Tavlor...
 
Tavlor, tyger, Gardiner, blommor, lampor etc etc. Få väljer nog att hålla hela huset vitt utan inslag av annat. Åtminstone har inte jag stött på det. Inredningstidningar undantaget.

Liksom Johnny Viking brukar jag kolla Extreme Home Makover men här märker jag att smaken är som baken, det är just färg-orgien på väggar och inredning som brukar dra ner mitt personliga betyg på husen. :)
 
Hej!
Ser att ni har en likadan spis som vår, fastän våran inte kommit på plats ännu...
Just nu så funderar vi över dimension på skorsten.
Rekommenderat är ju 250 mm. inv.mått vilket är mycket! Undrar om det inte skulle räcka med 190mm. lika väl???
Vet du vilken dimension ni har i er??


Conan skrev:
Tack ska du ha Birgi. Vi stormtrivs!

Insatsen är en Jötul I600 med giljotin öppning. Kostade 32000.- (tror att giljotinöppningen kostade 8000.- extra). Skorstenen gick lös på 8000.- lite drygt. Murningsarbetet vet jag inte då detta ingick i vår totalentreprenad men säg att det tog en polack cirka 2 dagar att mura upp den i Leca. Putsen och kaklingen tog en dag till.
 
Du fick mig att leta upp fakturan :)

NVI skorsten 250 mm, 3,9 m lång SEK 10. 200.- plus innertaksbeslag 1200.-

// Conan
 
Tack för infon om dimension och att du tog dig tid att leta reda på fakturan.
Cats
 
Jag tyckte den öppna spisen vart snygg och passar bra in! Skönt med lite motvikt till alla Contura spisarna...även om de är snygga så finns de ju i var mans hem (känns det som)
 
Med tanke på ljusinsläppet tycker jag det blev lite för mycket vitt. Jag tycker det skulle vara underbart med lite varma fondväggar, speciellt eftersom vi har vinter här 9 månader om året i stort sätt. Annars såg det fantastiskt ut, gillar kikaren som man kan spana på sina grannar med! ;)
 
Tjenixen!

Jag håller med om att det är mycket vitt och vi vill ha en fondvägg men fy f-n vad man är seg i pallet när man är mitt uppe i bygget. Vi pallade helt enkelt inte att enas om en fondvägg. Det får bli ett senare beslut.

Men nu har vi fått uppfarten asfalterad och det var det sista som vi hade kvar. Nu skall vi bara ha hit en plåtslagare för att fixa till plåtuppdraget. Det regnade in när det kom en regnoväder i 18 m/s från väster....

Jo, förresten, vi har haft problem med att det ryker in från kaminen när vi eldat med öppen lucka. Vi har varit tvungna att öppna ett fönster för att draget skall vara OK. Men det är väl så med dom täta husen man bygger nuförtiden. Jag har monterat en självdragshuv och hoppas att det hjälper.
 
Redigerat:
Precis min stil. Grymt!
 
Då har vi nytt plåttak på plats. Tack GARBO!!!
 
sicket snyggt hus!! helt underbart. och smygen i lek/sovrummet är klockren! har alltdi önskat mig djupa smygar i mitt hus. häftigt!
 
Tack Ekan. Vi trivs... :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.