger faktiskt...inventarierna är ju syskonens men de är döda och hade inga släktingar...ägaren till marken får inte tillgång till huset förrän 2011 och ändå är ju inte möblerna hans... Vet inte vad som kommer att hända. Huset har ju stått tomt länge och har inte indraget vatten. Han som äger marken har köpt flera gårdar runt om oss för runt 50 år sedan och hyr ut dem till människor som har svårt att få hyra nån annanstans och inte heller bryr sig om toppskick...så slipper han renovera! Men detta huset är nog även i hans ögon obeboligt och jag är rädd att det kommer att rivas. Förhoppningsvis bryr han sig inte ens om den kostnaden utan låter det stå...säljer det gör han aldrig för han vill ju ha marken!
 
Jag känner igen problemet från min andra hobby som är renoveringar av gamla bilar. En del människor tar vad de behöver från fordon som de tycker är övergivna, men faktum är att de har en ägare någonstans och finns alla grajor kvar så kanske ngn vill ta sig an fordonet som ett renoveringsobjekt. Det man inte rår om ska man ge fasen i!
 
Vad finns i ett övergivet hus som jag vill ha?

Jag är ingen antikrundanromantiker som gillar fallfärdiga möbler eller prylar bara för att de är gamla, bättre med en ny stol med fyra ben än en gammal med tre, den nya kan man ju i allafall sitta på. Att bara släpa in en massa gammal bråte fyller bara förråden och huset.
 
Sommartorparn skrev:
Denna upphetsade omröstning föranleddes av en diskussion i denna tråden:
[länk]

Själv har jag aldrig tagit något i ett ödehus, men skulle jag hitta något användbart i ett hus som var i det skick som beskrivs i tråden skulle jag göra det utan tvekan göra det. Sannolikheten att ägaren skulle sätta värde på det är lika med noll anser jag. Det kanske inte ens finns någon ägare. Och i så fall har denna haft tillräckligt med tid på sig att göra något innan huset förvandlades till humus.
iallafall någon som förstår situationen, jag blev irriterad över att så många bara har en åsikt utan att tänka efter, jag skulle inte ta något i hus som uppenbarligen inte är förfallna, som jag har sagt innan så är det stöld, men det finns liksom oskrivna gränser på vad som räknas som stöld!
de flesta exempel ni tar upp i tråden, där folk blandannat bryter upp en låst dörr och snor saker från ett komplett, intakt hus, ja det är stöld det!
Jag blev irriterad över jargongen här så jag åkte 6 mil och fotade stället häromdagen, så ni får se vad det egentligen var för något som trådstartaren blev så upprörd över.
och jag tog reda på hur det ligger till med ägarförhållanden, och enligt en arbetskamrat som bor i närheten så har huset stått tomt sålänge han minns, över 40 år, bytt ägare några gånger och fått ett vite utfärdat, att det ska rivas, sen bytte det ägare igen och nuvarande ägare monterade ner alla kakelugnar för 10 år sen och sen har inget mer hänt. han bor tydligen i göteborg och skiter i detta. kommunen kommer troligtvis riva huset då grannar klagat att barn kan skadas om det rasar.
jag känner ingen som helst skam över att jag skruvade ner ett dussintals porslinsdosor, några bakelitbrytare, 4 isolator-krokar, en elmätare och ett par lamphållare.
det fanns mängder som inte gick att rädda då det redan var sönderslaget, så om jag inte hade plockat mer detta så hade det antingen blivit sönderslaget av ungdomar eller av att huset rivs eller faller till marken, jag kan knappast tänka mig att någon skulle plöja ner miljoner på att få detta huset beboeligt, om det ens går då allt virke har vart genomblött i över 10 år.
 
  • DSC00226.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00227.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00229.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fler bilder
 
  • DSC00230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00234.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du. På våra ägor står bland annat ett par väldigt speciella skogskojor, typiska för trakten, som tyvärr är väldigt förfallna. Kliver man in i en av dem ser man, det första man gör när man kliver in, ett gammalt hussvampsangrepp. Det finns nog en och annan som tänker: "förfallet" när de ser det. Samma sak med ett par lador som står mitt ute i skogen.

Min mans föräldrar, som har ägt stället tidigare, äger sammanlagt fyra hemman och en mängd hus. På vårt hemman står en bagarstuga, ett boningshus, en stor lagård som håller på att rasa ihop om vi inte gör något åt den, en stor loge, några förråd, härbren, flera lador, fähusbodar, och två sportstugor (en stor och en liten). Vi måste börja i någon ände. Så de där "uppenbart förfallna" skogskojorna är något som vi av nödtvung har prioriterat bort, tills vidare, men det innebär inte att det är fritt fram att gå dit och plocka på sig den emaljerade lilla vedspisen till exempel. Det är ju sådant jag vill ta hand om, när det finns tid att ägna sig åt det när vi inte renoverar boningshuset, akutåtgärdar ladugård och härbren, lägger tak på de närmast belägna ladorna och lagar fasaden på bagarstugan! Och jag skulle solklart klassa det som stöld, trots att de står insprängda mitt ute i ingenstans på en ströäng och ser lika illa ut, om inte värre, som dina bilder. Det vore väldigt trevligt om man i alla fall förhörde sig om ägarförhållandena innan man började plocka på sig ur det "uppenbarligen övergivna" stället.

Så som svar på Sommartorparn: Och i så fall har denna haft tillräckligt med tid på sig att göra något innan huset förvandlades till humus.

Det har inte vi haft. Vi har inte varit ägare särskilt länge och dessa kojor var förfallna redan när mina svärföräldrar tog över. Och som sagt, vi måste prioritera. Det innebär dock inte att vi aldrig kommer att ta hand om det vi äger. Och det är fortfarande vårt och det är fortfarande stöld att ta därifrån.

Så, electrocuted, du kan tycka att det är en hur irriterande jargong som helst, men faktum är ju att det där som du tolkar som övergivet inte nödvändigtvis behöver vara det. Och att det faktiskt finns människor som vill ta reda på det som folk de facto stjäl ur deras ägor.
 
Och eftersom omröstningen är stängd stänger jag tråden också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.