Ja, bidén är helt underskattad!
Jag har äntligen lyckats övertyga min make om förträffligheten i att ha en bidé. Och vi har dessutom hittat en underbart snygg variant. :D
 
aliback skrev:
Färgade glasknoppar på skåpsluckor, vi hade gröna, fyrkantiga.
Ja det glömde jag, det är ju en absolut obligatorisk klassiker!
Vi har faktiskt såna i vårt hus, både gröna och ofärgade. Fast de kom dit 1981...ja, jag sade ju att dåvarande ägarna var litet efter i trenderna!
 
En fråga som återstår. Finns det någon sjysst inredningsbutik i Gbg-området (eller webbutik) som kan tänkas ha fräscha 70-talsprylar?
 
tallmilan skrev:
Glöm inte att dörrhandtag (innedörrar) var i plast, så om två syskon bråkade och en försökte stänga in sig på t.ex. toaletten så gick handtaget på insidan alltid av, så stackaren blev instängd ...
(fast de kanske inte gick av förrens framåt 80-talet när jag tänker efter)
De har de där handtagen på Nacka byggnadsvård. Jag blev alldeles rörd när jag såg dem. :)
 
Hahaa vilken underbar tidsresa detta var!
Hamnade i kompisens föräldrars gillestuga med detsamma:D Självklart med Sky Channel påslaget, hetaste musikprogrammen och snyggaste VJ:n;) (hur har jag kunnat glömma hans namn!?)
Popcorn, smattergodis och hallonsoda ur glasflaska.
Orange, brunt, mossgrönt, träpaneler, plastmattor och heltäcknings diton, brasa (mörkt tegel och modell GIGANTISK!), manchesterbrallor...usch då, stackars barn! :D
Inte var det på 70-talet dock...mitten av åttio kanske...men uppdatering av inredning var något långsam i den familjen:)
HÄRLIGT!!! Jag tackar!
 
Perioden 1965-1990 formades svensk bostadsarkitektur av reglerna för bidragsregler. Särskilt under miljonprogrammet fanns "lull" bara på ytan. Byråkraterna bestämde ALLT ända in till soppåsen under diskbänken...

Vad beträffar lull var 70-talet en brytningstid. Den starka centralmakten gödde, som jag ser det, eskapism, dels som en "grön våg" mot ett romantiserat och ohistoriskt allmogestuk, och dels som i "hollywood" med rosa och ljusblått mexitegel. Det var så man markerade sin individualitet och sin politiska hemvist.

Ska man rekonstruera en 70-talsmiljö är denna lilla nyans bra att minnas.
 
Får väl addera en bild på dessa underbara knoppar (ursäkta kvaliteten)
 
  • knopp.jpg
Jag blir så glad när jag läser denna tråden! ;-)
 
TV:n kan lika gärna stå i den stora väggtäckande bokhyllan som på ett stativ. Kopparföremål som man ärvt av någon gammal släkting eller köpt dyrt på auktion. Avlutade möbler. Jultallrikar. Gamla porslinstallrikar upphängda på väggen.
 
Brunlaserade fönster med kupade rutor till ett hus med 'bucklig' puts.
Eller kom det på 80-talet?
Man hade för sig att det var 'gammeldags'
 
Kupade rutor hade grannen, som byggd slutet 70-talet.
 
Jag undrar om det kommer finnas mycket 70-tal kvar om 20-30 år? Dags att göra ett 70-tals museum!
 
...exakt min tanke -MH-
Ingen bryr sig om att bevara det idag utan det rivs och stylas om...
Kan lova att det om 30 år kommer att gå en byggnadsvårdsfrenesi just för bevarandet av dessa byggen (om ens så länge).
Mode växlar snabbt. Det man kräks av idag älskar man imorgon (jag är dock inte en av de kräkande:D)...
 
Känner ju redan nu hur jag blir nostalgisk. I vårt nuvarande hus har vi en rest i storblommig grön tapet i trappen ner till källaren, inrammade av lite mörkbrun fanér. Den tapeten får sitta kvar!

(Fanéren åker ner bitvis, det blir för mörkt annars)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.