Ändå firman som får stå för fiolerna antar jag om det blir tal om ersättning.

Kromade utanpå är ju inte bara fult det vore rent idiotiskt. Går ju att kolla på bilderna var skarvarna ligger så GÅR det ju att sätta luckor där.

Lödda skarvar har (om de är rätt gjorda) kanske en faktor 10 på styrkan gentemot kläm/presskopplingsdito. Vid ett rent dragtest sliter man av röret långt innan skarven ger sig.
 
v-g skrev:
Ändå firman som får stå för fiolerna antar jag om det blir tal om ersättning.

Kromade utanpå är ju inte bara fult det vore rent idiotiskt. Går ju att kolla på bilderna var skarvarna ligger så GÅR det ju att sätta luckor där.

Lödda skarvar har (om de är rätt gjorda) kanske en faktor 10 på styrkan gentemot kläm/presskopplingsdito. Vid ett rent dragtest sliter man av röret långt innan skarven ger sig.
Och vad säger att firman finns kvar om 10 år?

Att själva kopplingen håller ihop rören spelar väl ingen roll om det blir en läcka ändå?
Säger reglerna att man inte får skarva dolt så har det väl en orsak?
Gör om, gör rätt från början.
 
Det blir ju inte ett dolt fel om man uppfyller sin upplysningsplikt mot en eventuell köpare.
Men köparen tycker kanske då att badrummet inte är lika attraktivt.
 
Vet ej vad som gäller när firman konkat/slutat men iom att du bygger något har ju den firman som byggde det 10 års ansvar på den punkten är det ju inga tveksamheter.

Om inte skarven smäller så är det ju troligen materialfel på röret och det skulle jag tippa är 1 på miljonen att man råkar ut för om man inte skadat röret under monteringen tex dragit en skruv rätt igenom. Vilket ändock leder till att den dolda skarven inte är att skylla för det hela om RÖRET är det som läker och vad hjälper då tex inspektionslucka (enligt reglerna) om röret läker någon annanstans. Rör får dras så dolt man önskar sålänge skarvarna går att inspektera eller att man har ett skvallerrör.
 
10 år vad är det i dessa sammanhang?

Är det inte så att ett nytt badrum som är fackmannamässigt byggt ska hålla typ i 30 år?
 
Jag förstår att det kostade så mkt jag tror att vi kommer att landa på något sånt oxå, men vi gör allt själva utom elen!!!
 
Får man bygga in vattenledning samt avlopp i yttervägg?

Lärde mig att det inte var tillåtet i en egen tråd här nyss.

Vad gäller?
 
Det ser också ut att vara skarvat i 90 böjen vid golvbrunnen om det är yttervägg där så går det inte att sätta lucka heller...

Jättefint badrum ! är det Höganäs trendstone på väggarna? 30x60?
 
Jag har mer eller mindre givit upp....
Orkar inte bråka, vill lägga energin på annat
 
Förstår dig Trevik, dock så kan det vara så att du inte orkar "bråka, potentiellt kan kosta dig en hel del pengar..
 
Ser mycket bra ut tycker jag:)

Hur stort är badrummet:confused:

/Tobias
 
Vi betalade också runt 190.000 totalt ink möbler för vårt badrum som byggdes enligt vad ni kan läsa om unde rreferenser av Totalhus. totlflopp. Att betala för kvalitet innebär inte att man får det!!!
 
Jag har också två skarvar i vägg. De ska iofs bort snart då vi öppnar väggen från andra sidan och viker in de rören under köksbänken. Men rörmockarn sa att jag skulle fota skarvarna och att det skulle skickas en avvikelserapport till försäkringsbolaget. Gör man så?
 
Ni har ett mycket snyggt badrum! Hoppas att det löser sig för er med allt strul!

Vad är det för kakel och klinkers ni har valt? Vi letar för fullt inför att vi ska starta med vårt andra badrum.
 
tracker skrev:
det ser ut som det är skarvat i yttervägg !!

hur är det med bygglov för att bygga om badrummet, behövs handikappanpassning ?
ser trångt ut vid toaletten för en rullstol.

Nu hoppas jag du skojar?bygglov för bygga om badrum?
handikappanpassning gör du kanske inte i ditt eget hem så vidare du inte är handikappad själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.