-MH- skrev:
Att man inte får dra av räntor över 100 kkr?
Hehe, jag tar på mig dumstruten och drar mig tillbaka... :surprised:
 
Markpriserna då?

(Taxerings)värdet av en fastighet med småhus är ju dels tomtemn och dels byggnaden. Men vilket av detta kommer att sjunka (om det sjunker?) Bägge lika mycket, eller den ena mer än den andra?
 
"Bostadsrättspriserna i riket fortsätter att gå ner. De har sjunkit med 7 procent under den senaste tolvmånadersperioden och med 5 procent den senaste tremånadersperioden. Villapriserna visar inte samma nedgående trend. Priserna för villor har stigit 2 procent både på tolv månader och den senaste tremånadersperioden."
 
Finns det någon här som tror att huspriserna kommer ha stigit den senaste tremånadersperioden när siffrorna kommer i december?
 
-MH- skrev:
Nu verkar tråden ha spårat ur, men enligt Mäklarstatistik har priserna på hus inte gått ner, utan upp de senaste 3 månaderna.
Jodu, den statistiken gäller före den riktiga finanskrisen. Ingen kan väl spå med någon rimlig trovärdighet i dagsläget men om jag får tro kommer fastighetspriserna dyka rätt rejält framöver. Köpkraften lär inte bli stor i det genomsnittliga svenska hushållet och när fastighetspriserna sjunker vill/vågar färre sälja till ett pris som understiger den alltför kraftiga belåningen. Det i kombination med relativt höga räntor från försiktiga banker betyder stiltje på marknaden. Någon gång vänder det förstås men det lär ta långt tid innan vi är tillbaka till den nivå vi var innan lågkonjunkturen.
 
Vad härligt, förra gången jag postade en länk till att husprisern gick upp (för en månad sedan) sades det samma sak. "Nästa mätning, då j-lar." :)

Visst, förr eller senare får ni väl rätt. Men det är ung. som att gissa på klave och få rätt efter sex gånger.

Den som lever får se.
 
Nyfniken skrev:
Finns det någon här som tror att huspriserna kommer ha stigit den senaste tremånadersperioden när siffrorna kommer i december?
Siffrorna kommer varje månad.

Jag tror att huspriserna om ett halvår är högre än nu. Eller så är de lägre. Men om korpen kraxar hest, så kan de bli lika. :)
 
-MH-
Vilket pris skulle du åsätta de objekt som legat ute länge till försäljning? Orsaken till att de legat ute länge är troligtivis att priset är för högt.

Mäklarstatistiken kommer aldrig visa på en nedgång om de osålda objekten förblir osålda och säljarna vägrar gå ner i pris. Förr eller senare kommer då en ketchupeffekt när fler inser att det inte lönar sig att sitta och vänta.
 
Investor skrev:
-MH-
Vilket pris skulle du åsätta de objekt som legat ute länge till försäljning? Orsaken till att de legat ute länge är troligtivis att priset är för högt.

Mäklarstatistiken kommer aldrig visa på en nedgång om de osålda objekten förblir osålda och säljarna vägrar gå ner i pris. Förr eller senare kommer då en ketchupeffekt när fler inser att det inte lönar sig att sitta och vänta.
Investor, du letar alla möjliga vägar till att få rätt i din hypotes. :)

Statistik är statistik oavsett om det finns osålda objekt eller inte. Eller ska man dra av 10% på statistiken om det är "många" osålda objekt på marknaden?
 
Hörde just på SR P1 att en ekonomihistorieprofessor tyckte att alla ekonomstudenter borde lära mer om historiska ekonomiska kriser. En mycket bra idé för historien upprepar sig.
 
Men varför skall vi helt plötsligt börja räkna objekt som INTE säljs? Sådana objekt finns det alltid, så varför nu? Det vore väl synd att justera statistikens grund - skakig nog ändå! - för att få det resultat man eftersträvar.
 
imported-Anders_S
Med din optimism låter det som du har tagit en hel del lyckopiller :)

Tror du verkligen inte att Sverige kommer påverkas av det som sker i omvärlden? Wake up.
 
Jadu, Investor. Vad tror du själv om huspriserna om en månad eller ett halvår?
 
-MH- skrev:
Siffrorna kommer varje månad.
Ja, men nu var det decembersiffrorna det gällde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.