Vad finns det för krav på jordfelsbrytare vid nyinstallation, vilka "enheter" behöver man inte ha JFB på?

/L
 
Enklare att säga vilka man måste ha på. Alla uttag. ;)
 
Vägguttag som används i badrum, utomhus etc., enfas-och trefas, skall vid installation efter 1 maj 1996 vara kopplade via jordfelsbrytare max 30 mA, kraven gäller inte retroaktivt för uttag som installerats innan föreskrifterna trädde i kraft.
 
Okidoki, men jag läste någonstanns att kyl/frys t.ex kunde anses som fast uttustning även fast dessa var anslutna via vanliga uttag.

Bakgrunden till min fråga är att jag har 2 JFB i centralen, och 3x12 platser kvar, och funderade på om varje jfb skulle mata var sin rad á 12 säkringar, och sista raden körs utan JFB.

/L
 
Paulo1 skrev:
Vägguttag som används i badrum, utomhus etc., enfas-och trefas, skall vid installation efter 1 maj 1996 vara kopplade via jordfelsbrytare max 30 mA, kraven gäller inte retroaktivt för uttag som installerats innan föreskrifterna trädde i kraft.
Det där är lite gammalt. Kravet idag är att vid nyinstallation skall alla uttag i bostäder, grundskolor, fritidshem, förskola och daghem skyddas av jordfelsbrytare. Vissa uttag med speciell funktion kan undantas.

På övriga platser skall uttag inomhus som kan komma att användas med skarvsladd utomhus och alla uttag palcerade utomhus (upp tom 16A) skyddas av jordfelsbrytare.
 
Loner skrev:
Okidoki, men jag läste någonstanns att kyl/frys t.ex kunde anses som fast uttustning även fast dessa var anslutna via vanliga uttag.

Bakgrunden till min fråga är att jag har 2 JFB i centralen, och 3x12 platser kvar, och funderade på om varje jfb skulle mata var sin rad á 12 säkringar, och sista raden körs utan JFB.

/L
Kyl och frys kan undantas om de sitter så till att de inte kan användas till annat. Lämpligen märks de upp också. Men men huvudregeln i bostäder är JFB på uttag.
 
Sitter uttagen för kyl/frys bakom eller i överskåp och är enkla och inte "kommer" att användas till nått annat än kyl och frys kan dom undantas. Men rädslan för att frysar ska stanna och innehållet ska tina för att JFB har löst ut är mycket mycket överdriven. Jag har trots många år i branchen bara sett att det tinat en gång och då hade säkringen gått och det har ju inget med JFB att göra. Vi monterar ALLTID uttagen för kyl/frys över JFB för säkerhetsvinsten överstiger vida den ev skaderisken
 
Jag var mest ute efter om det fanns fler saker som var undantagna så jag kunde ha en hel 12:a med säkringar som inte föregicks av en JFB, men nu blir det JFB på alla 36.

Köket på den ena och resten av kåken på den andra JFBen.

/L
 
Rådet är, dela hela huset på dom två JFB du har ev. värmesystemet utanför.
 
Precis så jag gör, trist om JFB bryter och hela huset blir utan lyse.

Värmepumpen står i garaget, som även det delas på 2 JFB.

/L
 
Vad hade du tänkt använda dom 12 grupperna utanför JFB till ?
 
Bloink skrev:
Vad hade du tänkt använda dom 12 grupperna utanför JFB till ?
Var ju det jag undrade, om man kunde undantas nått från att gå via JFB.

/L
 
Loner skrev:
Var ju det jag undrade, om man kunde undantas nått från att gå via JFB.

/L
Hmm, är nog dax för en kopp kaffe, uppfattningsförmågan är inte på topp :p
 
Lånar tråden lite.

Jag bor i ett prefabricerat hus som är byggt 2006. Det sitter två jordfelsbrytare i centralen och hela elsystemet var från början uppdelat på dem. Efteråt har jag lagt kyl och frys utanför JFB:n.

Får man plocka bort fler förbrukare från JFB?
Jag har nämligen fått problem med fläkten i frånluftsmodulen. Den löser ut den ena JFB:n titt som tätt. Fläkten är bytt och ändå har jag samma problem.

Eller börjar JFB:n bli sliten efter alla gånger som den har löst ut, pga strulet med fläkten?
 
Alla uttag för allmänbruk samt golvvärmeinstallationer ska föregås av 30mA JFB.

Uttag som servar en viss maskin, räknas som fast installation och behöver därför inte föregås av JFB.
I största möjliga utsträckning rekommenderas dock man skydda allt i ett bostadshus över en eller flera jordfelsbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.