Det som hadde varit riktigt intresant är om du hadde lagt FTP skärmen till antenskärmen. Sen kan du också testa med att köra ett par anslutet till ledaren
 
Kopplade som det var gjort på LexComs sladd. Brun tillsammans med ftp-skärmen som har kontakt med antennkontaktens skärm och halvbrun till mittledaren på antennkontakten.
 
Aha, där kom skärmen med, Nu är jag lycklig :)

Finns en "viss" risk att det kan komma att bli ett litet test över cat 5 senare idag
 
Gör det, det kostar ju inte många kronor att prova för att se om det funkar med ens egna grejor.
 
Hadde inte testgudarna med mig idag. Skulle koppla loss en antenkabel ur splittern. Kabelbrott :(
När jag skulle fixa det så dog en nätverkskabel så jag fick byta dem också.
Sen fick jag nog för dagen
 
Hej!

Om jag har cat6 i mitt nätverk kan man då göra hemmgjorda baluner i cat5( hade såna liggandes hemma). Jag trodde balunen var mer avanserad än att bara klippa bort en RJ45-ände och sätta dit en koaxände, kan inget komma till skada om det inte blir rätt värde med de hemmagjorda?

Mvh
Bambi
 
Min erfrarenhet av baluner handlar om TP kabel mot Koax vid transmisionssytem och där ändrar man ju impedansen mellan 120 och 75Ohm vilket även borde vara samma här. Men även att 120 är balanserad och 75 obalanserad signal då 75 referarar till "jord" och 120 skillnad mellan ledarna och i detta fallet ska inte skärm och ledare sitta ihop. Detta är ren teori och sedan att man ibland kan få saker och ting att funka utan korrekt anpassning mm. Har själv varit med och dragit rs232 kabel bra mycket längre än standard som säger 15m och även skavat cat 5 ej enligt standard män ändå inte fått fel på mätning mer instrument. Även att köra Cat5 längre än 100m brukar gå bra men inget man kan ta för givet.
 
Snuttjulle> menar du att man inte ska dona för mycket utan köp riktiga grejor nöär det inte kostar mer än 500?
 
Jag menar att pröva kan man ju alltid göra med bli inte förvånad att det inte funkar 100% på alla frekvenser.
 
Jag googlade balun igår och fick fram mycket nyttig info. Fanns info om hur man gjorde de själv oxkså. Många hembaluner kunde mer användas som tyngd för mete skrevs de :). Om man inte fick till allt kunde det störa mycket annan utrustning och grannens utrustning. Är det ok att länka till den webadressen med hemmagjorda baluner, vet inte hur det funkar med sånt?

Om det inte lirar på alla frekvenser, kan någon produkt ta skada eller blir bilden bara kass?

Mvh
Bambi
 
Redigerat:
I fallet TV-antenn är det inget som blir skadat eller någon fara för störningar utåt om man inte har "gjort rätt". Det som kan hända är att signalen som skall igenom "ser" bytet av kabel från koax till cat5/6 och vice versa som ett "plank med en liten öppning" och därför studsar en del av signalen tillbaka, en sk reflektion. I slutändan visar det sig som störningar i mottagningen. Så man kan alltid prova om det funkar ändå.
 
Vi kan dela upp balunens funktion i två delar. Dels "balanserad till obalanserad" därav namnet balun, och impedansanpassning. Om du googlar lite hittar du uttrycket "balun transformer" som mer förklarar att den konverterar mellan balanced och unbalanced samt transformerar om impedansen.

Att man gör om signalen från obalanserad signal (koax) till balanserad signal (parkabel) är för att den balanserade signalen inte är lika störkänslig, samt att den stör omgivningen mindre. I vårt fall här används inte övriga par i kabeln så något överhörningsproblem har vi inte inom kabeln. Är den skärmad är det dessutom liten risk för störning till andra kablar. Om impedansen inte stämmer kommer det att uppstå reflexioner som skapar skuggbilder om man
har analog TV. Digital-TV är okänsligare för reflexioner.

Det finns ju flera sätt att koppla sin Cat5, Cat6... om man skall köra antennsignal i den. Det sätt som beskrivits här är att koppla signalen obalanserat direkt till ett 100 ohms par. Man kan lägga centerledaren till en ledare i ett par och skärmen till LAN-kabelns skärm.

Jag mätte impedansen för några olika fall i en skärmad cat5-kabel. Den impedans man vill ha är 75 ohm.

Ledare mot ledare inom par: 100 ohm.
En ledare mot skärm: 80 ohm.
Två ledare ihop i samma par mot skärm: 57 ohm.
Impedansen för de två senare varianterna varierar mellan olika typer av kabel beroende på hur den är uppbyggd.
En cat5 behöver inte ge samma common mode impedans som en annan cat5.

Så koppla friskt, fungerar det inte på ett sätt kan man prova ett annat. Ananlog TV-signal kommer med stor sannolikhet att ge skuggbilder om man inte har någon balun.

/m
 
Redigerat:
Där jag läste om baluner så hade de en ring de virade kabel kring, det var mer än bara kopplingen med kablar som det beskrivs här, men det behöver man inte bry sig om i fallet tv-antenn?

Nästa fråga är om längden på balunen, all aman kan köpa som jag har sett är 3m, styr det värdena något?
 
Jo, om du vill ha en riktig balun är det en ferritring med lindningar som gäller. Om du vill slippa arbetet och kostnaden är det bara att prova ändå, det fungerar troligtvis i de flesta fall. Om du har analog-TV, t. ex. kabel-TV får du rätt jobbig bild utan baluner.
Det transmissionsmässiga riktiga sättet är att använda baluner. Cat-6 kabeln är bara typad upp till 250 MHz den också men det struntar man i (Cat-6a till 500 MHz).
Man kan även löda ihop en matching pad. Ett resistansnät som impedansanpassar transmissionsledningarna mot varandra. Den dämpar signalen en del. Jag har aldrig provat det på antennsignaler. Signalen blir dock fortfarande obalanserad.

/m
 
Redigerat:
Det är som Snuttjulle sa: Allt kan funka utan anpassning också, om man har tur.
Har en gång skarvat en antennkabel med en bit högtalarkabel.. Säga vad man vill, men TV2 vart något svår att tyda, men det funkade på TV1 o TV4.
Har även skarvat en CAT5e med sockerbit o kört 155 meter i 100 Mbit, nästan helt utan problem. Vart nån dataloss då o då men annars gick det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.