enasnilla > Det var ungefär dit jag ville komma!
Ungarna river kåken när de ärver den ... om de inte redan hann riva den i sin barndom. :)
 
Nu var det ju snarare bildligt än bokstavligt menat. Tror inte att det går en rivningsvåg i arvegods.
Och i min ironiska underton (som kanske är en smula otydlig) går att läsa att jag tycker att detta är fel. Bara för att barnen av idag kommer att vilja riva husen från 2008 behöver väl inte det vara det rätta förfarandet!?
Herregud....det skapas historia varje dag. Inte är det väl enbart gamla torp och gårdar som är vår byggnadshistoria?
Många tycker att den stilen (eller vad man nu ska kalla det) som rådde när de var små eller yngre är det gamla (den skiten, skräpet osv) och har svårt att se värde i det. Ut med skräpet och in med det nya och fräscha! Det som är värt att spara är det som är riktigt gammalt, inget annat. Precis som Alibacks "farbror" som ville riva sitt gamla torp. Väldigt många idag skulle tycka att han var galen men för honom är huset "skräpet". Precis som vi idag kan kalla 60-70-tal för skräp.
Något enfaldigt att inte tänka längre än sin egen näsa...kan man tycka om den där "farbrorn" idag, kanske...
 
På Kontinenten finns det betydligt fler bostadshus från 1400-talet bevarade än i Skandinavien. Orsak? Man byggde inte i trä...

Med detta endast sagt att jag aldrig talat om rivning som det "rätta" förfarandet. Bara att det är det "troliga" förfarandet, och att somliga hus mer eller mindre river sig själva. :)
 
billy_baver skrev:
På Kontinenten finns det betydligt fler bostadshus från 1400-talet bevarade än i Skandinavien. Orsak? Man byggde inte i trä...

Med detta endast sagt att jag aldrig talat om rivning som det "rätta" förfarandet. Bara att det är det "troliga" förfarandet, och att somliga hus mer eller mindre river sig själva. :)
Njae, det är väl så att det blir en allt snabbare omsättning på trenderna? Drivet av marknadens behov av ständig tillväxt: Bort med det gamla och in med nytt.

Sedan är det ju tyvärr också så att 70-tals grejerna inte var så vidare hållbara. Har alltid köpt mina möbler på loppisar och kunnat använda dom i många år efter lätt uppfräschning. Men när 70-tals grejerna började dyka upp på loppisar så var dom utslitna.

Apprentice, menar du allvar med att inreda ditt hus i 70-talsstil????
 
Sommartorparn: Jag hade gärna gjort det men har en fru som fastnat i caffe latte-träsket, så slutresultatet blir väl något blandat. Vi har åtminstone bestämt oss för att behålla furutrappan omålad och parfönstren kommer restaureras. Antagligen blir altanen också brun, men större än sjuttiotalsmått. I råkällaren kommer jag dock få ett hobbyrum att husera fritt i.

Kom på det att Speedway var ju stort på 60-70-talet:
http://kanal5.se/web/guest/roomservice/webbtv/-/k5videoplayer/playlist-name/Roomservice 0906/none
 
Sommartorpanr > Drivet på 1970-talet var miljonprogrammets statsstöd. Och ett annat skattesystem.

Nej, hållbara var sannerligen inte grejorna. Priset tog nog diskbänkarna av hårdplast. De lanserades genomfärgade i trendriktig illgrön kulör runt 1972 i, jag tror det var i hus från "Modulent" eller "Moelven" ...
 
billy_baver skrev:
Sommartorpanr > Drivet på 1970-talet var miljonprogrammets statsstöd. Och ett annat skattesystem.

Nej, hållbara var sannerligen inte grejorna. Priset tog nog diskbänkarna av hårdplast. De lanserades genomfärgade i trendriktig illgrön kulör runt 1972 i, jag tror det var i hus från "Modulent" eller "Moelven" ...
Anledningen till att man byggde snabbt och mycket på 70-talet var att det rådde bostadsbrist. Därav stöd från staten.

Anledningen till att många i dag river ut och köper nytt är att dom har läst i något livsstilsmagasin eller sett i 'makeover'-program på tv att det är så man bör göra för att 'visa vem man är'.....:D
 
Apprentice skrev:
Sommartorparn: Jag hade gärna gjort det men har en fru som fastnat i caffe latte-träsket, så slutresultatet blir väl något blandat. Vi har åtminstone bestämt oss för att behålla furutrappan omålad och parfönstren kommer restaureras. Antagligen blir altanen också brun, men större än sjuttiotalsmått. I råkällaren kommer jag dock få ett hobbyrum att husera fritt i.

Kom på det att Speedway var ju stort på 60-70-talet:
[länk]
Läckert!
Var rädd om furutrappan. Lär snart inte finnas många kvar i ursprungligt skick.
Ska du inte ha gillestuga med orangenoppriga soffor?
 
aliback skrev:
Heltäckningsmattor överallt utom i kök där det låg en brunmönstrad matta som nog skulle likna kakelplattor.
Vi hade heltäckningsmatta i vårt kök. Brun. Till den gula skåpluckor med bruna detaljer och bruna plastknoppar. Kronan på verket var den gröna plastdiskbänken som fortsatte upp på väggen. Ovanför spisen satt en brun, medaljongmönstrad, Perstorpsplatta. Diskmaskinen var i gult som tonade över till brunt.

Tyvärr rev mina föräldrar ut det här köket så sent som i år (fast heltäckningsmattan åkte nog redan på 70-talet). Det borde ha K-märkts. Dock har de kvar badrummet i brunt och gult med gult badkar och porslin. Och bidé såklart.
 
torke1, du råkar inte ha en bild på detta magnifika kök?
 
aliback skrev:
Det var faktiskt en äldre herre som tyckte så, jag kommer inte ihåg om det var här eller på någon annan byggnadsvårdssida. Han förstod inte hur entusiaster kunde lägga sån energi på att bevara dessa misärens boningar.
Absolut inte min egen åsikt om det verkade så ;)
Jag älskar "skiten"
Han med "lort sverige"...tror han hette Lubbe Nordström (?)...nån gång på 30-talet eller så, dokumenterade denna "misär", det var gamla, fuktiga, skitiga hus där folk blev sjuka av att bo i. Anledningen till av de äldre inte kanske ser med glädje tillbaks till dessa hus beror nog till stor del på detta.
 
Hehe, gul-bruna vitvaror, kryddhyllor, sköna kakelplattor, FURU, Barskåp med gult glas, brun plastmatta som försökte efterlikna trägolv..
Ja, allt fanns i vårt kök byggt -79. Det var byggt av Kalmar interiör vill jag minnas. Alla vitvaror funkade tills vi rev ut det förra året. Diskmaskinen var dock utbytt.
Vi hade grön heltäckningsmatta i den öppna furutrappen, två sovrum med röd, resp blå heltäckningsmatta. Groventren med tvättmaskinerna vad helt gul, med blommönstade tapeter och matta.

Finns en massa före och efter-bilder på vår hemsida, www.fresus.se
 
  • IMGP1842.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP1843.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP1844.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassikern! "Baren" med överskåp!
Vitrindörrar på bägge sidor...
Ljuvligt;D
 
enasnilla skrev:
torke1, du råkar inte ha en bild på detta magnifika kök?
Sorry. Men det lever i mitt minne. :)
 
Glöm för sjutton inte de medaljongliknade smala fönstren, gärna i gult eller grönt glas bredvid ytterdörren i brunt trä och betongtrapp med 4-5 steg. Detta eftersom huset allt som oftast hade källare halvt nergrävd.

Av byggnadsteknisk karaktär så var det ingen som var rädd för fukt. Grunden gjöts direkt på gruset utan isolering. Soutterrängvåningen hade inte tillstymmelse till tätning mot jordmassorna. Givetvis reglades källargolvet direkt i plattan.
Bottenreglarna av trä gjöts med fördel ner i den blöta betongen. Gissa om det är murket idag....Förutom ovan nämnda hustyper får man icke förakta hela gator av kedjehus som ser exakt likadana ut varenda en.Gärna med platta tak.

Det sociala livet mellan grannarna bestod ofta av gatufester där man bjöd in grannarna vid t.ex midsommar. Slutade ofta att man på grund av att alla hus såg likadana ut råkade gå in i fel hus och somna med fel fru. Sen tog gatufesttiden slut just på grund av sådana triviala händelser.

Det fanns ungar i varenda kåk, vi som var små knallade runt och käkade upp våra kära mödrars hembakta bullar. Vi slogs gatorna emellan, cyklade omkring utan hjälmar och druttade ner från kojorna vi byggt av spillvirke från husbyggena, inte en enda tomt var annat än en lerhög det första året. Vi lekte ute i ur o skur, fanns inget annat att göra eftersom det enda roliga på tv var anslagstavlan och fem minuter tecknat 09.30 på lördagar i Go´morron Sverige strax efter frågan någon lycklig unge fick av Hyland. Där stegen med spännade priser fanns med om någon minns den.

En lite konstig iakttagelse jag gjort som säkert inte har någon som helst vetenskaplig substans är att i området där jag växte upp, ett klassiskt villaområde med en huvudväg och 7-8 insticksvägar med 18 hus på varje så fanns det en gata med ovan nämnda kedjehus med endast ett smalt garage mellan husen. Där bor mig veterligen max 2-3 ursprungsägare kvar i husen. Medans vi som bodde i "riktiga" hus har våra föräldrar boende kvar sen -75. De börjar bli gamla idag trots att de inte var mer än 30 år när husen byggdes. Undrar om Magnus föräldrar ( min bästa kompis) har kvar den bruna kaffebryggaren och barskåpet med glasskiva.

Undrar om alla bastur som byggdes i inre hörnet av källaren idag används som förråd....Samt om de ständigt knäppande plåtelementen fortfarande avger sin brända doft. Undrar om Magnus mamma fortfarande bakar områdets godaste bullar. Undrar om ölburkssamlingen vi slogs om gatorna emellan fortfarande ligger väl gömt uppe på farsans platta garagetak...
Undrar om det vore lika roligt att palla äpplen av den arga gubben på hörnet som alltid gav oss jagning när vi snodde allra första frukterna på hans nyplanterade träd.
Står fortfarande Hasses farsas nyinköpta ljusgröna Saab V4-kombi kvar? Den som t.om hade nackstöd!!!

Åh vad jag blir nostalgisk, det är så det nästan kommer en tår i ögonkanten över vilken nåd det måste varit att få växa upp sådär. Utan mobiltelefoner med hysteriska curlingmorsor som ringer och frågar efter lille William, Vincent och Stella Månfare eftersom de varit ute i fem minuter och måste hem...Vi hette Stefan, Conny, Magnus, Hasse, Johan och Ann-Sofie o Liselotte och vi hade inte Internet eller 54 kanaler som dygnet runt sänder skit riktat till ungarna.

Visst längtar man tillbaka!!!
 
  • Gilla
Tokrusarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.