Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej,
vi köpte HEDAs Excellentstomme 2003 och har sedan februari 2006 försökt få företaget att ta ansvar för det värmeläckage som sker genom de mycket stora köldbryggorna som är inbyggda i stommen. Förutom högt värmeläckage ger köldbryggorna också mögelpåväxt eftersom den kalla ytan på insidan över köldbryggorna orsakar fuktutfällning.

HEDA har hittils inte velat vara med och diskutera hur energiförlusterna genom stommen kan åtgärdas. Vi har nu därför tvingats att stämma dem, vilket vi gjorde den 18 juli.

Om du är intresserad av vilka problem vi haft (och har än i dag), eller vill följa hur rättegången framskrider - följ då denna länk:

http://www.hedareds.se/


Jag vet att det sitter många husägare runt om i Sverige som byggt med Excellentstommen. Om det är så att ni misstänker att ert hus gör av med onormalt mycket energi (t.ex. mycket mer än era grannar, eller smälter snön kring ert hus fortast) är det troligt att ni har samma problem som vi. Kontakta mig gärna i så fall så kan jag ge råd om hur ni kan gå vidare.

Må väl

Per
 
Hoppas ni når framgång i er tvist. Kollade in Hedareds hemsida och de trycker ju på massor om hur välisolerat deras system är så det är ju märkligt att de inte tar något ansvar. Skyller de på er del av arbetet, förstod att ni gjort en del själva eller??
 
Hej Lassie,
tack för lyckönskningarna. Nej, de har (ännu) inte skyllt på något av de arbeten som vi gjort själva, men de har pekat på i stort sett alla övriga delar i huset och menar att dessa är skulden till energiförlusterna - något som inte alls stöds av undersökningen med värmekameran.

må väl

per
 
Rätt ironiskt att kunna läsa detta inlägg och samtidigt se Hedas stora reklambanner högst upp på skärmen där de skryter om vindtäthet, få ihop energikalkyler, m.m.
 
gunhead skrev:
Rätt ironiskt att kunna läsa detta inlägg och samtidigt se Hedas stora reklambanner högst upp på skärmen där de skryter om vindtäthet, få ihop energikalkyler, m.m.
Faktiskt bästa missplaceringen på länge!!!
 
Vi har inte lagt upp den här tråden, eller vår hemsida, för att misskreditera HEDAs annonskampanjer.

Vad vi vill visa på är de problem som Excellentstommen har inneburit för oss och hur HEDA valde att släppa oss som en för het potatis då vi kontaktade dem med uppgifterna om de mycket kraftiga köldbryggorna.

Ni som har köpt ett hus som är byggt med Excellentväggarna (och det är många andra byggföretag som använt dem - kolla upp på vår hemsida: http://www.hedareds.se) bör kontrollera er energiförbrukning och om ni misstänker onormalt energiläckage - kolla upp detta med t.ex. en undersökning med värmekamera under vintern som kommer.

Stämningen gick in för två veckor sedan - men vi har inte hört något än från varken tingsrätten eller HEDA.

må väl

per
 
Per ser att på deras sida så står det att dom under Under 2007 lanserade en ny Excellentvägg.

Jag o min familj har tittat på dom vägarna o tyckt dom värkar bra.
Men när man läser om era problem mm så blir man ju orolig.

Min fråga till dig om du möjligen vet är vad skilnaden är på dom nya väggarna (2007) o dom ni bygt med.
Jag vet ju inte specifikationerna på dom väggar ni byggt med så jag kan jämföra med dom nya
Man vill ju inte råka ut för samma sak som ni.

Hoppas allt löser sig kommer förlja eran sida.

Mvh Jonny.
 
Hej Jonny,
eftersom vi ligger i tvist med företaget i fråga skickar jag ett PM med detaljerat svar.

ha det

per
 
Ett litet PS

Det vore jätteintressant om någon ansvarig på HEDA skulle kunna tänka sig att här besvara frågan som Jonny ställde:

Nämligen - hur och varför är de nya Excellentväggarna bättre än de gamla?

Bollen till HEDA


mvh

per

KOMMENTAR/FRÅGA till moderator:

Är det OK för HEDA att svara här? eftersom det inte finns någon "diskutera med HEDA" - tråd någon annanstans i byggahusforum?
 
Redigerat:
Nej, tyvärr tillåter vi inte företag att diskutera här i forumet, utöver de som har egna rubriker längst ner. Därför kommer ni inte att få svar här. Jag skulle rekommendera att ni mailar eller ringer dem istället.
 
Det var synd.

Finns det någon annan som vet hur väggarnas konstruktion är ändrad? jag vet hur de gamla Excellentväggarna är konstruerade.

Per
 
Verkligen synd, det hade varit intressant att se deras svar här på denna oberoende portal på konsumentens sida.



(jag kommer av någon anledning att tänka på vad en koncernchef för en tidigare arbetsgivare sa när en medarbetare frågade om det var ok att göra en viss sak (kommer inte ihåg vad för något):
"To ask for permission is to seek denial" :) )
 
Redigerat:
Jo det var synd. Men det är i linje med reglerna för detta forum. Det var därför jag frågade moderator om det gick att få ett undantag.

Det är ju trots detta fullt möjligt för Heda att ge en detaljerad jämförelse och förklaring på sin hemsida. Jag noterar att deras reklambanner nu är borta från detta forum. Jag beklagar detta och hoppas att det inte var vår tråd som gjorde att de inte ville synas här längre.

/per
 
gunhead skrev:
Rätt ironiskt att kunna läsa detta inlägg och samtidigt se Hedas stora reklambanner högst upp på skärmen där de skryter om vindtäthet, få ihop energikalkyler, m.m.
Hej, jag såg det här inlägget lite sent. Bannern var redan borta. Gjorde dom reklam för presis dom sakerna som har blivit tokiga i huset (jag såg iofs inget om problem med vind täthet på Per_Kylstnes hemsida). Eller vad var det som blev en miss placering.

Vi har också problem med en entrepenör som vi kanske kommer att stämma. Hur mycket har det kostat med advokat och allt? Tacksam för svar.

/Janne
 
hussnigel skrev:
Hej, jag såg det här inlägget lite sent. Bannern var redan borta. Gjorde dom reklam för presis dom sakerna som har blivit tokiga i huset (jag såg iofs inget om problem med vind täthet på Per_Kylstnes hemsida). Eller vad var det som blev en miss placering.

Vi har också problem med en entrepenör som vi kanske kommer att stämma. Hur mycket har det kostat med advokat och allt? Tacksam för svar.

Hej hussnigel,
ledsen att jag är sen med svar.

Jo, en del av reklamen handlade om hur bra isolerade väggarna var - med det var också en del av deras reklam på den tiden vi köpte deras väggar. Vindtäthet har aldrig varit ett problem i vårt hus, så där ger jag dem rätt till
100%.

Det är väldigt svårt att uppskatta vad en rättsprocess kommer att kosta - som exempel har vi lagt ganska mycket pengar på att låta utreda problemen med energiförlusterna. Detta lät vi en oberoende expert göra, och det kostade pengar. Om du är medlem i Villaägarna har du rätt till kostnadsfri rådgivning i juridiska ärenden - kolla på

http://www.villaagarna.se

Vi har också lagt ut en länk på vår hemsida

http://www.hedareds.se under fliken Rättegången.

Länken går till domstolsverket och där kan du få information om hur en stämning går till och vad som sker i processen.

Jag laddade ned en kopia av Hedas reklambanner. Om du vill se den kan du PMa mig din emailadress så skickar jag den.


Lycka till i tvisten

mvh

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.