billy_baver skrev:
Om du överlåter till proffs att göra jobbet eller överlåter till (samma eller andra) proffs att bygga ett nytt fönster kostar det faktiskt ungefär detsamma.
Jo, du är inte helt ute och cyklar där, nytillverkade kopior kostar ungefär lika mycket som en proffsrenovering. Om man sköter underhållet själv, helt eller delvis, så kommer man däremot att tjäna på att behålla de befintliga fönstren.
Men det verkade inte som om du menade att man skulle byta till likadana, specialtillverkade fönster i ditt tidigare inlägg. Du skrev tex att fönsterputsning skulle bli enklare efter ett byte och det förstår jag inte hur det skulle gå till om de nya fönstren är likadana som de gamla. Så jag antog att du avsåg fabrikstillverkade, moderna fönster.
 
Sommartorparn >> För övrigt kan man mycket väl bygga nya fönster av kärnvirke. Om man inte är så noga med tiden är det bara att sätta igång och slöjda ihop dem själv ...
;)
 
Glömde bort att glasning och målning inte ingick i de priser jag har fått på nytillverkade fönster enligt gammal förlaga. Lägger man på kostnaden för det så är det billigare att låta en fönsterhantverkare renovera de gamla. Tack och lov! Jag hatar tanken på att slit-och-släng skulle vara lönsamt.
 
billy_baver skrev:
Sommartorparn >> För övrigt kan man mycket väl bygga nya fönster av kärnvirke. Om man inte är så noga med tiden är det bara att sätta igång och slöjda ihop dem själv ...
;)
Jamen, dagens kärnvirke håller inte samma kvalitet som gammalt kärnvirke. Det är ju det som är själva poängen med att ta hand om gamla fönster. Det går helt enkelt inte att nytillverka med samma kvalitet.
 
Har den här tråden blivit en "renovera fönster tråd" ? ;)

Ja har nu fått en dom av byggarn.

1. Anledningen till lutningen och sättningen är att skorsten har skjunkit ner/satt sig. Därmed så har bjälklagen följt med och lutar in mot skorstenen. Och därför det är sprickor vågrätt i skorstenen

2. Eftersom bjälklagen har åkt ner så har dom nu kommit på tok för nära marken och det har krupit upp fukt.

3. Vi grävde lite i väggen brevid skorstenen och då hittade rejäla fuktskador/mögel som enligt byggarn beror på fukt + kalkbruk ifrån skorstenen. Detta kan mycket väl ha spridit sig till andra ställen i stommen.

4. Det som måste göras är att riva upp hela golvet i hela kåken ända ner till marken. Gräva bort en 50cm av marken under så det blir lite utrymme. Lägga nya bjälklag.

5. När man har rivit bort golvet så ser man om det är mera större skador som måste åtgärdas.

6. Skorstenen måste med största sannolikhet muras om en bra bit nertil.

7. Taket är otätt vid skorstenen och det måste åtgärdas.

8. Innertaket med balkar måste bytas.

9. + en hel del andra saker så som ytterpanel och lite smålagning på grunden.

Så summa sumarum så är det för mycket som måste göras för att det ska vara värt det.


Någon som vet billigaste sättet att få bort kåken?
Ringa brandkåren och låta dom elda upp det?
Någon som vill köpa för 1kr och frakta bort det? (om det är möjligt pga skortstenen iofs...)
Riva det med slägga och motorsåg själv? :)


Trist med mögel och fuktskador, men ändå skönt att få bekräftat att dfet inte blir värt att renovera.

Jag kan lägga upp bilder sen om någon vill se?
 
billy_baver skrev:
konichiwa girl >> Om du överlåter till proffs att göra jobbet eller överlåter till (samma eller andra) proffs att bygga ett nytt fönster kostar det faktiskt ungefär detsamma.

That´s it.
Ah. Fast då hade jag önskat att du skrev att man låter renovera fönstren. Nu lät det ju som om det skulle bära sig att köpa nytt istället för att renovera de gamla fönstren, även om man gör det själv. :)
 
emilio_barzini skrev:
Har den här tråden blivit en "renovera fönster tråd" ? ;)

Ja har nu fått en dom av byggarn.

1. Anledningen till lutningen och sättningen är att skorsten har skjunkit ner/satt sig. Därmed så har bjälklagen följt med och lutar in mot skorstenen. Och därför det är sprickor vågrätt i skorstenen

2. Eftersom bjälklagen har åkt ner så har dom nu kommit på tok för nära marken och det har krupit upp fukt.

3. Vi grävde lite i väggen brevid skorstenen och då hittade rejäla fuktskador/mögel som enligt byggarn beror på fukt + kalkbruk ifrån skorstenen. Detta kan mycket väl ha spridit sig till andra ställen i stommen.

4. Det som måste göras är att riva upp hela golvet i hela kåken ända ner till marken. Gräva bort en 50cm av marken under så det blir lite utrymme. Lägga nya bjälklag.

5. När man har rivit bort golvet så ser man om det är mera större skador som måste åtgärdas.

6. Skorstenen måste med största sannolikhet muras om en bra bit nertil.

7. Taket är otätt vid skorstenen och det måste åtgärdas.

8. Innertaket med balkar måste bytas.

9. + en hel del andra saker så som ytterpanel och lite smålagning på grunden.

Så summa sumarum så är det för mycket som måste göras för att det ska vara värt det.


Någon som vet billigaste sättet att få bort kåken?
Ringa brandkåren och låta dom elda upp det?
Någon som vill köpa för 1kr och frakta bort det? (om det är möjligt pga skortstenen iofs...)
Riva det med slägga och motorsåg själv? :)


Trist med mögel och fuktskador, men ändå skönt att få bekräftat att dfet inte blir värt att renovera.

Jag kan lägga upp bilder sen om någon vill se?

Jag kan beskriva vad vi har gjort hos oss till ingen annan kostnad än vårt arbete. Vi har tagit upp alla golv. Rivit ut golvbjälklaget. Grävt bort spånet som låg på backen. Tagit ner skorstenen. Bytt ut syllstocken samt sulat i ett par andra stockar som var rötade.

Kostnad: Timmer från egen skog (det är dock inte nödvändigt att använda timmer om man halvsular) samt kostnaden för nya bärlinor och golvåsar. Vi passar också på att isolera med leca. Nu har vi i och för sig en mullbänk (varmgrund) så vi behöver ju inte konstruera en ny torpargrund.

Varför måste innertaket bytas? Och fasaden?
Jag tycker att generellt så föreslås en massa åtgärder när det räcker med punktinsatser. Det är kanske inte nödvändigt att byta hela panelen, utan man byter panel där den är fuktskadad. "Lappa och laga", helt enkelt. Är det inte intressant för dig så är det naturligtvis inte intressant för dig, men jag vet ju att många skador ser mycket värre ut än vad de är. Och att du kanske skulle få en lite annorlunda dom om du pratade med en byggnadsantikvarie.
 
Så synd att det var så dåligt! :(
Och vi som så gärna ville ha dig till att måla fönster!
 
Och tomten är för liten för att bygga nytt intill?

Vad du än gör, släng inte gamla fönster, dörrar, virke mm på tippen eller i bränngropen. Det finns de som gärna tar rätt på det.
 
Jag ska kolla upp med komunen om jag får bygga brevid och ha detta som sidoprojekt.

Iom att jag inte har byggt eller renoverat förut, och ingen annan har gjort det i min närhet, så tror jag att det blir för stort projekt. Så det kommer krävas lite hantverkartimmar och det kostar.

"varför innnertaket måste bytas" vet jag iofs inte. Men jag antar att det har med samma anledning som golvbjälkarna.

En stor anledning till att jag lutar starkt åt nybygge är att det var så mycket jobb på det här huset. Jag vill inte använda de 2 kommande somrarna till renovering för att sedan kunna använda det om 3år.

Självklart kommer jag spara allt som går att spara. Ni verkar ju riktigt intresserade av fönster, någon som vill köpa? ;)
 
emilio_barzini skrev:
Jag ska kolla upp med komunen om jag får bygga brevid och ha detta som sidoprojekt.

Iom att jag inte har byggt eller renoverat förut, och ingen annan har gjort det i min närhet, så tror jag att det blir för stort projekt. Så det kommer krävas lite hantverkartimmar och det kostar.
Verkar vettigt, man ska ha gott om tid på sig och tycka att det är spännande med gamla hus om man ska ge sig på ett sådant projekt som nybörjare. Men bygger du nytt intill kan huset stå kvar som ett spännande, framtida projekt. Ofta räcker ganska små och enkla åtgärder för att skjuta upp förfallet. Undvik rivning så långt som möjligt. Och kolla med Kleens byggnadsvård eller länsmuséet om de kan komma ut och inspektera.

Fel modell på dina fönster, annars hade jag kommit sättande med vild blick och plånboken i beredskap. ;-)
 
emilio_barzini skrev:
Jag ska kolla upp med komunen om jag får bygga brevid och ha detta som sidoprojekt.
---
En stor anledning till att jag lutar starkt åt nybygge är att det var så mycket jobb på det här huset. Jag vill inte använda de 2 kommande somrarna till renovering för att sedan kunna använda det om 3år.

Självklart kommer jag spara allt som går att spara. Ni verkar ju riktigt intresserade av fönster, någon som vill köpa? ;)
Ah. Ja, det tar förstås en hel del tid i anspråk och det går nog inte att beräkna att vara färdig inom två år (det är vad vi har hållit på med vårt hus... från planering till praktiskt arbete). Och visst är det bra om man har någon som vet hur man kan göra. Fast att ha det som ett sidoprojekt låter onekligen spännande - gamla hus är faktiskt beroendeframkallande! :)
 
Råd från en luttrad bäver: Undvik att frivilligt dra in länsmuseet i ditt privatliv...
;)
 
billy_baver skrev:
Råd från en luttrad bäver: Undvik att frivilligt dra in länsmuseet i ditt privatliv...
;)
Råd från en mycket nöjd Maria: länsmuseet kan vara riktigt stor hjälp. Till oss kom två byggnadsantikvarier som gav oss en hel del råd, till exempel om grundläggning, och gav oss bekräftelse på att vi är på rätt spår. De har också erbjudit oss obegränsad rådgivning per telefon. Men det är klart, jag ser inte mitt hus som "mitt privatliv" ännu - och eftersom det är ett hus märkt som kulturhistoriskt intressant i ett område som är en kulturmiljö av riksintresse kan det ju inte riktigt bli det heller - utan mitt och min makes byggnadsvårdsprojekt.
 
billy_baver skrev:
Råd från en luttrad bäver: Undvik att frivilligt dra in länsmuseet i ditt privatliv...
;)
Då måste du förklara varför!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.