Har en liten fråga då jag tänkte dra lite Cat5e kabel i mitt Gamla hus,
klara kabeln av att ligga intill el sista 2,5 metrarna.
Eller blir den störd av detta?
 
Ja, den klarar att ligga intill el ur störningshänseende.

Men absolut inte i samma rör!
 
Hej

Har med stort intresse läst igenom allt kring nätverksskolan och kommentarer till densamma. Står själv nu i läget att skapa hemmanätverk och försöker sätta mig in i hur man bäst skall göra. Skulle dock vilja höra huruvida tekniken har utvecklats något sedan Nätverksolan först publicerades, och om det är ngt man behöver tänka på eller uppgradera som mot all förmodan inte framgår i skolan?
 
Det som har hänt är väl att Cat 6A har dykt upp som klarar 10Gbit på längder upp till 100 meter. Cat 6 ska klara 10Gbit på någonstans mellan 30-60 meter enligt vissa tillverkare, jag har dock inte testat någon med ett analysverktyg så jag har noll egen erfarenhet på den hastigheten.

Kan man få tag i 6A till bra pris så är den ju ett stensäkert kort men annars skulle jag nöja mig med vanlig cat 6.

Tror att skolan står sig bra i övrigt. Det som ev kan röra till det är bredbandstv men där verkar det finnas många olika lösningar än så länge
 
Tackar. Bra att du kommer in på det, för TV-lösningen är den som jag är mest osäker på. Osäker på hur man bäst lägger upp detta för att få ett bra TV-nät. Har förstått att ett stjärnnät utifrån centralen är att rekommendera, men exakt vilka kablar och övrigt arrangemang man lägger ut är inte helt klart. Läst en del om dubbla coaxial, men inte riktigt förstått vad detta innebär. Är det vanlig coaxial antennkabel och en för satelit/boxer etc.? Bredbands-TV känns väldigt diffust...
 
mats_o skrev:
Tror att skolan står sig bra i övrigt. Det som ev kan röra till det är bredbandstv men där verkar det finnas många olika lösningar än så länge
Det jag skulle fundera över (eller rättare, jag gjorde inte så) är att ta uttag i patchpanelen för att vira tele-uttag så att de funkar. Det är iofs old-school, men för ett hemmanät tycker jag att det låser en massa uttag i patchpanelen i onödan (som bättre kan fyllas med CAT-kabel). Jag virade istället en "bläckfisk" och kopplade i uttagen som jag har telefoner i istället (dvs tag lämpligt antal sladdar och koppla ihop dem i en lös plint/låda och koppla in dessa uttag i de du vill ha telefon i). Om man dessutom inte kaskadkopplar utan parallellkopplar så är det inga problem med oanvända kontakter (kaskad är ju snyggast, ur en ren ingenjörsmässig synvinkel, men alltid har man något skräp med två tåtar och då får man krångla med det i andra änden istället, vilket blir mycket knepigare när man går till 6/4-kontakter).

Nu har jag iofs bara två uttag över i min 24-uttags patchpanel (och jag behöver nog minst 3-4 dubbeluttag till så det får bli en patchpanel till), om man inte är lika nördig så kanske man inte känner lika starkt för det här. ;-)

Sedan så skall ju som alltid nätverk vara trådat och telefoner trådlösa (och inte tvärtom), men man behöver ju i alla fall ofta en sladd till basstationen så att den hamnar rätt. :)
 
Klart man ska ha en panel för inkommande uttag
Ju fler paneler ju häftigare installation :)
 
Ja, fast mitt rack är bara 12U och jag måste tänka på utrymmet... :)

(Ja, jag vet att jag får plats med lite omstuvning. Det är de vita kablarna på bilden som är telefoni, de sitter i andra änden i IP-telefonidosan i mitten till höger på hyllan i racket).
 
  • ethernet-rack.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
it-snubben skrev:
Jag såg det inte som att det var en massa utrustning som skulle in i något skåp utan mera ett sätt att dölja fula sladdar och burkar. Jag tycker också att en ubyggnad av väggen smälter bättre in i rummet än en lös garderob eller ett väggskåp. Troligtvis billigare att bygga också.
Nu är jag ändå inne på att göra som du gjort, eftersom skåpet är för klumpigt och får inte plats med allt i det.
Frågan är ju då, hur är smartast att göra gavlarna? Breda reglar hela gavlarnas djup eller bara skivmaterial? Känns stabilare med breda reglar eftersom jag inte tänkte bygga ända upp till tak/ner till golv (varken tak eller golv är klart, inte ens plant nånstans...) Eller? Tänkte mig 220-reglar då, eller möjligtvis 195, vill inte ha det för klumpigt.
 
Redigerat:
Var nog inte vaken i morse. Blir nog svårt att bygga ett väggskåp med mindre reglar i hörnen och skivor mellan. Blir knappast någon stabilitet alls då. Så jag var och inhandlade några meter 45x220 och en OSB. Börjar med att sätta upp OSB:n på väggen så har jag bra underlag för att skruva fast saker i. Själva skåpet tänkte jag bygga efteråt sen.
 
Man ska nog passa sig lite med att bygga in skåpet i väggen om man inte har kollat upp ordentligt vad man ska ha där inne och vad det är för skåp. Efter ett flertal installationer har vi kommit fram till att vissa skåp inte är lämpade alls för detta. Det bli helt enkelt för varm där inne. Som tur är börjar det komma lite nya infällda skåp men bra kylning nu. Tyvärr är dom lite dyrare en dom vanliga, men det blir säkert billigare än att switchen brinner.

Såg också att någon frågade efter vad som hade hänt sedan nätverksskolan skrevs och jag måste säga att det har hänt en hel del sedan dess. Cat6A i all ära, men nu dom senaste månaderna har vi börjat dra Cat7A på ett flertal projekt och det är helt överlägset. Den senaste kabeln klarar 1200 mhz vilket är perfekt för tripple play. Tidigare var det alltid TV-signalen som fick lida, men nu funkar det som smort med. Man kan säga att det har blivit kul att dra koppar-TP igen.
 
dalpha skrev:
Man ska nog passa sig lite med att bygga in skåpet i väggen om man inte har kollat upp ordentligt vad man ska ha där inne och vad det är för skåp. Efter ett flertal installationer har vi kommit fram till att vissa skåp inte är lämpade alls för detta. Det bli helt enkelt för varm där inne.
Jag sätter dit ett flertal fläktgaller för att få in lite luft. Blir det fortfarande för varmt får jag väl sätta dit extrafläktar helt enkelt. :)
 
Hej!
Har läst nätverksskolan här på forumet, tack Mats för bra info!

Jag är på gång att bygga nätverk hemma för data, tele och ev tv. Eftersom Cat6a nu är klubbad som standard (feb 2008) lutar det åt att jag drar det i väggarna.
Att hitta kablage (både installations- och patchkabel) i standarden cat6a är inte så svårt, säljs exempelvis av direktronik.se. Vad jag däremot har svårt att hitta är patchpaneler och vägguttag för cat6a. Finns den typen av produkter på marknaden eller får man hålla tillgodo med "vanliga" cat 6 prylar än så länge? Någon som vet om det innebär någon större prestandaförlust att använda vanliga cat6 uttag till cat6a kabel?
Tacksam för svar!
 
Man bugar och tackar :)

Det är ju tillåten läng på kabeln vid 10Gbit som är den stora skillnaden på 6 och 6A så jag skulle ta vanliga cat6 uttag och paneler.

Ett generellt tips jag tror att jag faktiskt har bommat i skolan är att låta kablarna hänga i en lagom bukt någonstans så att man kan dra fram och omkontaktera i framtiden, gäller ju egentligen all kabeldragning dock
 
Redigerat:
Direktroniks egna patchpaneler är väl Cat6?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.