Start av levereras under april 2008 i sverige till 8195:- + moms. Man måste ställa sig i kö för att få tag i en. Bokat en nu så sparandet har börjat. :)

PS! Sliprken från festool ligger på 1/3 av priset på de gula flexpapprena. 10 vs dryga 30:-

Lagavulin
 
låter märkligt , Festool billigare än andra märken ;)
 
Acme!

Inlägg nr 5. Bra! Det är fler sådana inlägg som behövs, med humor och elegans, som jag skrev en gång då det handlade om inflygningshålet hos fågelholkar. Forumet har mycket att vinna på att vara roande och samtidigt informativt. Prick i mitt tror att avhandlingen kallades.

per
 
Redigerat:
pernitta skrev:
Acme!

Inlägg nr 5. Bra! Det är fler sådana inlägg som behövs, med humor och elegans, som jag skrev en gång då det handlade om inflygningshålet hos fågelholkar. Forumet har mycket att vinna på att vara roande och samtidigt informativt. Prick i mitt tror att avhandlingen kallades.

per
håller med dig per....märker att jag har en släng av samma sjuka som ACME: "Du besöker ALLTID glasmontern med tillbehör, innan du tittar på det du egentligen kom till butiken för." är mitt i prick:)

Att C12an skulle vara för klen? Har jag aldrig haft problem med:)....
 
låter märkligt , Festool billigare än andra märken
Men Festool planex är så mycket sämre än Giraffen.

Hör väl inte heller det till vanligheten.
 
5.2 racing skrev:
Men Festool planex är så mycket sämre än Giraffen.

Hör väl inte heller det till vanligheten.
På vilket sätt är den sämre? kan du förklara? har du egna erfarenheter??
 
Den förklaringen satt långt inne.
 
Jepp då kommer den här;

Motorn till planexen sitter längst fram på maskinen, vilket medför att den blir framtung. Till detta hör det till saken att den lättare gräver ner sig i spacklet. Om det beror på motorns placering vet jag ej.
Den är tyngre; Flex Giraff väger 4,2 kg (158 cm) Planex väger 4,8 kg (160 cm)
Giraffen har ett högre varvtal också, 1650 v/min mot 920 v/min.
I det stora hela så är väl Planexen ok, men skulle hellre välja Giraffen eller Okapin.
 
Kan det inte bero på att vakuumsuget är fel inställt om den gräver ner sig? Rotexen blir ju lite bångstyrig om dammsugaren körs på för högt varv.
Att vikten sitter framme vid sliphuvudet skulle ju också vara en fördel då man inte behöver trycka lika hårt och kan avlasta armarna genom att placera vikten på väggen istället. I teorin låter det ju bra, men jag har aldrig kört en så jag har ingen aning om det lirar.

Någon annan som har en åsikt? Lagavulin?
 
Att vikten sitter framme vid sliphuvudet skulle ju också vara en fördel då man inte behöver trycka lika hårt och kan avlasta armarna genom att placera vikten på väggen istället.
Ok om du slipar golv kanske. Men att slipa vid takvinkeln, och ha en klump längst ut är inte alls speciellt ergonomiskt.
 
Kan det inte bero på att vakuumsuget är fel inställt om den gräver ner sig?
Vi meckade med alla reglage, men fick det inte att fungera till 100%. Givetvis så är det väl också en vanesak, både med ergonomin och även med tekninken.
 
5.2 racing skrev:
Vi meckade med alla reglage, men fick det inte att fungera till 100%. Givetvis så är det väl också en vanesak, både med ergonomin och även med tekninken.
testade ni att reglera suget på dammsugaren också?
 
Jo det gjorde vi, men det hände inte så mycket. Kanske skulle vi provat mer, man är ju lite bortskämd med Flexprylarna som funkar direkt ifrån kartonen. Tror att det är konstruktionen som sådan som är lite galen. Men som sagt, jag har ju använt Giraffen i ett otal timmar, så om jag får köra Planexen ett par veckor i streck så kanske jag föredrar den framför giraffen.
 
Jag tror att girafftillverkaren får börja jobba på en nyare modernare giraff liknande festools planex (förmodligen gör dom redan det) , sen om man har motorn på skaftet eller framme på sliphuvudet, det är nog "pest eller kolera" anser jag, ett bra argument att köpa planexen är att du får både en "giraff" och "okapi" på köpet och den går även att göra ännu längre en giraffen, sen festoolkvaliteten avgör det mesta för mig, kanske avgör den gröna plug-it kabeln en aning.

Sen tror jag att det känns extra surt för killarna som satsat på både Flex giraff och en okapi och nu se att festool som vanligt kommer med banbrytande prylar där du bara behövt köpa en festool istället för två flex.

Tack så mycket festool ännu en gång för en jättefin maskin
 
shelby67 skrev:
Jag tror att girafftillverkaren får börja jobba på en nyare modernare giraff liknande festools planex (förmodligen gör dom redan det) , sen om man har motorn på skaftet eller framme på sliphuvudet, det är nog "pest eller kolera" anser jag, ett bra argument att köpa planexen är att du får både en "giraff" och "okapi" på köpet och den går även att göra ännu längre en giraffen, sen festoolkvaliteten avgör det mesta för mig, kanske avgör den gröna plug-it kabeln en aning.

Sen tror jag att det känns extra surt för killarna som satsat på både Flex giraff och en okapi och nu se att festool som vanligt kommer med banbrytande prylar där du bara behövt köpa en festool istället för två flex.

Tack så mycket festool ännu en gång för en jättefin maskin

Njaee;

Att Festoolen är så mycket längre.. 2 cm.
Att man har en plug-it sladd??? Ge mig ett konkret exempel när du har nytta av det på en planex.
Att det sedan går att förlänga festoolen är ju däremot råbra.

Lite roligt att folk här på forumet måste tycka att alla verktyg som kommer från festool är bra. Vi har en Rotex 125, och en deltaslip på jobbet, och dom är ruskigt bra, så jag gillar Festool. Men däremot så går det inte att överbevisa vissa här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.