Mikael_L skrev:
Javisst, nästan helt självklart trivialt...
Däremot kan man då undra hur vissa är funtade som till för endast några månader sen fortfarande var övertygade om att köpa en bostad var vägen till rikedom ... :rolleyes:
Och vilka var då det?
 
A
-MH- skrev:
Och vilka var då det?
Det finns nog några stycken, jag vet inte exakt vilka. I min bekantskapskrets finns det dem som sålt ombildad hyresrätt och som även hade kvar permanentsommarstugan efter ha köpt större villa och som sålde den för inte så länge sedan. Gratispengar rätt ner i fickan för dem. De var med i ombildningen av hyresrätten och hade kvar permanentsommarstugan i rent speklationssyfte, och det gick vägen.

Det finns nog det dem som för några månader tänkte likadant som mina bekanta gjorde, fast tyvärr lite för sent verkar det som.
 
Redigerat av moderator:
-MH- skrev:
Och vilka var då det?
Det är nog svårt att ta specifika namn...:)

Men de som köpte för 3-5 år sen ligger nog plus fortfarande. De som köpte i somras ligger inte plus och är nog liiiite besvikna över detta faktum.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Och vilka var då det?
OK, kanske tog i med utfästelsen "för endast några månader sen" ...
Men för ungefär ett år sedan hörde jag fortfarande sådant resonemang i min närhet då och då, även om det också fanns många som hade börjat spekulera i prisnedgång.
 
-MH- skrev:
Och vilka var då det?
Mina kollegor. :rolleyes:
 
En bra fråga får många svar? :)

Faktum är att de som köpt i fjorl fortfarande ligger plus (i snitt alltså).
 
A
-MH- skrev:
Faktum är att de som köpt i fjorl fortfarande ligger plus (i snitt alltså).
Ja, för de som suttit och väntat i flera år på att priserna ska sjunka för att ge sig in i fastighetskarusellen ska det ner bra mycket till innan de kan börja snacka om köpläge.
 
Japp, men den som väntar på något gott.. ;)

OCH, nu är det väl lika bra att erkänna.. Jag har betalat mina huslån. Nu är det sagt.

Köper jag en fastighet till här i livet så skall den:

1. Vara snorbillig
2. Armoteras fort som attan

Det anses tydligen lite korkat att vara något över 50 och skuldfri, men jag tycker inte att det är smart att betala sitt hus två gånger i form av räntor, och sedan fortfarande inte äga det när man uppnått pensionsåldern utan istället fortsätta att betala 30 000 i kvartalet på sin ålders höst.

OK Hoppa på mej!
 
mycke_nu skrev:
Jag har betalat mina huslån. Nu är det sagt.
Ja, köpte man på 70-talet så har man inte kunnat misslyckas. Inflatíon tror jag det kallas. :)

Hur lång tid tog det?
 
Jag hoppar inte på dig mycke_nu. Mitt mål är precis detsamma och jag har 12 år på mig och det ska jag klara.

Oavsett om det är bäst att amortera eller inte så har jag valt den strategin att amortera minst dubbelt upp mot min månatliga räntekostnad vilket känns gött. Då kan huspriserna sticka åt vilket håll de vill och det spelar inte någon roll för ingen utom familjen kan påverka min situation avseende boendet.
 
-MH- skrev:
En bra fråga får många svar? :)

Faktum är att de som köpt i fjorl fortfarande ligger plus (i snitt alltså).
Hus:

Stormalmö - 9%
Storstockholm -8%
Storgöteborg -5%

Riket -5%

Jmf med samma period i fjol.

Och priserna har inte ens börjat gå ned på allvar för hus, såsom bostadsrätterna i sthlm innerstad.

Lycka till allihop med jobben och amorteringarna.
 
SCB skrev för några dagar sedan:

"Efter sommaren har priserna på den svenska småhusmarknaden börjat vända neråt. Mellan de senaste månaderna har priserna sjunkit med cirka 1 procent på riksnivå. En jämförelse mellan de senaste tremånadersperioderna (augusti-oktober med maj-juli) visar på oförändrade priser. På årsbasis däremot kan vi fortfarande notera en prisuppgång på cirka 2 procent på riksnivå."

Men vad vet väl SCB om statistik. Jag är säker på att din källa - vilken den nu är - är mer trovärdig. :)
 
-MH- skrev:
Ja, köpte man på 70-talet så har man inte kunnat misslyckas. Inflatíon tror jag det kallas. :)

Hur lång tid tog det?
Inte speciellt många år när jag väl köpt, men då hade jag sparat sedan 80-talet medan jag bodde i förhyrda bostäder på olika håll i Sverige och utlandet.

Hade jag varit ändå smartare skulle jag naturligtvis köpt och sålt mina bostäder under resans gång och samtidigt armoterat aggressivt, men det är inte alltid så lätt att optimera livet innan man har tillgång till facit.
 
A
-MH- skrev:
SCB skrev för några dagar sedan:

"Efter sommaren har priserna på den svenska småhusmarknaden börjat vända neråt. Mellan de senaste månaderna har priserna sjunkit med cirka 1 procent på riksnivå. En jämförelse mellan de senaste tremånadersperioderna (augusti-oktober med maj-juli) visar på oförändrade priser. På årsbasis däremot kan vi fortfarande notera en prisuppgång på cirka 2 procent på riksnivå."

Men vad vet väl SCB om statistik. Jag är säker på att din källa - vilken den nu är - är mer trovärdig. :)
SCB:s statistik kommer väl från registrerade lagfarter så det är väl flera månader gammal data det grundar sig på, eller?

Så du kanske skulle skrivit "Faktum är att de som köpt i fjorl fortfarande låg plus för några månader sedan (i snitt alltså)" :)
 
Redigerat av moderator:
Jag tycker det är sympatiskt att de som bor i hyresrätt får vara vinnare - för en gångs skull.

Om de inte alltid varit det.

Tittade på faktiska inkomster, räntor och bostadspriser på några fall jag känner till sedan 60-talet. Tittar man på de siffrorna så kostade ett nytt hus ungefär lika många årslöner nu som då.

Inflationen är förblindande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.