tank77 skrev:
Fast dessa badrum från 50-talet används än idag och av många familjemedlemmar som duschar ofta och är utan problem.

Så ditt påstående håller inte riktigt........
Jag har inga fakta att luta mig emot här, men jag skulle gissa att flertalet 50-tals badrum har läckage som skulle ha visat sig som skador om dom var byggda i trähus.

Man kan vända på resonemanget också; Hur många badrum från den epoken har renoverats pga fuktproblem? Jag har bilat ut minst ett femtiotal.
 
pga avsaknaden av fuktskydd ?
 
Ja, många på grund av att tätskiktet slutar en bit ovanför badkarskanten.
Mitt eget badrum från tidigt 60-tal blåstes ur när färgen på väggarna i den intilliggande klädkammaren släppte från väggarna. Det var för tio år sedan.
 
Nu kan jag inga bruttopriser i huvet (bara nettopriser :) ) men ett normalstort badrum är väl ca 25kvm vägg och kanske 5kvm golv alltså 30kvm säg att en kvm tätskikt (duk eller gummi) kostar ca 150:- om man gör det själv då är det runt 5000:- för att få det riktigt tätat, man spar kanske 4000:-
En piss i havet om man ser till kostnader för gips reglar skruv el vvs kakel klinkers och allt arbete man lägger ner.

Skulle täta allt riktigt alla dagar i veckan om jag kostade på en badrumsrenovering...
 
Och vissa fabrikat säljer bara duken på rullar om 30 kvm..
Jag håller med nino -man ska inte slösa men man får heller inte bli dumsnål.
 
Med tanke på att fog släpper igenom vatten och att det hamnar bakom kaklet så fixet blir ständigt fuktigt så borde det väl gå att göra en fog som är tillräckligt flexibel men samtidigt nog så fuktavvisande att 99% av vattnet hamnar i brunnen. De flesta glaserade kakel är väl i princip täta i sig eller??
 
Det är ju inte bara kostnaden för tätskiktet som ökat med de nya reglerna, priset för skivmaterialet har ju nästan femdubblats. En gipsskiva köper man för 60 spänn, den billigaste våtrumsskivan jag sett kostar 249:- och då är den smalare än gipsen. Det kanske finns billigare jag har dålig koll på det.
Samma sak där egentligen, gips har väl egentligen fungerat bra i många år?
 
Det där med en "piss i havet" håller inte riktigt. Jag vet inte hur många ggr jag hört detta uttryck under min badrumsrenovering, men faktum kvarstår... allt som har med badrum att göra kostar multum. Kakelbutiken sa: "Om man ser till helheten så är det en liten kostnad med kakel", butiken som säljer tätskikt: "en liten kostnad om man ..... " Butiken som säljer gipsskivor likaså osv osv... behöver jag skriva "många bäckar små..." ??

Ser man till helheten så är ju badrummet en "liten" del av ett helt hus så då kan jag ju kosta på det 500kkr ? - Faktum är att ska man få lite rimliga nivåer på kostnaderna så måste man spara in överallt... DOCK kanske inte på tätskikt..

MVH: Marcus
 
legion skrev:
Det är ju inte bara kostnaden för tätskiktet som ökat med de nya reglerna, priset för skivmaterialet har ju nästan femdubblats. En gipsskiva köper man för 60 spänn, den billigaste våtrumsskivan jag sett kostar 249:- och då är den smalare än gipsen. Det kanske finns billigare jag har dålig koll på det.
Samma sak där egentligen, gips har väl egentligen fungerat bra i många år?



Helt sant, varför skulle man byta kavajen när det är regnrocken som är trasig?
Tycker hela debatten kring godkända våtrumsskivor är fruktansvärt löjlig, gör du inte tätskiktet ordentligt får du läckage oavsett vad du har för skiva bakom..
 
stog o funderad epå de där oxå idag på jobbet.

man kan ju liksom inte bli av med problemet bara flytta det.
säg det är en bärand vägg i trä. jag skruvar min våtrums skiva
på denna regel. jag får lekag i fukskyddet och de tränger in bakom
fuktskyddet. då inte gipsen tar problemet och jg har skruvat den så måste
fukten ta vägen någonstans (för den försviner inte).
alltså blir närmaste väg till reglen via skruvhålet. och istället fått fukten
i min bärande träregel ?

inget ont mot tättskikt eller så men de känns faktiskt inte som en
"lösning" på problemet med våtrumsskivorna...

bara en liten tanke inte för att de egentligen ger oss något men :)
 
Linus_E skrev:
stog o funderad epå de där oxå idag på jobbet.

man kan ju liksom inte bli av med problemet bara flytta det.
säg det är en bärand vägg i trä. jag skruvar min våtrums skiva
på denna regel. jag får lekag i fukskyddet och de tränger in bakom
fuktskyddet. då inte gipsen tar problemet och jg har skruvat den så måste
fukten ta vägen någonstans (för den försviner inte).
alltså blir närmaste väg till reglen via skruvhålet. och istället fått fukten
i min bärande träregel ?

inget ont mot tättskikt eller så men de känns faktiskt inte som en
"lösning" på problemet med våtrumsskivorna...

Om man på det dessutom använder plugg så borde risken för fuktgenomträngning öka markant trots silikon.
 
Det rör sig ju om så lite penga rpå det stora hela, så varför ens fundera? En skada kostar ju så mycket mer.

Och om man säljer huset så förlorar det värde, eller så åker man på en dolt fel stämning.....
 
Åsa76 skrev:
Det rör sig ju om så lite penga rpå det stora hela, så varför ens fundera? En skada kostar ju så mycket mer.

Och om man säljer huset så förlorar det värde, eller så åker man på en dolt fel stämning.....
Vad menar du......
 
Mycket sunda tankar och funderingar..

Jag upplever att man med sunt förnuft (t.ex. inte skruvar upp saker inne i duschutrymmet) kan sova lugnt om man har ett rollat tätskikt enligt de gamla branschreglerna (PER).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.