Status
Inte öppen för fler kommentarer.
du har helt rätt där hilife,
elektrikerna är väldigt upptagna med att pinka in sina egna revir...
inte så konstigt att så många gör elarbeten själv helt enkelt....
inte många som är så välbärgade så de har råd med en elis helt enkelt.
man kan ju fråga sig varför biltema har ett enormt utbud av elartiklar, medan t.ex. VVS-detaljer är betydligt mindre.
det jag drog om i mitt hus skulle säkert ha kostat nånstans mellan 80-100.000 om jag anlitat en elektriker, alltså nästan en halv årslön för min del, och det går ju så klart inte att jobba i ett halvår och spara allt, kan väl max spara 4-5000 efter allt annat är betalt, så det skulle ju dröja ganska länge att få ihop de stålarna..
och att ta banklån för att anlita hantverkare, nää!
och att bo i ett hus med farliga elkopplingar och inspacklade 30-tals kuhlo med tjärpappersisolering var inte heller aktuellt, de 6 säkringar som fanns i huset var ständigt varma och överbelastade.. (elvärme påhängt på en gammal installation...)
jag köpte istället facklitteratur för ca 2000kr, läste igenom allt hur man brukar utföra elanläggningar, normer och IP klasser osv. (det teoretiska kring el och 3-fas och att koppla kunde jag redan innan)
hämtade en del info på internet (hade då inte hittat detta forum än)
sen köpte jag materiel för ca 10.000 och satte igång.
eftersom jag köpte mycket billig skit på jula till en början så fick jag ju slänga en del av det och köpa bättre grejer på elbutik t.ex. mann lär sig av sina misstag.
efterhand så har jag äver ersatt all denna billiga skit med riktiga prylar nästan överallt, så man kan säga att jag har gjort om en hel del av jobbet, det hade ju såklart vart guld värt om nån hade förklarat skillnaden mellan jula och Eljo, men jag har lärt mig den hårda vägen och har ju insett skillnaden.
efter det har jag dragit en hel del, nytt i garaget, utökning i kompisens uthus, utökning i mor&fars hus, nytt i kusinens garage samt lite till.
så nu vågar jag påstå att jag är en profesionell hempulare, min senaste nyinstallation ser tämligen fackmannamässig ut, och är det även på insidan.
men i mitt eget hus ser jag ju saker som man kunde gjort bättre, och rättar till sånt efterhand också..
 
Redigerat:
Det är ju just det som är grejen, att man drar sig för att ringa en elektriker. Sedan vi köpte vårt nya hus har jag pratat med sju olika elektriker om att hjälpa mig med min övervåning (som jag håller på att inreda). Samtliga har varit jäkligt ovilliga att diskutera olika lösningar och gå med på att jag gör något själv, utan det har varit ungefär "du betalar vad jag säger att det kostar och bryr dig inte mer" men i nästa andetag har han naturligtvis inte tid förrän om fyra månader. Då det dessutom handlar om kostnader på runt 50 tusen, dvs en tredjedel av vad vi anser oss vilja lägga för att göra övervåningen färdig och faktiskt ganska mycket pengar för en privatperson, så vill man ju försöka dra ner den kostnaden.

Om alla elektriker här på forumet, branschen i stort och elsäkerhetsverket verkligen värnade om elsäkerhet så skulle de istället för att mörka och bedriva någon slags skråverksamhet se till att sprida så mycket information som möjligt och försöka hjälpa dem som gör egna arbeten istället för att motarbeta och hota. Om agendan istället är att skydda ert gebit så mycket som möjligt så förstår jag dock varför de agerar som de gör.

Kontentan är att jag menar inte att ni ska ha för lite betalt för ert arbete, men att jag inte ska behöva behöva för tjänster som jag inte behöver, utan är tvingad till att köpa.
 
Rörmokarna i byn har större påslag på sitt material än vad vi har... Så det är inte bara elektriker som lägger på.. De flesta som handlar hem grejer vill nog ha ut mer än de gav för det.....
 
min sköna elektriker gjorde ett stor hål i en vägg i mitt barns rum (hände när han pulade på väggen utanför...;( inte har fanskapet stake att ringa till mig och berättade det utan jag fick glatt komma hem och hitta hålet. Att han sedan hade kopplat ut all el i badrummet (inkl värme och tvättmaskin) plus inte har "tid" att komma och slutföra jobbet på två veckor gör att det kommer bli ett sant nöje för mig att kreditera hans fakturor.... låt dem komma.

suck!
 
Redigerat:
BobbyEwing skrev:
Det är ju just det som är grejen, att man drar sig för att ringa en elektriker. Sedan vi köpte vårt nya hus har jag pratat med sju olika elektriker om att hjälpa mig med min övervåning (som jag håller på att inreda). Samtliga har varit jäkligt ovilliga att diskutera olika lösningar och gå med på att jag gör något själv, utan det har varit ungefär "du betalar vad jag säger att det kostar och bryr dig inte mer" men i nästa andetag har han naturligtvis inte tid förrän om fyra månader. Då det dessutom handlar om kostnader på runt 50 tusen, dvs en tredjedel av vad vi anser oss vilja lägga för att göra övervåningen färdig och faktiskt ganska mycket pengar för en privatperson, så vill man ju försöka dra ner den kostnaden.

Om alla elektriker här på forumet, branschen i stort och elsäkerhetsverket verkligen värnade om elsäkerhet så skulle de istället för att mörka och bedriva någon slags skråverksamhet se till att sprida så mycket information som möjligt och försöka hjälpa dem som gör egna arbeten istället för att motarbeta och hota. Om agendan istället är att skydda ert gebit så mycket som möjligt så förstår jag dock varför de agerar som de gör.

Kontentan är att jag menar inte att ni ska ha för lite betalt för ert arbete, men att jag inte ska behöva behöva för tjänster som jag inte behöver, utan är tvingad till att köpa.
nu är det ju så att du INTE får göra tex rördragningen själv, hur mycket du än kan det- så det är ju upp till elektrikern om han låter dej göra vissa delar av installationen själv och sen blir det på hans ansvar/ hans elbehörighet som kan sitta löst om det nu mot all förmodan skulle bli en kontroll av elektrikern (det görs slumpvisa stickkontroller av elsäkerhetsverket) och det visar sej att han (du) gjort något tokigt i installationen. dom elektriker du frågat orkar kanske inte med att ha en "lärling" som dom ska visa och förklara för och sen behöva rätta till och påpeka fel, det kanske känns enklare att göra allt själv eller så väljer dom hellre en annan kund som inte vill "lägga sej i och själv installera"?
 
Om man vill att jobbet ska räcka längre kan kunden få hjälpa till :)
 
E
bobby ewing
tycker du det är det största problemet är att du känner dig tvingad att lejja nått företag?
det finns fasktiskt föreskrifter om hur det skall utföras men även ett
estetiskt inlägg med, det finns så många hemmapulare som får det funka men
man nästan gråter då man ser det
sen så påstår -en del - att det varit företag som gjort det men en seriös elektriker
ser på tre sek om de gjort det själv -tro mig
 
Rikard Ågren skrev:
Om man vill att jobbet ska räcka längre kan kunden få hjälpa till :)
Exakt. Elektriker är så f-rbannaat tröga att det tar en j-vla tid att förklara för dem hur det skall göras... :D

Jag hoppas du tycker det är lika roligt att bli generaliserad som jag gör! :rolleyes:
 
electrocuted skrev:
Jag köpte istället facklitteratur för ca 2000kr, läste igenom allt hur man brukar utföra elanläggningar, normer och IP klasser osv. (det teoretiska kring el och 3-fas och att koppla kunde jag redan innan)
Här berör du ett stort problem!

Idag finns det väldigt lite bra facklitteratur på området. Mellan kurslitteraturen för elprogrammet på gymnasiet och de böcker som används på högskolans yrkesprogram finns ett stort glapp.

Elbranchen med elförlaget i spetsen ger ut en del material till hutlösa ockerpriser. Att ta 600-700 för ett häfte på 30-50 sidor är helt helt vansinnigt. Särskilt som innehållet inte är särskilt märkvärdigt.

Det sorgliga är att även om jag startade en wiki och började samla in material till en sådan bok så skulle den aldrig gå att ge ut. Behörighetslagstiftningen och elbranchen skulle utan tvekan göra allt i sin makt för att hindra allmännheten från att "stjäla deras yrkeshemligheter".
 
E
maxwell
jag tror inte allmänheten förstår alla risker som finns............
och finns det är nog alltför många ugen å prova
`det är ju inte så svårt...´
 
Elinstallatören skrev:
`det är ju inte så svårt...´
Exakt. Det är ju inte så svårt. Vem som helst kan göra det bara de har de tillgång till rätt information. Den genomsnittlige elektrikern är precis lika intelligent och begåvad som vilken annan genomsnittlig svensson som helst. Så kom inte försök påstå att allmänheten inte kan förstå.
 
Maxwells_Demon skrev:
Exakt. Det är ju inte så svårt. Vem som helst kan göra det bara de har de tillgång till rätt information. Den genomsnittlige elektrikern är precis lika intelligent och begåvad som vilken annan genomsnittlig svensson som helst. Så kom inte försök påstå att allmänheten inte kan förstå.
Detta med att "vem som helst" kan göra eljobb är det många som tycker. Jag har sett "vem som helst" göra fel så många gånger att jag inte tycker så, framför allt för att det skapar fara för folk och egendom. Sen så tvivlar jag inte på att det finns många som kan men att påstå att "Svensson" skulle reda ut något mer komplicerat än att sticka in en stickkontakt eller byta en glödlampa verkar alldeles galet. Och som Elinstallatören nämnde, många gånger man kommer ut på fel kan man se redan i installationen var klåparen varit och härjat och börja felsöka där.
 
Kul att elektriker tycker sig vara bättre än alla andra. Det visas ju redan i deras literatur, en vvs kille är ju en snickare som vet lite mer om vvs enligt skolboken.... Gudstämpeln sätts ju redan första dagen i skolbänken.
 
Maxwells_Demon skrev:
Det sorgliga är att även om jag startade en wiki och började samla in material till en sådan bok så skulle den aldrig gå att ge ut. Behörighetslagstiftningen och elbranchen skulle utan tvekan göra allt i sin makt för att hindra allmännheten från att "stjäla deras yrkeshemligheter".
Där tror jag du är onödigt pessimistisk. När Wikin kommer igång här på forumet tycker jag att vi alla här skall bidra med att göra den till en lärobok för elinstallatörer.
 
E
jag vet att det är viktigt med rätt utförande -hantverks mässigt
jag har sett tex hur det ofta skalas fel på kablar
visst vet jag att intelligens mässigt är det inte så svårt

varför finns det här furomet då?

jo att ge råd å hur det skall utföras............
erfarenheter och på vilket sätt man kopplar, men ytförandet -handlagsmässigt
är det bäst genom erfarenhet å träning som gör dte bästa resultatet

jag vet vilka -många- risker som finns å hur de kan undvikas
så enkelt är det påstår inte jag är smartare än Er andra -men större erfarenhet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.