Vi fick nej på en av våra låneansökningar och efter att ha studerat bankens kalkyl blir jag hyfsat besviken. Om det hade varit en kalkyl som överensstämt med verkligheten hade det väl varit en sak, men detta...

För att göra en lång historia kort fick vi efter många om och men ändra på bankens hushållskalkyl, då deras siffror inte överensstämde med vad vi gjorde av med varje månad. Bl.a. så hade de räknat med att vi äter mat för sjutusen i månaden och kör bil för tvåtusen (tilläggas kan att vi tankar våran bil ungefär fyra gånger om året, vilket ger ett hum om hur lite vi kör...). Nå, vi fick iallafall göra en egen hushållskalkyl samt tillgodoräkna oss ett eget arbete på huset som kontantinsats, vilket enligt bankkvinnan skulle räcka.

När det negativa beslutet på låneansökan meddelas oss meddelar bankkvinnan oss att vi köper blöjor till våra barn (2 och 1 år gamla) för 1500 kr i månaden. Jag påpekade mycket behärskat för henne att det äldsta barnet inte använder blöjor och att vi till den yngre använder tygblöjor - alltså köper vi inga pappersblöjor och verkligen inte för 1500 kr i månaden.
Hade vi fått räkna bort den utgiften (som alltså inte finns för oss) hade vi hamnat på plussidan även i bankens i-värsta-fall-kalkyl och alltså fått ett lån.

Nä då, säger damen då, ni måste ha en kontantinsats på ytterligare 136 000. ??? Vad hände med löftet om att vårat eget arbete skulle räcka som kontantinsats ???

Usch, vad besviken jag är. Vi får väl skjuta upp våra husplaner i tio år eller sådär, tills vi hunnit spara ihop drygt hundrafemtiotusen. Inte gjort i en handvändning direkt... :-/

 
Jag säger bara "GÅ TILL EN ANNAN BANK"!!
 
Jag säger detsamma! Gå till en annan bank!!

Vi var hos en bank för ca 1 år sedan. Allt skulle lösa sig bara vi hade borgen på topplånet eftersom min sambo pluggar. Men sedan gjorde dom en riktig skräck-kalkyl och trots superbra borgen så sa dom plötsligt nej.

Vi blev sååå besvikna och tänkte som ni, att det blir nog inget hus på många många år.

Men på en husvisning så kom det fram en bankkvinna till oss som absolut tyckte att vi skulle bygga. Det skulle inte vara några problem att sambon pluggar.

Så nu, ett år senare, ska vi bygga ändå!
Banken är samma fast ett annat kontor i grannkommunen (lustigt vad samma bank kan se olika på saker och ting)

Se er omkring och ge inte upp hoppet bara för att ni träffat en korkad banktjänsteman!!!
 
Problemet för oss är bara att vi måste säga JA eller NEJ till tomten på onsdag förmiddag, så att hinna träffa flera banker på en dag... Hopplöst!

Vi får tacka nej till tomten och hoppas på att få en till våren eller kanske nästa höst, och att vi då redan är förberedda på bankfronten.
 
Vi fick oxå tyvärr säga nej till den tomten vi had för ett år sedan. Det var jättejobbigt då vi tyckte att det var den bästa tomten som fanns att hitta.

Men nu har vi hittat en annan som faktiskt är bättre.
Kanske ingen tröst för er, för jag vet hur jobbigt det känns när man är så inställd på att bygga ett hus NU på just DEN tomten.

Men även om ni inte tror att det blir hus på länge så kan det visst bli det! Tappa inte hoppet och besök andra banker även om ni måste släppa just denna tomten!
 
Kommunen kan nog hålla på tomten en vecka eller två om du ringer och pratar med dem, det är andra som gjort likadant på området.

Som de andra säger, kontakta en annan bank, eller flera andra banker, detta är inget att gräma sig över, bara att tuta vidare till nästa!


 
Ja, det kan ni ju göra! Säg bara att allt inte är klart med banken så kan dom nog hålla tomten ett tag till.
 
Gå absolut vidare till en annan bank! Vi fick först nej till byggnadskreditivet, sedan provade vi på ett annat kontor inom samma bank och de gick med på att låna till tomten. Jag ska börja jobba i januari igen efter mammaledighet så då lånar vi resten som behövs till bygget. Men ofta beror det helt på vilken bankmänniska man pratar med....säger jag som själv jobbar där... ;D
 
Lilla_G skrev:
En intressant detalj för er som orkat läsa ända hit är att bankkvinnans skrivbord/stol var ca 20 cm högre än min... så jag kände mig jätteliten där jag satt och tittade upp på henne... Det psykologiska spelet har börjat....  8)
::) Ta en hög barstol med dig nästa gång. 8) ;D
 
Vi har ingen kontantinsats, skall låna 1540 000 för köpeskillingen, samt lägga på 80 000 kr på ett bef. "billån" Inkomster på ca 53 000 kr i månaden. Detta var SEB.

FSAB i en ort sa "Vi är lite restriktiva mot nya kunder", då ska ni inte ha några nya tänkte jag.

FSAB i en annan ort sa okey till ett lån på 1750 000 ( på samma hus).

Det är bara att stå på, självklart skall ni kunna få lån!

Imorgon skriver vi på banken!
 
Jag ska prata med kommunen om att hålla tomten en vecka till eller två så vi hinner kolla med fler banker iallafall.

Jag tycker inte heller vi ska vara så himla "udda" att vi inte får lån. Vi har fast jobb båda två, vi har väl medelmåttiga löner (varken höga eller låga), två små barn och vill låna 1,6 milj - ska det vara så himla svårt?

Nu minns jag dessutom att våran kontakt hos husleverantören sa att bankkvinnan inte var den "vanliga" handläggaren vid tecknande av bolån, utan hade hand om lånen när de redan vara tecknade och klara! Nu började jag bli förbannad... *ringer den konkurrerande banken*
 
Nu började jag bli förbannad... *ringer den konkurrerande banken*
Så ska det låta!! >:(
 
En intressant detalj för er som orkat läsa ända hit är att bankkvinnans skrivbord/stol var ca 20 cm högre än min... så jag kände mig jätteliten där jag satt och tittade upp på henne... Det psykologiska spelet har börjat....

Kolla så att inte brevkniven pekar mot dig och att hennes lampa lyser på dig, då vet du att hon har läst psykologiboken i hur man trycker ner kunder
 
Lucky look skrev:
Kolla så att inte brevkniven pekar mot dig och att hennes lampa lyser på dig, då vet du att hon har läst psykologiboken i hur man trycker ner kunder
:surprised: Låter isf snarare som hon hade utbildats hos KGB. ;D
 
Fick nej även av den andra banken - de vägrade benhårt att anpassa hushållskalkylen efter vad vi verkligen förbrukar. Alltså betalar vi blöjor för femtonhundra och mat för sjutusen... Börjar bli riktigt less nu...  >:(

Jag har iaf pratat med kommunen och de håller tomten åt oss fram till 25:e och tror heller inte att det ska bli några problem för oss att få en ny tomt vid nästa års fördelning om det är så att vi tvingas tacka nej till denna tomt.

Så har jag ringt runt till två andra banker samt två andra kontor hos de två banker som nobbat oss. Hoppas att de är lite givmildare...

Vi ska på Maxi och handla idag. Ska skriva "Trisslott" på handlingslistan... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.