Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Smile.75 skrev:
Edit
Jag såg nu att tiden ej spelade nån som helst roll och då är väl igentligen vp rör bättre men lägger man slangen riktigt bra är det inte stor skillnad.
Nej, men den finns där ändå, det skall vi inte sticka under stol med. Det är lättare att dra i VP-rör än i slang, den ligger där man lägger den osv. Själv har jag nästan uteslutande lagt slang (för det passade bättre för installation i efterhand) så jag är ingen fanatisk motståndare, men rör är ändå att föredra.
 
bra-byggare skrev:
Jag anser att lågprismaterial från t.ex. Biltema är undermåligt.

Jag anser att materialet som köps direkt från elgrossist är billigt jämfört med priset man får betala om man köper det av elektrikern, men det betyder inte att materialet är undermåligt.

Materialet får ju inte högre kvalitet bara för att elektrikern lägger på sitt pålägg och gör materialet dyrt. ;)
Nej, det finns ju elektriker som kör med Malmbergs grejer och lägger på extra mycket pengar bara för att de är billiga från start. De blir definitivt inte bättre bara för att en elektriker säljer dem.

Eljo, elko då är man säker på att få bra grejor. Jula säljer bra märken till bra priser oxå. Men som sagt, ingen elektriker blir glad om kunden kommer dragandes med eget material. Lika glad som däckfirman blir om du kommer med däck från internet och vill att han ska kränga på, eller märkesverkstaden om du kommer med egna delar du hittat billigare på andra ställen..

Visst, man kunde ju lika gärna ta betalt grundnetto, men då skulle timpenningen höjas avsevärt. Chefen som sitter på sitt feta arsle hela dagarna ska ju tjäna ihop till sin lön genom oss också på det vi gör över med.

Vad gäller prislistan på kabel är det ingen som kan gå efter den. Den är så felvrängd att det är skrattretande. Sen kan jag heller inte förstå hur man kan lämna 80% i rabatter, då är väl något snett?

På mitt företag lägger vi på 30% rakt av på inköpspris. Då tjänar oxå kunden på våra extrarabatter.

Sen ska man veta att det är lika snett inom vitvaruförsäljningen. Där finns liknande riktpriser man säljer för. Sen får man extra rabatt om man säljer ett visst märke. Då tjänar man ännu mera. Gissa vilket märke man rekommenderar..
 
E
räv3n
jag gör åxå så att jag lägger på ca 30% på mitt inköpspris
det räcker för att täcka kostnader
tror detär flerbranscher som är sjuka vit varor tex å kläder
det läggs på 300% !!!!!! åp erkända märken berätta en kompis då han jobbade i affär
 
självklart är ackordsprislistan i första hand till för stora jobb.
Men den ger ändå indikationer/vägledning för mindre jobb.
 
på mindre ackordsjobb så har du % tillägg beroende på antalet timmar jobbet är beräknat att ta.
jag föredrar att jobba på timtid, på uppgjort pris så går det ibland fortare å då kan kunden känna sej lurad, och tar det får lång tid så har kunden "lurat" mej. jag gör hellre en bra installation än slarvar på för att få "ackordet" att gå ihop...

föresten så kollade jag priset på dom enkla gröna/gula apparatdosorna hos ahlsell, dom kostade för mej drygt 14:- + moms nettopris, efter lite dividerande så kunde dom inte sälja dom för 8:-+moms, så i det fallet får jag betala mer hos grossisten än hos bygmax, men ska jag fara runt hela stan och köpa en grej här och en grej där så kostar ju de med...
 
E
det är litet där som det kan bli tokit -åxå
tex bolist som har flera affärer å lite mer omsättning å får bättre rabatter än jag
som enmansföretagare får, sen har jag sett att de säljer fjolårets modell til bättre pris, naturligtvis är de billigare
grossisten har inte gamla modeller...
 
Lägger mig i lite rörande Biltemas utanpåliggande med grått lock/hölje samt deras trefasuttag. Den som hittar bättre får nämligen väldigt gärna berätta vilka och till viljet pris!

Jag gillar med det att de är lite mjukare, _mycket_ stryktåligare och visserligen är det inte snäppkopplingar men jag föredrar skruvkoppling i garage, verkstad och liknande miljöer.

/Kent
 
Jag var på Hornbach idag och tittade lite på deras elmaterial. De hade 2 olika flexslangar och jag frågade killen som stod där och packade upp vilken som var bäst. "Den ljusgråa ska du överhuvudtaget inte ens tänka på" sa han då. "Den spricker när du kör en dragfjäder i den". :D
Det var ju iaf ett rakt svar! Sen hade han inte lika rakt svar på min följdfråga om varför i hela friden de hade två pallställ FULLA med diverse längder av denna slang man inte skulle tänka på.

Efter jag varit på Hornbach åkte jag till Biltema och tittade på deras elgrejjer. Även deras flexslang verkade VÄLDIGT klen. Inget jag hade satt i väggarna om jag så fått betalt. Däremot dosor och kabel verkade väldigt likt det mesta jag tidigare sett oavsett fabrikat och har man inte några utseendemässiga önskemål så kanske det skulle funka rätt bra - det lär dock inte bli aktuellt i vårt fall. Allt är faktiskt inte billigt på Biltema heller. Hornbach var i princip billigare på allt jag tittade på idag.

Någon skrev om Julas saker och där kan jag verkligen hålla med, det var mycket smäck i de kontakterna! Märket "anslut" bör vara det billigaste jag någonsin sett i utförande. Tveksamt om det håller mått nån längre stund, speciellt inte i ett hushåll där två barn lever rullan 24-7.
 
Jula säljer ELKO, så inte säljer de bara skit inte... Bara man vet vad man ska ha går det att göra bra affärer även där ;)
 
hilife skrev:
Jag var på Hornbach idag och tittade lite på deras elmaterial. De hade 2 olika flexslangar och jag frågade killen som stod där och packade upp vilken som var bäst. "Den ljusgråa ska du överhuvudtaget inte ens tänka på" sa han då. "Den spricker när du kör en dragfjäder i den". :D
Det var ju iaf ett rakt svar! Sen hade han inte lika rakt svar på min följdfråga om varför i hela friden de hade två pallställ FULLA med diverse längder av denna slang man inte skulle tänka på.
Ja, jag vet inte om det är *så* dåliga. Jag har lagt en 80-100m eller så av den och körde inte dragfjädern igenom den en enda gång. MEN, jag har inte många meter helt oåtkommligt (den ligger för det mesta i garderober osv och hyser bara Coax/TP-kabel), dvs det är ingen större katastrof om den nu skulle ge sig med tiden (har bara haft den liggande ett år eller två). Men visst, om jag skulle göra om det så skulle jag gå upp lite i pris och kvalitet. För en normal installation så kan man nog göra bättre val. (Den är dessutom räfflad på insidan.)

Annars så föredrar jag Hornbach för el (definitivt framför Biltema/Jula). De har generellt väldigt bra priser och ingen direkt dålig kvalitet. De för även mycket av det vanliga från ELJO till konkurrenskraftiga priser så man kan handla det där också. De är dessutom mycket billiga (och bra) på rördelar, inte mycket sämre än Rinkaby på mycket (alltså inte som exv. Rörshoppen här i Gbg där allt är dubbla priset, minst).
 
snickarboden skrev:
Lägger mig i lite rörande Biltemas utanpåliggande med grått lock/hölje samt deras trefasuttag. Den som hittar bättre får nämligen väldigt gärna berätta vilka och till viljet pris!

Jag gillar med det att de är lite mjukare, _mycket_ stryktåligare och visserligen är det inte snäppkopplingar men jag föredrar skruvkoppling i garage, verkstad och liknande miljöer.

/Kent
tidigare modell som biltema sålt av det uttaget fick försäljningsförbud. på en elutbildning skulle vi som gick bla koppla ett sådant. jag försökte inte ens med motiveringen att sån skit använder inte jag. en kollega försökte koppla det, men så fort han fått fast en eller två av ledarna och skulle sätta dit nästa så släppte någon av ledarna. malmbergs har en liknande modell. av nyfikenhet köpte jag det för att se hur det var- det går bara med grovt våld att få i en stickpropp och skruvarna till ledarna har "hög" gängstigning vilket gör att presskraften på ledaren blir dålig jämfört med tex ett eljo med skruvanslutning. man får oftast vad man betalar för.
biltemas ekk är väldigt svår att mantla av om man inte använder en jokari. vanlig ekk gör man bara en "ring" runt med kabelsaxen och sen en knix å drar av manteln.
 
pellefant skrev:
tidigare modell som biltema sålt av det uttaget fick försäljningsförbud. på en elutbildning skulle vi som gick bla koppla ett sådant. jag försökte inte ens med motiveringen att sån skit använder inte jag. en kollega försökte koppla det, men så fort han fått fast en eller två av ledarna och skulle sätta dit nästa så släppte någon av ledarna. malmbergs har en liknande modell. av nyfikenhet köpte jag det för att se hur det var- det går bara med grovt våld att få i en stickpropp och skruvarna till ledarna har "hög" gängstigning vilket gör att presskraften på ledaren blir dålig jämfört med tex ett eljo med skruvanslutning. man får oftast vad man betalar för.
biltemas ekk är väldigt svår att mantla av om man inte använder en jokari. vanlig ekk gör man bara en "ring" runt med kabelsaxen och sen en knix å drar av manteln.
Nu börjar det likna något. Om jag hade fått en sådan förklaring av den elektriker jag så smått retat upp mig på (och som föranledde denna tråd) hade jag lättare insett att det faktiskt är skillnader och VARFÖR elektriker helt inte väljer vissa saker att jobba med. Det här svaret som pellefant kom med var precis sånt typ av svar jag sökte när jag för ett tag sedan startade tråden. Erfarenhet av materialet, åsikt och motivering. Pellefant - Guldkant för detta inlägg! :)
 
Jo flexslang har jag stött på som var riktigt rutten. Kommer inte ihåg om det var på Biltema jag köpte den, men den var som papper, sprack när jag böjde den.

Jag har all förståelse för att man som elektriker inte vill använda skitmateriel och skulle inte vilja ha skräpet i mitt hus heller. Det jag blir upprörd över är saker som när elektrikern tog 250 spänn styck för vanliga eljo trend dubbeluttag från min kompis som inte visste att det kostar 93 kr på elbutik.se.
 
Såg att Malmbergs hade någon kampanj på uttag. 10st för 99kr! Vi betalar normalt 40-60kr/st för eljo/elko.

Nog förstår man att någon liten skillnad på kvaliten borde de vara?

(alla priser exkl moms)
 
BobbyEwing skrev:
Jag har all förståelse för att man som elektriker inte vill använda skitmateriel och skulle inte vilja ha skräpet i mitt hus heller. Det jag blir upprörd över är saker som när elektrikern tog 250 spänn styck för vanliga eljo trend dubbeluttag från min kompis som inte visste att det kostar 93 kr på elbutik.se.
Ska man tro trådens utveckling här så är det ingen ovanlig "verksamhet" de har för sig våra elektriker överlag. De måste ju annars ta 1500:- i tim + moms annars? Jag har läst tråden om och om igen och ärligt talat tycker jag det känns väldigt konstigt att det är accepterat med att en yrkeskår beter sig på det viset. INGEN ANNAN kan väl påverka sin lön genom att göra på det viset? Snickare och rörkrökare har jag aldrig hört snacka ens i närheten av vad elinstallatören gör. Är det olika GENER i hur hjärnorna funkar hos dessa hantverkare? De snickare jag snackat med har varit överlag väldigt hjälpsamma, tipsat och peppat mig att göra saker själv och att de gärna hjälper mig med de saker jag inte hinner eller orkar. Rörisen likaså. Han har kommit som ett skott när jag fler än en gång dragit sönder ett rör så vattnet står som Fontana di trevi i tvättstugan, aldrig ett gnäll, endast vänliga tillrop och stort tålamod. Elektrikern gör tvärtom - idiotförklarar mig, vill inte säga ett skit vad han planerar att göra. Kan inte säga vad det kommer kosta mig och att jag inte ska välja nått annat än vad han säljer eftersom allt annat är skit. Ursäkta mitt stingsliga sätt. Möjligen dyker det kanske snart upp en elinstallatör som är serviceminded och faktiskt inser att det KAN komma dåliga tider och tycker det kan vara skoj med en och annan gnällig privatkund med ;)

Läste en tråd här nånstans om det värsta folk här sett i elkopplingsväg. Jag inser att det finns folk som borde lämna allt vad el heter till kunnigt folk. Oj vilka minor det fanns på vissa ställen i form av underliga och rent livsfarliga kopplingar. Kan man inte byta säkring och inte har någon att fråga så kanske man ändå ska ge uppgiften till sakkunnig men jag tycker om man vänder på steken att det kanske kunde finnas lite större tilltro till allmänheten än vad som redovisats lite här och var när elarbeten kommer på tal. Proffsiga hemmapulare behöver ju inte vara synonymt med klåpare, allt beror ju på var nivån på installation och inkoppling läggs. Direkt när amatören går över sin kunskapgräns och ut i något okänt är det av ondo, det är ju otvivelaktigt men att kategorisk förutsätta att alla privatpersoner är odugliga är något som jag tycker är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.