kalle_ada skrev:
Kiwi- Har du fått några problem av att den försökt klippa några stenar någon gång?
Eh, nej. Jag plockar bort allt löst på gräsmattan löpande, annars blir det hackmat. Och stora stenar studsar den mot. Vi får väl se hur väl bra jag kan hålla det när den lille kommer, och sedan börjar krypa, men Automowern skall ju vara "hudjurssäker"... :)

Däremot har jag helt andra intressanta problem, som att den fastnar i den något för branta nedförsbacken ut i åkern bredvid min tomt, eller att den kör ut över kantstenen till gräsmattan och fastnar med framhjulen. Allt detta är dock mitt eget fel som jag inte orkar fixa just nu, det händer så sällan ändå, och när stenläggnigen på garageuppfarten är klar så kan den gott köra ut en bit utan att det gör skada.

http://ahl.infogate.se/Juni%202008%20046.JPG
 
Redigerat:
Ok, jag tänkte mer när den går över grusgången. Just nu är den sk grusgången ganska gruslös, så det är nog bättre vi lägger marksten där istället.
 
Hej,

Någon som vet vart man får "bästa" pris på en Automower? Gärna i Stockholmstrakten.

Mvh Håkan

www.walltorp.net
 
Vad jag sett så är det ingen som skyltar med prisnedsättningar på dessa. Man får helt enkelt spela ut försäljarna emot varandra. Jag fick min prutad med några tusenlappar, mer kan de inte göra säger de. Märkligt, alla som säljer saker verkar göra det med nollmarginal, men om man kollar deras lönsamhet så är det snarare 80-marginal...
 
Hej,

Vet någon vilket år som G2 utgåvan av Automower introducerades, tittar efter begagnade och vill gärna veta om det är en G1 eller G2 i annonserna. Är väldigt sugen på att införskaffa en robotgräsklippare.
 
spendera skrev:
Hej,

Vet någon vilket år som G2 utgåvan av Automower introducerades, tittar efter begagnade och vill gärna veta om det är en G1 eller G2 i annonserna. Är väldigt sugen på att införskaffa en robotgräsklippare.
Har för mig att det vr 2002, men är inte helt säker. Enklaste sättet att skilja på dem är att G2 har display, G1 har lysdioder i bakkant.
 
Sen kom det en uppdatering 2007 också. Senaste modellen har grövre gränskabel och lite andra skarvkontakter för slingan. Men om det spelar nån som helst roll för funktionen vet jag inte.
 
Hej hej
Nu har vi äntligen lagt ut nästan 400 meter guidekabel och jämnat till tomten allt vad vi orkar. Putte (automower 230 ACX) står i skrivande stund på sin första laddning. Spänningen stiger, det har varit en lååång helg och vi får se hur det kommer gå. Finns fortfarande mkt att fastna i. :(
 
Nonkan skrev:
Har för mig att det vr 2002, men är inte helt säker. Enklaste sättet att skilja på dem är att G2 har display, G1 har lysdioder i bakkant.
haddirajan skrev:
Sen kom det en uppdatering 2007 också. Senaste modellen har grövre gränskabel och lite andra skarvkontakter för slingan. Men om det spelar nån som helst roll för funktionen vet jag inte.
Tack så mycket för informationen, då vet jag bättre vad när de olika generationerna har kommit ut.
 
hakan_wallin skrev:
Hej,

Någon som vet vart man får "bästa" pris på en Automower? Gärna i Stockholmstrakten.

Mvh Håkan

www.walltorp.net
Fram till söndag (10/8-08) har de mässpris på Nolia mässan i Piteå och tar "endast" 17.500:- för en Automower 220. Jag slog till och nu står det en i mina föräldrars källare (får inte det nyinköpta huset förrän om några veckor).

Hälsningar Anders
 
Min går här och knallar lite, skönt att ligga i tv-soffan och höra lite rassel från knivarna som skär gräs när den passerar utanför den öppna altandörren.
 
Jag är helt såld på Automower och kommer troligtvis skaffa en inom överskådlig tid. Det är bara ett frågetecken som måste redas ut!
Varför så in i h-ete dyr? Vad är det som kostar så mycket? Plast, el och elektronik är som bekant billigt. Den väger nästan inget och är kompakt. Det innebär låga transportkostnader. Är monteringen extremt komplicerad?
Har den trots att första modellen lanserades redan 1995 enorma utvecklingskostnader som måste finansieras med ett högt pris? Är mjukvaran extremt avancerad? Dvs i grova drag att ändra riktning då den stöter på hinder eller känner signal från markslingan.

När jag ställer frågan till handlarna får jag som svar: -"Men du slipper ju klippa själv!"
Detta är ju förvisso helt riktigt, men innebär det då att någon skor sig rejält ekonomiskt just därför?
En stor tung åkgräsklippare för 20 000:- har ju även om den varit med i kriget fortfarande ett rent skrotvärde. Det har inte en Automower.

Som sagt. Jag är mycket intresserad av en Automower eller liknande men vill först veta varför den är så dyr. Är den efter tolv år fortfarande nyhetens behag? Vore roligt om någon som jobbar med eller på annat vis har kontakter i ämnet och kan förklara vad jag missat. Och rätta mig gärna om jag har fel på någon punk.

Mvh /Johan
 
Redigerat:
johansjostrand skrev:
Jag är helt såld på Automower och kommer troligtvis skaffa en inom överskådlig tid. Det är bara ett frågetecken som måste redas ut!
Varför så in i h-ete dyr? Vad är det som kostar så mycket? Plast, el och elektronik är som bekant billigt. Den väger nästan inget och är kompakt. Det innebär låga transportkostnader. Är monteringen extremt komplicerad?
Har den trots att första modellen lanserades redan 1995 enorma utvecklingskostnader som måste finansieras med ett högt pris? Är mjukvaran extremt avancerad? Dvs i grova drag att ändra riktning då den stöter på hinder eller känner signal från markslingan.

När jag ställer frågan till handlarna får jag som svar: -"Men du slipper ju klippa själv!"
Detta är ju förvisso helt riktigt, men innebär det då att någon skor sig rejält ekonomiskt just därför?
En stor tung åkgräsklippare för 20 000:- har ju även om den varit med i kriget fortfarande ett rent skrotvärde. Det har inte en Automower.

Som sagt. Jag är mycket intresserad av en Automower eller liknande men vill först veta varför den är så dyr. Är den efter tolv år fortfarande nyhetens behag? Vore roligt om någon som jobbar med eller på annat vis har kontakter i ämnet och kan förklara vad jag missat. Och rätta mig gärna om jag har fel på någon punk.

Mvh /Johan
Det är en stor skillnad i volym jämfört med t.ex. traktorer. Automower är fortfarande en nischprodukt i stor grad, det säljs runt 15000 i världen/år. Sverige är det land där det säljs näst flest i alla fall. Det ska ju jämföras med traktorer, i Husqvarnas fabrik i Orangeburg, USA så görs fler ärn 10 000 traktorer per dag. Lite skillnad alltså.

Utvecklingskostnaden är också en ganska stor bit, likaså att forskning och utveckling sker i Sverige. Tillverkningen sker i England så det är ju också en bit, det är inte heller ett låglöneland precis.

Det är ingen som blir superrik på en produkt som säljs i så få exemplar, men jag tror priserna kommer gå ner när volymen ökar. Däremot så tar det nog ett bra tag att slå sig in i USA (såldes 30 st där förra året), där man nästan måste vara för att få stor volym. Och USA lär ta ett tag när man kan få en mexikan att klippa för 40 spänn i timmen...

Själv tänker jag skaffa en AM såfort jag flyttar till hus, priset känns som det kvittar för mig, min tid är viktigare (sen är den ju rätt cool :))
 
H
Jag tror inte det är några hiskliga utvecklingskostnader på de där plastleksakerna, mjukvaran är basic, likaså elektroniken. Som någon var inne på så är nog marknaden inte så stor och ingen vidare konkurens därav det höga priset. Om ni tycker det är dyrt nu, vänta tills de börjar gå sönder i elektroniken om några år och ska in på lagning hos fackhandlaren, en sak trasig måste byta 5.
 
johansjostrand skrev:
Jag är helt såld på Automower och kommer troligtvis skaffa en inom överskådlig tid. Det är bara ett frågetecken som måste redas ut!
Varför så in i h-ete dyr? Vad är det som kostar så mycket? Plast, el och elektronik är som bekant billigt. Den väger nästan inget och är kompakt. Det innebär låga transportkostnader. Är monteringen extremt komplicerad?
Har den trots att första modellen lanserades redan 1995 enorma utvecklingskostnader som måste finansieras med ett högt pris? Är mjukvaran extremt avancerad? Dvs i grova drag att ändra riktning då den stöter på hinder eller känner signal från markslingan.

När jag ställer frågan till handlarna får jag som svar: -"Men du slipper ju klippa själv!"
Detta är ju förvisso helt riktigt, men innebär det då att någon skor sig rejält ekonomiskt just därför?
En stor tung åkgräsklippare för 20 000:- har ju även om den varit med i kriget fortfarande ett rent skrotvärde. Det har inte en Automower.

Som sagt. Jag är mycket intresserad av en Automower eller liknande men vill först veta varför den är så dyr. Är den efter tolv år fortfarande nyhetens behag? Vore roligt om någon som jobbar med eller på annat vis har kontakter i ämnet och kan förklara vad jag missat. Och rätta mig gärna om jag har fel på någon punk.

Mvh /Johan
Jag håller med om att priset är alldeles för högt, hälften hade varit rimligt. Jag tror dock inte att man i en marknadsekonomi kan ta ut överpris på en produkt i 12 år, det kommer alltid uppstickare som är både bättre och billigare. Eftersom så inte är fallet så utgår jag ifrån att Automower är både bra och prisvärd. Det är helt enkelt svårt att tillverka en lika bra klippare och sälja den till ett lägre pris. Den hade givetvis varit betydligt billigare om den massproducerats.

Om du ska köpa en ny så kolla runt bland olika handlare. Jag har hört de som har betalat 19500:- för en 220AC vilket är 2000:- mer än hos tex Agroma.

Mitt tips är att göra som jag: Köp en begagnad! Köpte en -04:a som servats och uppdaterats med senaste programvaran och den kostade 11000:-. Den har klippt min gräsmatta hela sommaren och har funkat helt perfekt.
Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.