frjo7205 skrev:
Högre belåningsgrad gör att pantens värde fortare och i högre grad riskerar att understiga kreditens storlek.
Beror helt på pantens värdeutveckling.
 
Redigerat:
Självklart försvinner ett värde i ett föråldrande, inte så illa som på en bil, men inte så bra som i guld heller. Spekulationsvärdet som du kallar det finns ju kvar oavsett om banken belånar 90% eller 70%. Allt kan gå ner, dom har ingen aning om vilket underhåll huset kommer att ha, bra eller dåligt. Det enda dom är GANSKA säkra på, är att priserna går upp över en lång tid. Det kan också rasa, men det kan det göra oavsett om dom belånar 90% eller 50%. Så länge den som lånar kan betala den ränta som är överenskommet så har banken inget att oroa sig för egentligen. Till skillnad från i USA, där den som lånar lämnar tillbaka fastigheten när han inte kan betala. En ganska väsentlig skillnad.
 
frjo7205 skrev:
högre ränta. Men överlag och över tiden föreligger en spekulation i ökade marknadspriser för fastigheter när man lånar ut med 90-100% belåningsgrad utan amorteingskrav.
Detta gäller även vid 85% belåning, 80% belåning, 75% belåning och så vidare.

Eller är det helt enkelt så att banken antar att husen underhålls under tiden? För om man på 10 år spenderar 100.000:- på att hålla huset i likvärdigt skick, så överstiger husets värde fortfarande panten (vid 0% nominell ökning av huspriserna).
 
Riksbanken, ECB, FED sänker styrräntorna 0.50% idag. Bra för räntesidan av ekvationen.

Å andra sidan också ett uttryck för den desperation som finns på kreditsidan. Aktionen skall ses som ett sätt att försöka få igång utlåningen igen och ett sätt att stötta bankerna.

Varslen står som spön i backen (Volvo igen osv) så totalt sett tror jag fortsatt på sjunkande priser, trots dagens sänkning.
 
Riksbanken talade öppet om att bostadsräntorna idag är för höga och angav det som ett skäl till dagens räntesäkning, dvs att deras finanspolitik har för avsikt att sänka just bostadsräntorna.

Jag uppfattar det som positivt och tror att priserna framöver kommer att diskontera fallande räntor vilket borde bidra till att höja priserna allt annat lika.

Trots allt är dagens räntesäkning inte något som svenska hushåll enligt mätningar har förutsatt så det blir nya effekter hos hushållen.
 
Nu skulle säkert trycket på bankerna bli väldigt stort om de inte sänkte, men hittills har väl ingen bank, 2,5 timmar efter räntesänkningen gått ut och sänkt sina boräntor...

Och med handen på hjärtat så tror jag inte att det finns några presumtiva bostadsköpare som hoppade på telefonen och ringde mäklaren för att säga "vi tar det" efter att ha hört nyheten om räntesänkning heller.

Stockholmsbörsen studsade först upp från bottennoteringar på nyheten, men när människor hade sansat sig lite, rasade den snabbt ned igen. De snabba vändningarna från Riksbanken i en samordnad aktion med andra stora banker spädde bara på oron att det är dags att återuppleva 1929 eller något sådant.

Det skall bli intressant att se vem som får Riksbankens pris i ekonomi till Alfred Nobels minne i år... Jag undrar om inte Stellan och Aleklett är bra kandidater... :)

//Swetrot, som resignerat vad gäller ekonomin. Ingenting av det jag trodde jag kunde verkar längre ha någon bäring...
 
Lekkamraten skrev:
allt annat lika.
Som 50% börsfall på ett år, massvarsel i industrin, och att bankerna verkar börja kräva amorteringar, minst 10% insats, och inga dubbla boenden ;-)
 
Nu tycker jag vi gemensamt sjunger en sång.." Always look at the bright side of life"

Tur man inte hade 100 miljoner på börsen för ett år sen och nu när man tittar har man bara 50 kvar. Det måste vara jobbigt..:)

Rena rama krigsrubrikerna idag på Aftonbladet och Expressen angående Volvos varsel. Om Volvo nu har tappat 50% av sin försäljning så kommer dagens varsel bara vara en försmak av vad som kommer.
Med ganska enkel matematik så försvinner hälften av folket och då tror jag Volvo är stekt på marknaden på grund av sin minskade kostym.

Från Saab är det väldigt tyst i jämförelse. Förbereder de sin konkursansökan måntro?
 
Swetrot skrev:
//Swetrot, som resignerat vad gäller ekonomin.
Cheer up, människan är kreativ och finner vägar ur knepiga situationer. En intressant bok som jag kan rekommendera är John Kenneth Galbraiths "Den stora börskrashen" från 1954 ang 1929-32. Mkt intressant läsning som visar likheterna mellan 1929-32 (hög belåning mm). Då handlade det om hårdbelånade investmentbolag som spekulerade i allt möjligt (bla aktier). Nu handlar det om en sprucken kreditbubbla som finansierat private equity, fastigheter, bilar mm.

Vi tar oss igenom denna stormen också och centralbanker/politiker har lärt sig en del sedan 1929-32.
 
Överlever gör jag nog, men jag skall erkänna att det som egen företagare, i en bransch som faktiskt är beroende av att företag tycker att de har råd med lite extra, inte känns jättebra när man inte riktigt ser botten.

Det är väldigt många människor som förlorat oerhört mycket pengar den senaste tiden. Inte bara de som hade 100 millar för ett år sedan, utan också de som hade en halv miljon som de genom idogt sparande och vändande på slantarna gnetat ihop för att ha råd med en kontantinsats på den där gården de drömt om.

Det har kommer att kosta hundratusentals svenskar sina jobb, och de kommer att få lägga ned sina planer på badrumsrenovering, nytt kök, altan, japansk trädgård, pool och ett garage tills de åter har ett arbete.

Det är inte positivt för husprisernas utveckling de kommande fem åren.
 
Swetrot skrev:
+
Det har kommer att kosta hundratusentals svenskar sina jobb, och de kommer att få lägga ned sina planer på badrumsrenovering, nytt kök, altan, japansk trädgård, pool och ett garage tills de åter har ett arbete.

Det är inte positivt för husprisernas utveckling de kommande fem åren.
Fast de uppräknade posterna på vad folk inte har råd med framöver kan man i de flesta fall klara sig utan.
Nu har bilbranchen kris, husbransschen likaså. Nästa som får stryka på foten är nog resebranschen. Tror nog att dyra Thailandsresor är ett minne blott för många ett tag framöver.

Ska man satsa på något idag som företagare är det små saker som sätter guldkorn på tillvaron för Svenssons. Godisbranschen spår jag lysande framtid för. Godis är en tröst i allt elände och dessutom ganska lönsamt....

Någon som hakar på och utmanar Karamellkungen???
 
bumpaberra skrev:
Hitta denna på Bankföreningen, där ni även kan hitta statistik över bolån etc. Det var dyrt att bo i egnahem 1990
1990: 9100 kr/mån
Om vi antar att huspriserna har stått still sen 2004, och med 6% ränta:
2 600 000 x 0.06 x 7/10 x 1/12 = 9100 kr/mån

Det är dyrt att bo i egnahem 2008 :)
 
Nyfniken skrev:
Effekten blir dessutom dubbel, eftersom man inte får dra av räntor som överstiger 100 kkr.
Det stämmer inte. Räntor är avdragsgilla med 30% under 100 tkr och med 21% på överstigande belopp. Det är skattereduktion för underskott av kapital och får räknas av mot kommunal och statlig inkomstskatt samt mot statlig fastighetsskatt,

Räntorna får också fördelas mellan flera så för ett normalhushåll med två förvärvsarbetande som kan dela räntekostnaderna på två krävs det räntekostnader överstigande 200 tkr för att dessa inte ska få minska skatten fullt ut, utan endast med 21%.

Med en kalkylränta på 6% så inträder denna gräns alltså vid lån överstigande 3 333 333 kr eller nästan dubbelt så högt som genomsnittspriset för ett småhus i riket som är 1 782 000 kr (2007).

Finns att läsa bl.a. Belopp och procent - inkomstår 2008/taxeringsår 2009
 
Lekkamraten skrev:
Det stämmer inte.
Jag förstår inte vad det var som inte stämde? (Du tog dessutom texten ur sitt sammanhang, då vi talade om räntor på 10%).

Effekten av höjda räntor är dubbel när man kommer upp i ett visst lånebelopp eftersom man dels drabbas av den höjda räntan och dels drabbas av att den procentuella skattereduktionen sjunker.
 
Nyfniken skrev:
Jag förstår inte vad det var som inte stämde?
Att man inte får dra av räntor över 100 kkr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.