Hej!

Jag vet att det finns en massa liknande trådar och jag har letat runt en del men inte blivit helt klok ändå.

Jag har ett hus från -28 med kallvind. Det finns inte en ventil i hela huset, antar att det är självdrag från fönstren i bostadsdelen.

Nu är jag på väg att isolera min kallvind och dess tillhörande snedtak med ekofiber och kan inte bestämma mig om det är bra eller dåligt med ventiler just under nocken. Jag har struntat i allt vad luftspalt och diffspärrar heter. Den tidigare sågspånsisoleringen som jag nu har öst ut var frisk och fin (förutom under hålet i yttertaket ) och den har ju legat i 80 år utan luftspalter eller ventilation. Jag undrar om jag riskerar att ventilera in fukt snarare än att bli av med den om jag gör ventiler i nocken. Hur har spånet klarat sig i alla år?

Tacksam för svar innan torsdag då isoleringen kommer :)
 
Smelly skrev:
Hur har spånet klarat sig i alla år?
För den har blivit uppvärmd. Detta gäller även vinden. Om du ändrar isoleringen och gör den mycket bättre så blir vinden kallare än va den var förut. Då kan problem uppstå.

PS. Jag kan tyvärr inte svara på om du skall öka eller minska ventilationen i vinden.

Jag tror att en stor anledning till att många gamla hus inte har fuktskador på vind och i väggar. Är att de är dåligt isolerade och således är vind och väggar 'varma'. Då gör det inte så mycket om fuktig varm luft kommer upp på vinden.
 
  • Gilla
Acido
  • Laddar…
Det är klart att med mer och bättre isolering så borde det ju bli kallare, och då är det kanske rimligt att man ventilerar vinden mer. Annars har ju fukten inte någonstans att ta sig ut.

Tack Mich
 
Smelly skrev:
Det är klart att med mer och bättre isolering så borde det ju bli kallare, och då är det kanske rimligt att man ventilerar vinden mer. Annars har ju fukten inte någonstans att ta sig ut.

Tack Mich
Det är precis den missuppfattningen som skapar mögelvindar. Att ventilera en kallare kallvind mer kan leda till ökad relativ fuktighet däruppe. Kallvinden är i sig en högst tveksam lösning för våra breddgrader. Den fungerade bra när murstockarna var varma av ved- eller oljeeldning, men vid intåget av el- och fjärrvärme så har vindarna kallnat och därmed kan inte luften bära lika mycket fukt längre och man får kondensutfall som skapar grogrund för baggel.

Därför kan tilläggsisolering, dvs mindre värmeläckage från bostaden och kallare vind, leda till precis motsatt effekt. Det man sparar på värmeräkningen äts upp av att vinden möglar och man får kosta på korrigerande åtgärder - kanske genom att bygga en klimatvind istället.
 
2 ventiler i nock en på varje sida sen öppna upp alla[I] takstolsfack[/I] ...nu när du har förbättrat isoleringen då är det ingen fara....klart att luften skall scirkulera ordentligt

mvh
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
Varför ska luften cirkulera ordentligt?

Att ventilera "lagom" är det rätta. För lite så riskerar man att fuktig inomhusluft som läcker upp på vinden ej ventileras ut. För mycket ventilation kyler ner vinden och gör att fukten kondenserar tidigare.
 
Cirkulera..=..Ja byte av luft....därför bra att öppna mittemot ..;)

Mvh
 
Ventileras bör det, oventilerade vindar prövades ju redan på 70 talet och det vet vi ju alla hur det slutade.

Min filosofi är att det aldrig kan bli sämre än oventilerat, dock är det fördelaktigt att installera någon form av kontrollerad ventilation, typ trygghetsvakten.

Och, ja, jag har ett fritidshus från 70-talet, har prövat det där med täta hus... :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Lite info här.
[länk]
Bra artikel där! Och tack för alla svar.

Jag har inte någon vidare värme i huset som det är nu, jag kommer att elda som en tok hela vintern i mina kakelugnar och köksspisar så förhoppningsvis kommer murstocken att värma en del av vinden också. Det lutar nog åt en gavelventil i varje gavel det känns som att det är lagom eftersom murstocken kommer att värma lite och eftersom jag helt klart har mycket fukt i huset eftersom det stått övergivet i 2 år innan jag förbarmade mig över det.

Helt tätt skulle väl antagligen bli katastrof när jag börjar värma huset och fuktiga luften stiger upp på vinden. För mycket ventilation verkar ju kunna dra med sig fukt utifrån när murstocken är varm och luftfuktigheten ute är högre än där inne... Har jag fattat rätt nu?
 
Smelly skrev:
Helt tätt skulle väl antagligen bli katastrof när jag börjar värma huset och fuktiga luften stiger upp på vinden.
Det är därför man skall sträva efter att ha ett undertryck i bostadsdelen.Så att ingen fuktig luft skall komma upp på kallvinden.

Mitt förslag är att du samtidigt tittar över ventilationen i bostadsutrymmet
 
  • Gilla
Tace
  • Laddar…
När vi flyttade in i vårt hus för ca 7 år sedan hade dom glasrutsbågar i gavlarna ..täckt alla takstolsfacken med pappsäckar tidningar madrasser ja mycket godis där:

Öppnade med ventiler i gaveln men det var bara torrt i mitten..öppnade upp vid takstolarna alla fack blev torrt som snus..:confused: Det måste vara olika då för olika hus ....hmmm

Håller på bygga ut 30 m2 nu ..Ja man undrar om man bara skall öppna den delen i gavlarna ?(Blir ju superisolerat där ) Det blir liksom en vinddel för sig själv..(

Mvh
 
Hej Smelly.
Trygghetsvakten Vind och VentoVind från Ventotech är vad jag tror är bra lösningar.
Men jag tror själv på en annan lösning. Enl. forskarna så är det nya att man kommit på att man bör undvika att ventilera när luften utomhus är fuktigare än vinden. T.ex. när det regnar eller nattetid då luftfuktigheten är högre än solig dagtid.
Om man utgår från SMHI:s rapport om den relativa fuktigheten under året och dygnet, ser man att hur luftfuktigheten ändras stort under dygnet och under året.
Min idé är enkel och billig: En solpanel på 6 Watt som driver en datorfäkt 120x120 mm som sitter i ventilen på gaveln. Samma grejor som används vid hemmabyggen av luftsolpanelen för fritidshus. Rikta panelen mot söder så driver den fläkten ENBART då solen lyser=torrare ej då det regnar eller är mulet. Samt dessutom står fläkten still på natten. Fläkten bör ha ett kallrasskydd så att ventilation ej sker när fläkten står still.
Procentuellt bör då "torr" luft prioriteras att komma in på vinden och fuktig luft blir kvar utanför. Under sommaren går fläkten oftast dagtid men står still på natten då luften är fuktigare.
Kanske har jag lite svårt att beskriva fullt ut hur jag menar, men ta det som utgångspunkt för en spännande tanke och fundera vidare. SMHI är en bra början för tankarna.
Allra vänligast.
Lappen
 
Det sistnämnda låter som en budgetvariant av Trygghetsvakten, inte alls dumt faktiskt.

Har du testat?
 
Jag tror inte att det är rätt metod att styra efter relativ fuktighet. Snarare bör man ventilera när den absoluta fuktigheten är som lägst, vilket ofta inträffar på morgonen. När solen kommer fram förångar den ju eventuell dagg och därmed borde luften innehålla mer fukt även om RF blir lägre tack vare den högre temperaturen. Lågt RF ute betyder ju inte automatiskt lågt RF när luften kommer in på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.