Jag hade samma problem som du har,försökte rikta men det vart inget vidare........så jag rev upp hela golvet!!! tur var väl det.Ja du ser ju på bilden varför golvet lutade......mycket jobb men det var värt allt slit till slut
 
  • sda012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sda011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, byt inte fönster! Varför det, speciellt om huset ska fungera som fritidshus?

Jag har en blandning av moderna fönster och gamla med lösa innanfönster (i ett permanentboende) och jag tänker inte byta ut de gamla. Jag tycker att de fungerar utmärkt vintertid och på sommaren är det perfekt att kunna plocka bort innerbågarna i de varmaste rummen (övriga får sitta kvar).

Länsmuséerna brukar anordna dagslånga fönsterrenoveringskurser. Även fönsterhantverkare håller ofta kortare kurser. Det finns en del byggnadsvårdsverksamhet i Jämtland, bla Kleens byggnadsvård i Mörsil som gör gratis hembesök (liksom förmodligen även ditt länsmuséum).
 
Anledningen till att jag vill byta fönster är att dom känns risiga och att om man byter dom så kanske det blir lättare att hålla värmen?
Men att renovera dom är nog värt ett försök iaf :)

Sen är ju vissa fönster väldigt svåra att stänga pga sättningen. Hur löser man det lättast?

Även ytterdörren är skitsvår att låsa. Den öppnas och stängs utan problem men är jädrans svår att få i lås.
 
Emilio !

Du måste nogställa dej frågan. Hur skall jag nyttja huset !

Om du tycker om att renovera och fixa så ska du så klart behålla huset. Antingen rikta upp det, byta fönster/dörrar, laga tak etc. och renovera murstocken (det ser ut som om den spruckit pga. sättningarna) eller kanske laga det som är trasigt lite efter hand.
Men om du inte är speciellt händig eller sugen på att renovera så skulle jag rekommendera att riva ner huset och bygga ett nytt. När du väl är färdig med det nya huset så behöver du inte bekymmra dej mer för tjälskjutningar, dålig isolering eller otäta dörrar/fönster.

Huset verkar charmigt men jag själv skulle nog riva ner det och bygga ett nytt fräscht istället.
 
emilio_barzini skrev:
Anledningen till att jag vill byta fönster är att dom känns risiga och att om man byter dom så kanske det blir lättare att hålla värmen?
Men att renovera dom är nog värt ett försök iaf :)

Sen är ju vissa fönster väldigt svåra att stänga pga sättningen. Hur löser man det lättast?

Även ytterdörren är skitsvår att låsa. Den öppnas och stängs utan problem men är jädrans svår att få i lås.
Mja, fönster kan visserligen se ganska risiga ut men är inte särskilt risiga när man börjar jobba med dem. Du lär upptäcka att fönsterbågarna är förvånansvärt hårda till exempel.

Titanium skriver till exempel: "byta fönster/dörrar, laga tak". Min fråga är: varför ska man göra det när det inte är nödvändigt? I synnerhet när ni inte ska använda det som ett permanentboende, utan som ett fritidshus. Det är åtgärder som kommer att kosta mer än det smakar och som dessutom kommer att förstöra rejält av den gamla charmen. Självklart måste tak ses över så att det inte läcker, men pannplåt har relativt lång livslängd. Fikonstina säger att det blir billigare att bygga nytt, men de har räknat på ett hus från fyrtiotalet, med stor sannolikhet en spånlåda av råspont och masonit med kopplade fönster och inte en värmetrög timmerstomme med värmeisolerande fönster med innanfönster. Det är människor som inte kan gamla hus som säger så.

"Oroa sig för tjälskjutningar"... Tja, en åtgärd är till exempel att hålla upp stommen med hjälp av domkrafter och gjuta en grundsula för de bärande hörnstenarna ner till frostfritt djup. Dessa placerar man sedan hörnstenarna på. Oroa sig över "otäta" fönster behöver man inte göra så länge de är kittade och det är drevat vid fönsterkarmarna. Man kan också sätta en tätningslist på insidan (ej på utsidan eftersom det kan leda till kondens). Gamla fönster med löstagbart innanfönster har lika bra isolervärde som ett treglasfönster från 80-talet. Mer behöver man antagligen inte i ett fritidshus...
 
Redigerat:
emilio_barzini skrev:
Anledningen till att jag vill byta fönster är att dom känns risiga och att om man byter dom så kanske det blir lättare att hålla värmen?
Men att renovera dom är nog värt ett försök iaf :)
Fönster blir risiga med tiden, de behöver underhållas och renoveras. Mer än femton år utan åtgärder kan man inte räkna med. Gamla fönster är oftast väl värda att renovera. Gör man det mesta jobbet själv, blir det ekonomiskt mycket fördelaktigt jämfört med att byta dem. Och jag lovar att man kan hålla värmen även med gamla fönster!

Jag har lämnat in en del fönster för renovering, eftersom tiden inte räcker till. För att spara lite pengar tar jag hand om mellan- och slutstrykning själv (målar med linoljefärg).

Om du vill isolera så är det vinden du ska satsa på. Att lägga på mer isolering på vinden gör störst skillnad samtidigt som det är en billig och enkel åtgärd som inte förstör huset på något vis. Cellulosa eller kutterspån, så behöver du inte bry dig om någon diffspärr.

titanium: Om man renoverar huset behöver man när man väl är färdig inte bekymra sig mer för tjälskjutningar, dålig isolering eller otäta fönster/dörrar. ;-)
 
emilio_barzini skrev:
Nu undrar vi ju då om man ska satsa på att renovera eller riva och bygga ny liten stuga (har kollat på CA-Boden).
Det ena utesluter inte det andra. Kan du inte börja med att bygga en ny liten stuga, och sedan renovera det gamla huset i lugn och ro? Då har du ju också någonstans att bo under tiden du renoverar. Senare när du har flyttat in i det gamla huset kan du ju ha CA-boden som gäststuga.
 
Härligt med många svar och många tips och synpunkter. Grymt forum!! :)

Renovera fönstrena låter ju som det bästa. OCh det kan inte vara så svårt eller dyrt. Kan inte kosta mycket om man lämnar in det och låter någon annan göra det heller? (måla kan man ju göra själv).

Finns inte en chans att det kan bli "billigare" att bygga nytt. Inte om man har hyffsat låga krav på standard i sitt fritidshus (inget vatten och avlopp tex).
Jag menar ska vi bygga nytt och tar en billig stuga på byggsats, vad kan man räkna med då för material (hus + grund) + arbete? Kommer man under 200k om man kan göra mycket finlir själv när stommen är uppsatt?

Frågan är ju bara, hur mycket är det värt att läga på att renovera kontra bygga nytt? Men man får väl ganska mycke renovering för låt säga 50k?

Vad kan det kosta att "räta till huset" i runda slängar? Någon som vågar sig på en gissning? Och kanske förbättring av grund om det behövs (för att förhindra framtida tjälskjutningar).
Så länge det inte är några övriga skador så är det bara det jag behöver hjälp med. Resten fixar man själv med hjälp ifrån goda vänner och familj.

Så länge det inte drar och är svårt att hålla normala temperaturer så ser jag inte varför jag måste kompletera med isolering.

Det sitter ju såklart lite i ekonomin oxå. Hade jag haft obegränsat med pengar hade kåken varit jämnad med marken för länge sedan men nu är det ju inte så :)

Så antingen renoverar jag eller bygger nytt om det visar sig att det är för mycket dolda skador som kommer kosta för mycket pengar att laga.

Under tiden man renoverar så bor man i husvagn som man lånar av sina föräldrar ;)

Imorgon hoppas jag att jag får en bra bedömning ifrån byggarn som ska komma och kolla. Jag återkommer med en rapport imorgon kväll.
 
emilio_barzini skrev:
Härligt med många svar och många tips och synpunkter. Grymt forum!! :)

Renovera fönstrena låter ju som det bästa. OCh det kan inte vara så svårt eller dyrt. Kan inte kosta mycket om man lämnar in det och låter någon annan göra det heller? (måla kan man ju göra själv).
Jag tycker du har helt rätt inställning vad gäller ambitionsnivån för denna stuga! Välkommen till byggnadsvårdsforumet.;)

Vad som är dyrt, måste du själv avgöra. Jag vet inte vad det kostar att lämna in fönster, men just fönsterenovering är ett så där pilligt jobb som tar tid, så det borde löna sig att göra detta själv. Det är ett ganska trevligt jobb om man gillar pyssliga arbeten och inte behöver göra det i panik o brådska. Börja med att kolla i vilket skick är fönstrena. Dom kan se förfärliga ut med flagnande färg och kittet borta, men ändå ha prima kvalitet i träet. Pröva sticka med en kniv i träet. Är träet hårt, så är det ingen fara. Är träet mjukt på några stället (t.ex. i nederkanten), så kan en snickare byta delar. Sedan kan du själv måla och kitta. Om färgen är väldigt dålig i tjocka flagor kan du behöva ta bort allt till trärent, och det kan du göra med varmluftspistol och skrapa. Det finns också ir-värmare att köpa om man behöver få bort kitt utan att skada glaset. Och specialskrapor för att kunna skrapa utan att fördärva profilerna. Om du behöver denna specialutrustning beror på hur fönstrena är, hur grundligt du måste renovera dom, och hur många fönster det rör sig om. Det finns i alla fall grejer som underlättar arbetet. Hur som helst, när det är dags kan du få många goda råd på byggnadsvårdsforumet, eller gå en kurs. Hur som helst, fördelen med att göra detta jobbet själv, är att du lär känna dina fönster på ett sätt som gör att du vet vad som sedan behövs göras för att underhålla dom.

Samtidigt föreslår jag att du funderar på om du gillar pyssla med hus och hur mycket tid du har realistiskt. Bor du långt ifrån huset? Har du bara 4 veckors semester? Då kan det hända att du blir besviken över att du inte hinner med att sköta huset som du har tänkt dig, och att du kanske ändå blir tvungen att anlita folk för att göra sånt som du hade velat göra själv......
 
emilio_barzini skrev:
Renovera fönstrena låter ju som det bästa. OCh det kan inte vara så svårt eller dyrt. Kan inte kosta mycket om man lämnar in det och låter någon annan göra det heller? (måla kan man ju göra själv).
Tyvärr är det ganska dyrt att anlita någon för att renovera fönster eftersom det är ett tidskrävande jobb. Räkna med att en fönsterhantverkare behöver två-tre timmar per ytterbåge, förutsatt att bågen inte har rötskador och han/hon bara grundmålar. 400-500 kr/timme inkl moms.
Att gå en fönsterrenoverarkurs är en bra början. Innerbågar är enkla att renovera själv eftersom de inte har varit utsatta för väder och vind som ytterbågarna. Det är oftast lite kitt och färg som behövs, man behöver sällan glasa ur dem.
 
Jag ska åka iväg till stugan idag strax. Det 'är bara 6mil ifrån där jag bor så det går fort.
Ska kolla upp hur fönstrena är, men jag har för mig att dom är hårda i träet.

Min ambition är att kunna vara där alla helger jag är ledig och på andra tillfällen då det går. Har både hund och ett litet barn som kommer trivas som fisken i vattnet :)
Och självklart vill jag då hålla på och pyssla och fixa med det som går. Så allt som inte kräver ingenjörsutbildning kommer jag försöka mig på själv iaf, sen är ju frågan hur pass bra det blir ;)
Men då känns det ju skönt att ha ett sånt här bra forum att kunna vända sig till vid funderingar och frågor!!
 
Kompromissen som jag vill föreslå är att behålla befintlig stuga, med så små ingrepp som möjligt. Lägg istället krut på en ny liten stuga (alternativt tillbygge). Detta nybygge förbereder ni för kök och hygienrum, ifall ni föredrar att börja med lite enklare standard.

Att stugan inte ligger närmare sjön kan mycket väl bero på att folk förr visste vad de gjorde. Befintlig byggplats har bevisat sin duglighet bara genom att huset fortfarande existerar.

Att renovera ett risigt gammalt fönster kostar ungefär lika mycket som att köpa nytt. Nya fönster blir billigare att underhålla och roligare att putsa. De isolerar oftast bättre. Problemet är bara att hitta nya fönster som är lika charmiga som era gamla.
 
billy_baver skrev:
Att renovera ett risigt gammalt fönster kostar ungefär lika mycket som att köpa nytt. Nya fönster blir billigare att underhålla och roligare att putsa. De isolerar oftast bättre. Problemet är bara att hitta nya fönster som är lika charmiga som era gamla.
:eek:
Återigen undrar jag: hur är det möjligt?
Vad är det för skitfönster som jämförs med då?

Jag har renoverat samma typ av fönster som emilio_barzini. En kittburk räcker till 2-3 fönster. Inköp av Speedheater, stiftpistol, kitt som räcker för tio fönster + tio innanfönster (räknar för enkelhetens skull en burk Tremco på två tvåluftsfönster) samt färgskrapa blir då 371 kronor per fönster. Till det tillkommer färg. Med en liter utomhusgrundfärg och två liter linoljefärg samt en liter balsamterpentin och tre liter linolja blir detta 433 kronor per fönster räknat på Gysinges priser. Visst, då måste man räkna med att det är en del arbete. Personligen tycker jag bara att det är roligt och jag känner mig så oerhört stolt över att ha gjort det. Men hur som helst. VAR hittar du fönster som är så billiga? Och är du säker på att de är så mycket bättre än de gamla fönstren till det priset? :rolleyes:
 
konichiwa girl >> Om du överlåter till proffs att göra jobbet eller överlåter till (samma eller andra) proffs att bygga ett nytt fönster kostar det faktiskt ungefär detsamma.

That´s it.
 
billy_baver skrev:
konichiwa girl >> Om du överlåter till proffs att göra jobbet eller överlåter till (samma eller andra) proffs att bygga ett nytt fönster kostar det faktiskt ungefär detsamma.

That´s it.
OK, men nu talar vi om en kille som säger att han har mer tid än pengar. Då är det väl onödigt att han köper tjänster som han kan göra själv. Dessutom vet vi ännu inte i vilket skick hans fönster är. Kanske behöver dom bara målas o kittas?
Så får han en bättre slutprodukt också, fönster av rejält kärnvirke, inte något mjukvirke som är ruttet efter 30 år.....

Förresten, jag har fönster både med gammalt handblåst glas och fönster med modernt floatglas. Jag tycker det är mycket roligare att putsa det gamla glaset för det blir blänkande på ett sätt som floatglaset aldrig blir.;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.