testade med oskärmad cat5 till mitt cat6-stjärnnätverk nu , men det gick inte.

Blir att beställa baluner nu :) men kul att trixa lite

Mvh
Bambi
 
Prova att söka på "balun" på www.ebay.com -- finns en hel del skapligt billiga baluner för 75-ohms viddejo över CAT5/6. Vet dock inte hur bra de fungerar med antennsignaler på många hundra MHz.
 
Hej!

Jag lyckades med mina hemmagjorda baluner, det hjälpte med cat6-kabel i stället för cat5, har cat6 grövre trådar? Jag kopplar denna sen externt på min bordsantenn Televes Mira som har förstärkare 25db, filter och brusdämpare, funkar antennförstärkare för utomhusantenn bättre?

Jag får bra signalstyrka 66% och signalkvalite 80% och jag får in alla kanaler utan just 4an och 6an, dessa fick jag in när jag hade bordsantennen på bottenplan, nu har jag bordsantenn och en kanonutomhusantenn på tredjeplan och får in alla kanaler utom just dessa två, vad göra?

Mvh
Bambi
 
hej!

Om man använder 2 par, ska man splitta paren så man tar helfärgat till stiftet å halvfärgade till skärmen eller ett par till stiftet å ett till skärmen?

Mvh
Bambi
 
Prova både och. Kabeln kommer att få lite olika egenskaper beroende på hur du kopplar. Om kabeln är skärmad skulle jag prova koppla en ledare i kabeln till stiftet och skärm mot skärm.

/m
 
Hej på er. Jag håller på med ett nybygge av hus och tittar på en lösning av TV/Tele/Datortrafik med enbart nätverksuttag (Rj45). Efter att ha läst er intressanta diskussion om baluner och liknande får jag intrycket att det är möjligt att göra följande:

Titta på markbunden TV (Boxer) via antenn. Via balun som omvandlar 100 ohm - 75 ohm är det möjligt att köra signalen i cat-6 kabel och nätverksuttag.

Använda vanlig telefoni genom en anslutningskabel mellan telefon och uttag (Rj11 - Rj45).

Jag ska ha en central där första telejacket sitter. Där placerar jag ett adsl-modem följt av router, därefter switch. Från switchen via patchkablar till patchpanel till uttag.

För TV behövs då en split och balun och därefter in i panel och till uttag.

Vad gäller telefonen vet jag inte vad som behövs i centralen. Förmodar att jag måste splitta signalen på något sätt.

Vore tacksam för kommentarer över om jag är ute och flyger eller om detta skulle kunna fungera.

Jag ska inte dra något själv eller göra några "hemmabyggen", utan köpa det som behövs och använda min elektriker.

/Fredrik
 
Fulbalunen fungerar.

Har hållit på o trixat en hel del med kablarna i mitt 6-månader gamla hus. Läste mycket i detta forum under byggtiden och kom fram till att det skulle bli endast Cat6 i väggarna, trots mats_o's rekommendation om att alltid ta med koax också.

Eftersom jag nu kör Telia Gratis-Digital-TV så saknar jag inte koaxen ännu. När det blir dags för mark-digital eller satellit får vi se om jag är lika nöjd. Hoppet är att balunerna ska fungera i alla lägen...

Med detta inlägg ville jag bara rapportera att min "fulbalun" enligt beskrivning tidigare i denna tråd fungerar lysande när jag skickar signalen ur Teliaboxen i vardagsrummet vidare till barnens tv-rum med hjälp av en RF-modulator.
 
per_nordlund skrev:
Eftersom jag nu kör Telia Gratis-Digital-TV så saknar jag inte koaxen ännu. När det blir dags för mark-digital eller satellit får vi se om jag är lika nöjd. Hoppet är att balunerna ska fungera i alla lägen...
Jag tror du kan glömma balunerna och Cat6 när det gäller satellit-signaler.
Dels behöver man klara frekvenser upp till ca 2.2 GHz, och dels behöver
man ha DC-passage mellan mottagare och LNB.
Det går förmodligen att specialbygga något som löser DC-problemet,
men problemet med de höga frekvenserna kommer man inte undan.

Man skulle möjligen kunna placera mottagaren nära antennen, och RF-modulera utsignalen från mottagaren,
fast gör man en sådan lösning vill jag nog påstå att man gjorde bort sig när man skippade koaxen....

/Hasse
 
Redigerat:
Ja,
som tur är har jag tomrör över. Så det blir väl koax där vad det lider. Om inte teniken rusar iväg åt något annat håll innan det blir dags förstås...
 
Med rätt grejer kan man placera SAT-mottagaren var som helst och sedan streama till en DMA vid TV:n. Men det är ju lite överkurs. ;)
 
Varför inte köra IP-TV och använda nätverket till vad det är tänkt för - IP-trafik???
 
Det kostar ju en del att konvertera boxersignalen till IP-TV tex. Alla har inte bredbandsabb där man kan få ip-tv via tråden in :)
 
Så länge man inte delar sin antenn med någon annan spelar det inte någon roll hur fult man kopplar. Funkar det så funkar det.

Bor man därimot i ett hyreshus med centralantenn så kan man förstöra rejält för andra tv-tittare med missanpassade baluner, så där är det proffsgrejer som gäller.
 
Hej,

Jag gjorde två nya baluner idag, halvbrun till ledaren och brun till skärmen, ingen folieskärm eller silvertrådskärm inkopplad, funkar bra ändå! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.