mycke_nu skrev:
PROBLEMET med detta och andra lösningar under samma tak är att om kåken brinner ner så är det ajöss med bokföringen i ett antal företag mm. Den halvdana lösningen blir att fysiskt placera backupen på annan ort, något som jag bara gör ca en gång i månaden.
Har man bandbredden så är en annan lösning att göra som jag och -MH- och åtminstone lägga "offsite" backupen hos varandra (när jag bara får tummen ur att backa mitt hos honom också). Beroende på hur goda vänner man är så kan man överväga kryptering. Även med liten bandbredd så kan man backa mer än man tror bara man överför den första hela kopian fysiskt (alltså bootstrappar sin lösning mha sneekernet och exv en extern USB-disk). Beroende på churn (alltså omsättning av ens data) och användandet av diff-metoder/komprimering som jag beskrivit tidigare så kan några timmar mitt i natten med jämna mellanrum räcka långt särskilt om man begränsar sig till "kritiska" filer (bokföring osv.)

Har man bättre bandbredd så finns ju också många hotell till rimlig kostnad, men då är man mer låst till teknik, lagringsplats och kostnad.
 
Ställ ner seeden i µtorrent i nån vecka och använd bandbredden till att flytta allt du har till en offsite backup, sedan är det ju bara att kopiera de filer som ändrats.
 
Bjurran skrev:
Ställ ner seeden i µtorrent i nån vecka och använd bandbredden till att flytta allt du har till en offsite backup, sedan är det ju bara att kopiera de filer som ändrats.
Jo, fast 500GB tar en bra stund över 1 Mbps uplänk... 46.29 dagar för att vara exakt. ;-) ;-)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, fast 500GB tar en bra stund över 1 Mbps uplänk... 46.29 dagar för att vara exakt. ;-) ;-)
Host, harkel.... inte exakt, det är ju inte ens rätt avrundat.... :D

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Host, harkel.... inte exakt, det är ju inte ens rätt avrundat.... :D

/Hasse
Helt rätt! Jag står här med skammen påkommen och avslöjad som den bluff och charlatan jag är. ;-) ;-)
 
Eller så tar man en gammal dator och installerar opensuse linux på den, jag har en sådan burk stående som sköter allt.
Den kräver inte lika mycket som windows fungerar fint på en gammal 700 mhz, den kör, backup, webserver,
Det finns guider för att komma igång med allt.
http://sv.opensuse.org/Välkommen_till_openSUSE.org
gratis att ladda ner gratis att använda, helt fritt att ta en kopia och även att ge bort utan att bryta mot lagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.