Man har kommit fram till att gifterna tar sig ut i luften via otätheter i konstruktionen, och framför allt då man har undertryck i bostaden. Exponeringen blir så klart mer extrem när man river i det.
 
ACME skrev:
Jag hänger inte med på resonemanget. Vad har GDS'are med de skärpa reglerna att göra?


Min teori är att slarviga GDS.are (även hantverkare) är en av de bidragande orsakerna till de skärpta reglerna
 
Är vanligt golvgips fortfarande okej enl. reglerna i badrum? Och om det är så, hur kommer det sig - borde ju vara ganska utsatt om det blir läck i tätskiktet på golvet. Eller är flytspackel helt tätt?
 
vic viper skrev:
Min teori är att slarviga GDS.are (även hantverkare) är en av de bidragande orsakerna till de skärpta reglerna
Ja, tveklöst. Jag tror dock att felen oftare uppstår när byggare är i farten. Dels pga av okunskap, men även på grund av stress.
 
gluecifer skrev:
Är vanligt golvgips fortfarande okej enl. reglerna i badrum? Och om det är så, hur kommer det sig - borde ju vara ganska utsatt om det blir läck i tätskiktet på golvet. Eller är flytspackel helt tätt?
Nej, ingen gips i våtrum på ytor som ska kläs med keramik. Och, nej, flytspackel är inte tätt och tål oftast inte fukt heller.
 
ACME skrev:
En plattsättarkollega har varit på ett antal skador där hallgolvet har blivit fuktskadat pga att det saknades uppvik på tröskeln som stoppar denna fukt.
Vilka tecken kan man se när det läcker ut vatten i hallgolvet?

Fick duschen renoverad för 3år sen av en tattare, badrummet målades en gång med utspädd fuktspärr som när den hade torkat var så tunn så det gick att se rätt igenom.
Duschen målades sen en gång med outspädd fuktspärr och klinkers på detta.
Tittar jag på tröskeln inifrån duschen så kan jag endast se fläckvis med fuktspärr.
Använder ett duschdraper så golvet blir inte dyngsurt men händer att det är fuktigt efter jag duschat.
När "renoveringen" var färdig fick jag strikta order om att aldrig blöta ned golvet, inte ens en blöt golvmopp fick jag använda.
Hallgolvet ligger ett par centimeter lägre än badrumsgolvet.
Om du skulle spekulera, hur stor risk tror du det är att vatten kan läcka ut i hallen?
 
Redigerat:
ACME skrev:
Nej, ingen gips i våtrum på ytor som ska kläs med keramik. Och, nej, flytspackel är inte tätt och tål oftast inte fukt heller.
Jag har nu golvspån på ett träbjälklag som är reglat 30cc, men golvbrunnar är satta i en höjd som är beräknad att få ett lager gips + 15mm flytspackel.
Men det är alltså inte ok att limma på golvgips och sedan flytspackel - om jag ska ha klinker?

Vad kan jag då ha istället för gips på just golv, för att bygga höjd och få ännu mer stabilt?
 
tjaboo skrev:
Vilka tecken kan man se när det läcker ut vatten i hallgolvet?
T.ex. Mögel på tapeter och bakom golvsocklar, parkettgolv som reser sig i skarvarna, plastmatta som släpper från underlaget, golvspackel som jäser, dålig lukt.

tjaboo skrev:
Om du skulle spekulera, hur stor risk tror du det är att vatten kan läcka ut i hallen?
Det är omöjligt att svara på. Det är bara att nyttja det på ett vis som är normalt för ett badrum och hålla ett öga öppet efter tecken på skador.
Om det är så illa som det låter så kanske du skulle ta dit en besiktningsman så att du får ett protokoll på felaktigheterna och sedan reklamera bygget.
 
gluecifer skrev:
Jag har nu golvspån på ett träbjälklag som är reglat 30cc, men golvbrunnar är satta i en höjd som är beräknad att få ett lager gips + 15mm flytspackel.
Men det är alltså inte ok att limma på golvgips och sedan flytspackel - om jag ska ha klinker?

Vad kan jag då ha istället för gips på just golv, för att bygga höjd och få ännu mer stabilt?
c300 och skruvlimmat golvspån med en 15 mm underkantsarmerad kaka av fiberförstärkt spackel blir stabilt så det räcker.
Om du inte kan sänka nivån på brunnarna så kan du ju alltid skruvlimma en 12 mm spånskiva ovanpå golvspånet.
 
ACME skrev:
c300 och skruvlimmat golvspån med en 15 mm underkantsarmerad kaka av fiberförstärkt spackel blir stabilt så det räcker.
Om du inte kan sänka nivån på brunnarna så kan du ju alltid skruvlimma en 12 mm spånskiva ovanpå golvspånet.
Kollade nu, och pyrusplattan med golvbrunnen sitter 13mm ovanför golvspånet. Tror att snickaren hade tänkt golvgips och 15mm spackel på det.

Om man nu bara har spackel istället för gipset, så ska det alltså upp i 13+15mm för att hamna i rätt nivå antar jag?
Det blir ju oerhört mycket spackel ??
(Jag ska låta gjuta in elgolvvärme också)

Kartonggips förstår jag är olämpligt på golvspån, men dom nya våtrumsskivorna kanske går att limma på spånet för att enkelt få upp nivån?
 
Om jag förstår dig rätt så hamnar brunnsflänsen 13 mm ovanför golvspånets yta om du inte gör något med den nuvarande konstruktionen?
 
ACME skrev:
Om jag förstår dig rätt så hamnar brunnsflänsen 13 mm ovanför golvspånets yta om du inte gör något med den nuvarande konstruktionen?
Precis så
 
Med elgolvvärme brukar spackelleverantörernas rekommendation vara minst 15 mm spackeltjocklek. Kan du lägga någon distans under montageplattan och höja den ett par mm så är det ju fritt fram att prima och spackla sedan.
 
Förresten, hur har han burit sig åt för att få montageplattan på den höjden?
 
Om du kollar bilden längst upp till höger i denna pdf: http://www.kerma.se/Montanv_golvbrunnar_dim150.pdf
Jag tror han har satt kortlingar som höjer upp plastramen 13mm ovan golvspånskivan.

Alternativt använde han dom distansklossar som följer med golvbrunnen för att höja upp den. Man sätter dom under hörnen på plattan och får en höjning på nån centimeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.