Farzan skrev:
Nu har pressmeddelandet kommit på Mäklarstatistik: [länk]

Där kom villasnittpriserna i oktober också:
Riket 1 744 000 kronor
Kan jämföras med Mars 2006 då snittpriset låg på 1 635 000.
 
Deven skrev:
Inte alls, det vara bara en korrigering av bostadsbubblan från slutet av 80- och början av 90-talet. Efter 1999 har bostadspriserna kraftigt avvikit ifrån KPI. [länk]
Att priserna på en enskild vara avviker från KPI behöver ju dock inte betyda att den varan är över- eller undervärderad, bara att dess värdering har förändrats i förhållande till marknaden i stort.

imported_Anders_S skrev:
Kan jämföras med Mars 2006 då snittpriset låg på 1 635 000.
En ökning med 6,67% med andra ord.
 
BobbyEwing skrev:
En ökning med 6,67% med andra ord.
Ja, och frågan är hur mycket mer priserna kommer justeras. Några har jag hört säga 20-30% ner. Om det sker, blir det väldigt billigt att bo inom den närmsta framtiden vill jag påstå. Med tanke på att räntorna är på väg ner, ganska rejält, har jag svårt att se "det stora raset".
 
Som jag redan tjatat om baseras framtida begagnatpriser på hur dyrt det blir att på den tiden bygga nytt. Hittills har vi inte sett mycket av prispress pågrund av internationell konkurrens och sänkta bygglöner. ALLTSÅ har vi ända sedan 1940-talet sett stadigt ökande begagnatpriser.

Men dessutom får du räkna in förändringar i vilken TYP av bostäder som efterfrågas. Dagens typiska familjevilla måste inte nödvändigtvis bli lika typiskt efterfrågad bland framtidens hushåll. Och på lite kortare sikt tenderar köpare i sämre tider att efterfråga mindre och billigare bostäder. ALLTSÅ måste (det eventuella) raset inte drabba alla typer av begagnade bostäder lika hårt.
 
Redigerat:
Borg konstaterar idag att vi har en mycket kraftig ökning av varsel i Sverige som i antal inte har setts sedan 1990-talskrisen. Han räknar med att arbetslösheten stiger till 7,0 procent, alternativt 7,8 procent, 2009 för att därefter ytterligare öka till 7,7, alternativt 9,2 procent, 2010.

Huga
 
Arbetslöshet är givetvis ett mycket större hot mot fastighetspriserna än höga räntor. Om fler saknar arbete får de inte låna = färre kunder. Troligtvis fler som tvingas sälja sina hus om de blir arbetslösa en längre tid = större utbud.
Detta kommer garanterat drabba fastighetspriserna hårt.
 
WeeBe skrev:
Arbetslöshet är givetvis ett mycket större hot mot fastighetspriserna än höga räntor. Om fler saknar arbete får de inte låna = färre kunder. Troligtvis fler som tvingas sälja sina hus om de blir arbetslösa en längre tid = större utbud.
Detta kommer garanterat drabba fastighetspriserna hårt.

Det börjar minst sagt se lite väl besvärligt ut nu och tyvärr är det nog bara början vi ser. Idag varslade Sandvik 1500 personer varav 900 i Sandviken och 140 i Hallstahammar.
900 personer i Sandviken, gissa om det slår hårt i en kommun med 36 804 invånare ( Källa www.sandviken.se ).
Priserna på villor stiger definitivt inte i Sandviken efter ett sådant besked. Hur många underleverantörer får inte varsla som följd av detta?

Enligt en undersökning Volvo gjort i Umeå (http://xelar.net/Texter/Media om samarbete med Polen.htm) så betyder ett Volvojobb i snitt 4 andra arbeten.
Jag kan väl helt ovetenskapligt anta att det inte är helt olikt andra delar av industrin och ta då de senaste veckornas varsel x 4 så är det väldigt illa. Effekten sprider sig genom alla yrkeskategorier vad det lider. Med tanke på hur fort raset på arbetsmarknaden nu sker så är det riktigt illa.

Det är enormt mycket jobbigare att på en A-kasseinkomst betala 3 % i ränta på 2.5 miljoner än att med tidigare lön som krävts för ett sånt lån klara av 6-7 %.

Att i den situation vi befinner oss nu tro på den magiska och heliga prisökningsteorin är befängt. Nu talar jag inte om 30-årsperspektivet som alltid ger en uppgång utan de kanske kommande 5-6 åren.
 
Det är en tung dag i hela Gävleborg. Det är många som pendlar till Sandviken från Gävle, Hofors, Ockelbo, Älvkarleby etc som inte i sig är några stora blomstrande kommuner någon av dem, kanske med undantag av Gävle. Jag börjar mer och mer tro på att vi skall gå igenom den värsta ekonomiska depressionen någonsin, värre än 1930-talet, för att klara av de strukturomvandlingar som världen behöver.

Men, för de som såg uppdrag granskning i går kväll råder det inga tvivel om att välvårdade småhus kommer att vara eftertraktade i sinom tid. Kackerlackor, mögel och så slitna hus att de borde ha rivits för länge sedan, samtidigt som vårt nybyggande rasar, bådar för att priserna kanske kan hålla emot. Man offrar rätt mycket annat för att slippa bo i en sådan miljö som de visade upp igår.
 
Befängt, idiotisk, blind.

Man kan bli kallad för en hel del om man inte rakt av köper de domedagsprofetior som skriks ut i media.

Men några mer specifika spådomar är det få som vågar sig på, utan det är följa kris-John som gäller. Den som spår värst framtid vinner, liksom.
 
Måste ju säga att jag instämmer med -MH-.
Ibland undrar jag om det är mest "korrekt" att instämma i domedagskören. Kanske är "lugnast" så, så att man inte får höra att man är naiv eller alltför positiv. Och det är ju inte bra, tydligen...
 
MH:

Att inte inse att det barkar åt fel håll i dagsläget är att vara blind. Självklart måste väl media rapportera nedgångar med?

De senaste åren har det väl minst sagt varit en mediabevakning utan dess like på hur bra det har varit att köpa hus och lägenheter. Ena artikeln efter den andra om hur många miljoner en bostad har stigit i värde. Likaså att arbetsmarknaden varit överhettad.

Menar du på fullt allvar att när kurvorna pekar nedåt ska media vara tyst för att bibehålla Kalle-Ankavärden i bostäderna? Jag har full förståelse om man sitter med flera miljoner i lån på sin bostad som köptes i fjol att man inte vill se en nedgång. Självklart är det så. Men verkligheten skiter fullständigt i om familjen Svensson som för ett år sen köpte sitter illa till idag, ett år senare med mindre värde i sitt boende.

Det var ju otänkbart vid köpetillfället att tänka sig ett minus på 2-300.000 om ett år på sin 3-miljonerskåk. Istället skulle den ju ha ökat med de pengarna. Hasta la vista var 1000 kr om dagen borta istället för hemma och diffen i kalkylen är nästan 2000 kr om dagen.

Det är nog bra om priserna justeras ordentligt. Det är ju helt osannolikt att en bostad ska öka med 1000 kr om dagen som fallet är med en villa för 3.5 och en årlig uppgång på 10%. Det är ju för ett vanligt par som om de hade en osynlig arbetare utan kostnad som varje dag tillför 1000 kr i budgeten. Helt sanslöst.

Ska jag våga mig på en gissning om var priserna är om ett år?
Slå inte ihjäl mig nu bara, fortsätter den internationella nedgången med den enorma kris som är i startfasen är jag glad om jag har 70 % kvar av "värdet" på min bostad om ett år.

Självklart vore det roligare att skriva att jag har 130% kvar men det är en utopi.

Värst framtid? Ingen vet och kan därmed spå rätt. Men det ser inte ljust ut. Kommer Kiruna verkligen att behöva flyttas på grund av det enorma suget i världsmarknaden efter malm?

Kommer Volvo att öka sin produktion?
Kommer Electrolux öka sin kyl o frystillverkning? Häromdagen skickade de hem varenda en i Mariestad på en månads betald ledighet. För att vara snälla mot personalen eller för att de har 40.000 osålda kyl o frysa i lager? Gissa.
Kommer Sandvik att öka sin produktion nästa år och ta tillbaka alla varsel och istället öka antalet anställda?

Tillåt mig tvivla.
 
Cheesus skrev:
Det är nog bra om priserna justeras ordentligt. Det är ju helt osannolikt att en bostad ska öka med 1000 kr om dagen som fallet är med en villa för 3.5 och en årlig uppgång på 10%. Det är ju för ett vanligt par som om de hade en osynlig arbetare utan kostnad som varje dag tillför 1000 kr i budgeten. Helt sanslöst.

Hur menar du Cheesus, att marknaden "ska" se ut? Vad ska ett hus kosta? Vad är det som säger att priserna -98 var en så kallad "normalnivå".
Jag förstår inte riktigt det här resonemanget. Jag kan hålla med om att det har varit en kraftig prisökning på boende, men har detta skett från en låg nivå en normal nivå eller en hög nivå.
Att kort och gott säga att prisökningarna varit för höga utan att relatera till något är ju befängt om något. Har dom som köpt till dom höga priserna haft SVÅRT att klara av betalningar av sitt boende? Jag tror inte det, generellt sett. Om räntorna går upp så får många det tufft, förlorar man jobbet får man det ännu svårare.
Men det jag skulle vilja ha svar på är, hur mycket ska ett boende kosta för att vara tillbaka på en "normal nivå"? Någon som kan svara?
 
Den här tråden startades 14 april 2008. Ta gärna en ny titt på inslagen från start, så ser du hur snabbt den allmänna opinionen förändrats.

Domens dag? Nja, jag bara upprepar vad jag sagt hela tiden: Bostaden är ingen spargris. Den är konsumtion!

Jag gillar Cheesus enkla räkneexempel. Det finns inga osynliga gratisarbetare som berikar villaägaren med tio procent om året.
 
Cheesus skrev:
MH:

Att inte inse att det barkar åt fel håll i dagsläget är att vara blind.
Jo, men så där sa du för några månader sedan, och vi ligger fortfarande plus från dess... :)


Självklart måste väl media rapportera nedgångar med?
Medui får rapportera vad de vill, men om man inte klarar av att filtrera informationen, då hamnar man i deras neurosfälla. Allt är antingen jättebra eller jättedåligt. Verkligheten är sällan så extrem. Kanske måste man hängt med ett tag för att inse detta?

Får flash-back från slutet av 1999, då även då världen förutspåddes gå i kras när år Y2K skulle ringas in.


De senaste åren har det väl minst sagt varit en mediabevakning utan dess like på hur bra det har varit att köpa hus och lägenheter. Ena artikeln efter den andra om hur många miljoner en bostad har stigit i värde. Likaså att arbetsmarknaden varit överhettad.
Och varför skulle de inte få rapportera positiva nyheter?

Jag har full förståelse om man sitter med flera miljoner i lån på sin bostad som köptes i fjol att man inte vill se en nedgång. Självklart är det så. Men verkligheten skiter fullständigt i om familjen Svensson som för ett år sen köpte sitter illa till idag, ett år senare med mindre värde i sitt boende.
Oh, vad jag trött jag bli på alla dessa messerschmidtar som klagar på "de andra" överbelånade svenssons. Med så många förståsigpåare undrar jag var alla dessa "dumma svensson" egentligen finns? Det kan ju inte bli många husägare över...

Det var ju otänkbart vid köpetillfället att tänka sig ett minus på 2-300.000 om ett år på sin 3-miljonerskåk.
Det faktum att du inte räknade med den risken, betyder kanske inte att ingen gjorde det...

Ska jag våga mig på en gissning om var priserna är om ett år?
Slå inte ihjäl mig nu bara, fortsätter den internationella nedgången med den enorma kris som är i startfasen är jag glad om jag har 70 % kvar av "värdet" på min bostad om ett år.
Nu är du allt bra naiv, givetvis skall det vara ned nedgång på MINST 100% innan krisen är över, allt annat är önsketänkade från överbelånade husägare. Vakna upp och inse verkligheten!

"fortsätter den internationella nedgången med den enorma kris som är i startfasen"

Om, om, om... Som vanligt, inte en konkret gissning så långt ögat når. Jag blir så trött på alla dessa som får sin ekonomiska verklighetsuppfattning utifrån vad de läser på DI.se artikelkommentarer.

Du, ekonomerna spår vändning 2009? Hur passar det in i din profetia av fortsatt ekonomisk kris om ett år? Har de fel? Har du fel? Hmm....
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.